När jag skriver det här är det höst. Regndroppar strilar försiktigt nerför mitt fönster, temperaturen kräver att jackan tagits ner från sin galge och löven har bytt färg. Jag har sett varm torr sommar transformeras till blöt kall höst.
Det är samma väntetid varje nytt Forza-spel haft, det är nämligen 3 till 4 månader från E3-debut till lansering. Det har krävts ett tålamod att sommar skall skifta över till höst. Detta faktum gör detta år speciellt för mig, det är nämligen året då mitt tålamod tillika nyfikenhet hållit sig stark hela vägen. Tidigare år har Horizon-serien alltid väckt min undran, men när hösten och release anlänt har intresset svalnat. I år sitter jag istället i ett vrålåk fyra månader senare och kryssar genom ett trolskt Storbritannien där utmaningarna travas uppe på varandra i ett vettlöst tempo.
LÄS MER RECENSIONER: CrossCode
Variationen i Forza Horizon 4 är chockerande, rentav överväldigande. Uppfinningsrikedomen är stark och kan med lätthet jämföras med den man finner i populära sandelådespel som utforskas till fots. Här blandas klassiska lopp i stad och natur med mer extrema koncept som att jobba som stuntman och komma över mållinjen före ett ånglok. Alla event är högst minnesvärda, för att inte tala om de lopp som hedrar andra kända spelserier med bilar i huvudrollen.

Det är här Horizon-serien skiljer sig från sin storbror Forza Motorsport. Även om det går att spela seriöst och trimma bilar så finns det något i Horizons blodomlopp som skriker åt spelaren att ta livet med en klackspark. Det passar mig utmärkt, för ibland vill man bara ha kul.
Nej, feelgood-vibbarna kommer från ett belöning- och progressionssystem som är ett aldrig sinande ymnighetshorn av uppmuntran och poäng. Man får poäng för allt man gör, hur man än kör och hur man än går i mål. Det har ingen betydelse om du kör perfekt, rispar lack eller jämnar en stenmur med marken, du får likväl poäng, ingalunda avdrag. Kör som du önskar. Horizon 4 hämmar inte din progression eller dömer dig för din körstil.

MER RECENSIONER OM RACINGSPEL: Onrush
Allt detta skapar en ny form av varierande körning. Varje torsdag byter spelet säsong för alla spelare i världen som genom ett trollslag. Är det något jag gillar i spel så är det igenkänning, alltså känslan att bekanta sig med områden genom ständiga återbesök, men jag gillar det ännu mer när det ges en liten skruv i formen av att dessa ytor ges nya spelregler och former. Att köra i Horizons utopiska engelska landsbygd eller snirkla sig fram genom de skotska högländerna känns genuint särpräglat beroende på vilken säsong det är för stunden.

Här krävs mer träning än jag är van vid, men den fingerdans Horizon 4 tvingar mig utföra mellan gas-, broms- och handbroms-knapparna är oerhört tillfredställande och fylld med finess och djup. Att i full fart slå i handbromsen, sladda runt och smula sönder en stengärdsgård med bagageutrymmet likt en lastbil i Blast Corps är inte bara kul, det känns rätt. Och skulle jag istället dunka rätt in i ett solitt mysigt stenhus kan jag alltid aktivera spelets spola bak-funktion. Helt utan dåligt samvete, för ibland vill man bara ha kul.
Självklart kan man även köpa nya fartvidunder eller designa egna körbanor med Horizons karta som underlag, för att sen utmana sina vänner och rivaler online. Smälter du samman din värld med andras kan ni ta del av varandras skapelser, se varandras upptåg på landsbygden i realtid och köra lopp tillsammans.

Jag är otroligt imponerad av Playground Games lekpark. Det här är den upplevelse jag ville ha utav Test Drive Unlimited för 15 år sen. Det är svårt nog att bygga bilspel där banorna är väldesignade, och det är minst lika svårt, om inte svårare att konstruera en roande sandlåda. Därför blir jag extra förstummad när jag inser att Playground skapat en detaljerad värld där helheten styckats upp till väl fungerande och roliga individuella utmaningar. Det är ett hantverk som är värt beundran.
Forza Horizon 4 finns där för dig. Där du, och i det här fallet dina vänner väljer vad som är kul för er. Det är ett spel som uppmuntrar och bjuder in dig till att göra vad som känns rätt för stunden. Ibland vill man trimma motorer till leda, andra gånger är man ute och river skyltar, och vissa dagar vill man bli den vassaste och mest professionella bilisten online. Sen finns det också de där stunderna då man oavsett väder, vind och säsong bara vill gasa runt i en öppen värld utan lagar och konsekvenser där inget dömer en. För ibland vill man bara ha kul.
Och kul är precis vad Forza Horizon 4 är.
Betyg: 9/10

Alexander Cederholm
40-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.