I måndags höll Apple hov i Steve Jobs Theater när de presenterade en rad olika nya och utökade tjänster till sin repertoar. En av dessa expanderade tjänster var spelrelaterade och kallas Apple Arcade.

Apple har märkt att det är svårt att sälja fullpris-spel i sin butik. Det har varit ett problem en lång tid. Konsumenter sänker spel via usla recensioner och låga betyg enbart för att utvecklarna har mage att be om pengar för sina spel. Många användare väljer oftast gratisspelen med reklam eller möjligheten att köpa tillägg istället. De lite mer ambitiösa berättelsedrivna spelen som ber om hela 25 eller 75 kronor i förskott har sett intäkterna sjunka och ilskan stiga, en tråkig utveckling. Det är därför Apple Arcade blev introducerat igår. Detta skall vara en betald premiumtjänst som likt Xbox Game Pass men som fokuserar sig på att erbjuda en rad exklusivt skapat innehåll.

https://youtu.be/95FuVib8mcY

Legender som Will Wright och Hironobu Sakaguchi gör spel för tjänsten. Apple lovar spel från Annapurna Interactive, Bossa Studios, Cartoon Network, Finji, Klei Entertainment, Konami, Lego, SEGA, Snowman, ustwo games, Raw Fury och många fler.

Det intressanta och det som fick mig att haja till när jag följde konferensen var när de sa att spelen på plattformen skulle vara exklusiva. För i samma ögonblick såg jag även Giant Sqids nya spel The Pathless på skärmen som annonserades för Playstation 4 och PC förra året. Ett spel jag ser fram emot. 

LÄS OM GOOGLES SPELTJÄNST: Stadia kastar ut konsolen genom fönstret

Hade The Pathless lämnat Playstation 4- och PC-stigen och svängt in på Apple Arcades splitternya gata? Hade detta spel plötsligt hamnat bakom Apple Arcade-betalväggen? Behöver jag betala en prenumeration för att få åtkomst till ett spel som redan var annonserat för en annan plattform? I dessa dagar då Epic Store aggressivt roffar åt sig exklusiva deals kändes det inte otänkbart. Men till skillnad från att bara behöva ladda hem en extra launcher på min dator är jag inte lika säker om jag vill betala för att komma åt the The Pathless.

Nu visade det sig att min initiala farhåga var obefogad. The Pathless är exklusiv på Apple Arcade MEN bara på mobila plattformar. Spelet kommer fortfarande till konsol och dator. Ju mer tiden går kan jag tänka mig att risken för köpta exklusiviteter sjunker och att produktion startar direkt på Apple Arcade. Det skall bli intressant att se hur väl Apple kan lyckas som kännare av spel.

Apple får gärna försöka skapa en premiumtjänst och sålla fram bra spel. Deras budskap verkar “out of the gate” vara väldigt annorlunda än t.ex. Googles. Där Stadia för stunden helt fokuserade sig på funktioner och vad teknik kan göra för spelutveckling så var Apples budskap att de ville hitta och skapa kreativa spel. Ge den där typen av spel som annars hade haft svårt att hävda sig en chans i virrvarret av actionrökare och gratisprodukter. Visonen för Apple Arcades ser istället ut att vara en av kvalitet och kreativitet.