2 minuter lästid

Under 1994 gav Nintendo ut den rakaste uppföljaren till Donkey Kong de någonsin gjort. Det närmsta vi kommer idag är Mario v.s. Donkey Kong-serien men det är inte riktigt samma sak. Donkey Kong eller Donkey Kong ’94 som det blev känt som i folkmun var ett Game Boy-äventyr som passerade många förbi, inklusive undertecknad.

Jag var bekant med spelets existens men min brist på en Game Boy eller Super Game Boy som faktiskt lanserades vid sidan av det här spelet gjorde att jag aldrig spelade det som ung. Och det kändes inte som jag var ensam för trots positivt kritiskt mottagande och stor kärlek från de som spelade det har spelet aldrig riktigt lyckats ställa sig vid sidan av många andra legendariska Mario-titlar. Det är ett spel som saknas i mångas spelvokabulär.

Det här betyder att jag inte har någon nostalgisk relation till musiken heller och det var så sent som i höstas som jag fick höra det musikstycke ni skall få höra idag. Det var kärlek vid första öronkastet.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Candy Crush Soda Saga – Level Theme

Showdown at the Tower spelas på bana 9-8, d.v.s. spelets näst sista nivå. Personligen tycker jag inte riktigt att dess stil passar till det som sker på skärmen, vilket är mycket, väldigt mycket. Det faller bråte, Donkey kastar tunnor och moln far kors och tvärs i horisontella mönster över skärmen. Anledningen varför jag inte tycker låten passar kontexten är att stycket i överlag är väldigt lugnt och sansat, rentav ledsamt. Det passar inte riktigt till den hektiska atmosfären som infinner sig på skärmen.

Däremot upplever jag låten utan kontext som otroligt bra. Här talar vi rent audiellt vibrerande guld. Det är något så ovanligt som ett stycke melankolisk metal i ett Super Mario-spel.

Låten inleds lugnt med en trevlig trallvänlig trudelutt som dock är av det sorgsnare slaget än vi är vana vid att höra i Marios värld. Den observante märker även att slingan inte är ensam utan har sällskap av en kompletterande bakgrundsmelodi som bidrar med ett lager för lite extra musikalisk dimension.

Från den långsamma inledningen kan vi sen höra instick av något som mest kan liknas vid en elgitarr som på loppet av några sekunder går från att vara ett intressant inslag till att ta upp hela ljudbilden med ett frenetiskt gitarrknäppande som divebombar och sweepar på ett sätt vi inte skulle höra igen förrän ett år senare under den episka slutstriden i Yoshi’s Island.

Kompositören bakom musiken heter Taisuke Araki och det förefaller sig att detta och Game Boy-spelet Wave Race är det enda mannen komponerat under sin karriär hos Nintendo. Att utbringa sådan ljuv musik ur den lilla spelgrabben förtjänar dock sin respekt, även om Araki tyvärr inte fortsatte leverera musik efter Marios Game Boy-envig med sin ursprungliga primat-antagonist.

https://youtu.be/I8v2tZUmXg8
Ursprungversionen från Game Boy-spelet


Självklart fanns det en metal-tolkning av det här stycket på nätet. Mycket nöje!