3 minuter lästid

Vad skulle du ge mat för betyg? Inte en specifik rätt, eller hur gott det är att äta den, utan mat i sig. 1/10 – tar alldeles för mycket tid varje dag? Eller: 10/10 – ger värdefull näring till kroppen plus oftast gott?

Att sitta ner och tycka smarta saker och sätta ett betyg på Media Molecules nya kreativitetsepos Dreams till Playstation 4 känns ungefär som ett lika omöjligt uppdrag som att betygsätta mat som koncept. Dreams är lika mycket en verktygslåda för att skapa digitala upplevelser – konstverk, spel, omgivningar och känslor – som ett socialt nätverk för att kunna uppleva dem.

Du kan skapa, och sen spela, precis vad du vill. Det här är vad Little Big Planet var en gång i tiden, men multiplicerat flera gånger om. Det är Little Big Planet fast inte bara för plattformsgenren utan alla andra genrer också.

Så vad är det egentligen jag ska tycka något om? Är det hur enkelt det är att laga mat? Vilka maträtter man kan göra? Hur utsökt det är att äta? Dreams rymmer precis så mycket eller lite som du själv vill, men klart är i alla fall att med rätt köksredskap kan en talangfull kock skapa de mest fantastiska maträtterna. Eller ok, jag slutar med matliknelsen nu.

Media Molecule har själv skapat spelet Arts’ Dream i Dreams, ett två timmar långt spel som de skapat med exakt samma verktyg som finns tillgängliga för alla andra. Det är en helt fantastisk introduktion till Dreams och vad spelet är kapabelt till. Handlingen kretsar kring jazzmusikern Art som börjar tvivla på sig själv och sin egen förmåga, och går igenom en känslomässig kris som tar sig uttryck i en bunt olika upplevelser.

Spelet hoppar konstant till nya genrer som plattformshoppande och klassiskt peka-och-klicka-äventyr, alltid med ett stadigt ben i atmosfär och ett fantastiskt jazz-soundtrack. Det är bara två timmar långt men hade enkelt kunnat stå helt för sig själv som en digital titel i Playstations butik.

Det är nästan för bra. Få andra titlar från vanliga användare har kunnat nå samma verkshöjd. Inte för att de på något sätt är dåliga, tvärtom blir man ofta förvånad över de upplevelser som en Dualshock 4 och några timmar framför TV:n kan åstadkomma. Det är alltifrån shoot ’em up till förstapersonsskjutare, och vidare till digitala konstverk eller bara häpnadsväckande miljöer. Här finns det mesta man kan tänka sig och det är lätt att upptäcka nya titlar genom den delvis kurerade och delvis datastyrda del av spelet som tillägnats dessa skapelser.

LÄS MER: Recension av Draugen

Men ingen har hittills lyckats hålla samma nivå av hantverk och känsla i historieberättande som Media Molecule själva gjort i Arts’ Dream. Utvecklarna har dock haft drygt tio år på sig att finslipa sina egna verktyg och sedan skapa något själva med dem, medans användarna själva bara haft några månader under en beta-period. Jag är otroligt förväntansfull på vad som kommer kunna skapas i Dreams om några månader eller år.

För återigen, det är det som gör Dreams till en så svår titel att betygsätta. Det är allt och inget, beroende på vem du är och vad du själv gör med det.

Verktygen i sig, de som skapar dessa upplevelser, är både otroligt kraftfulla och samtidigt lätta att få grepp om och förstå. Grunderna lär man sig snabbt genom välgjorda och pedagogiska kurser som steg för steg går igenom det man behöver veta. Genom ett enkelt level-system får man även en liten morot att fortsätta lära sig mer, och innan man vet ordet av har man börjat skapa sina egna världar och spel. Visst, de flesta kommer aldrig göra riktiga spel. Men känslan att få uttrycka sig på så många olika sätt, med enbart en spelkontroll, är i sig glädjeskapande.

Det får mig att med värme minnas de fantastiska skapelser jag fantiserade om att jag skulle göra när jag som barn satte mig framför min Lego-hög, eller för att fortsätta min matliknelse det jag ibland känner en fredagkväll när jag häller upp en god öl och ska laga min favoritmiddag.

Det är skapandeglädje för skapandeglädjens skull, men det är samtidigt insvept i en miljö som ständigt är peppande och positiv. Både i spelmekaniken med ett levelsystem som ständigt belönar dig med nya nivåer och saker att använda dig av i ditt skapande, men också de sociala aspekterna där människor kan klicka på tummen upp och lämna både komplimanger och konstruktiv kritik.

Så återigen: vad ska man egentligen tycka om ett spel som kan vara alla spel som någonsin rymts inuti ditt och hundratusentals andra spelares fantasier? Ja jag vet inte, sätt ert egna betyg om ni vill? För mig är det en solklar