Help Will Come Tomorrow är ett överlevnadsspel i snyggt 2D-format som utspelar sig i Ryssland under oktoberrevolutionens efterdyningar. Du spelar som de fyra överlevande passagerarna av en mystisk tågolycka i det allra kallaste Sibirien. Det är kallt och jävligt med snö överallt, och det gäller att överleva tills hjälpen kommer.

Samla ved, bygga skydd och hitta mat kanske är en barnlek om man är i ett område där man känner till naturen och man är med vänner. Men inte där det är så kallt att helvetet självt fryser till is och dina medpassagerare är totala främlingar. Storm, snö, revolutionärer och annat farligt lurar i ditt närområde, och gör allt för att ha ihjäl dina stackars tågpassagerare. Du har dina fyra karaktärer som har 2–3 actionpoäng var per dag till att utföra olika uppgifter. Moralen skall hållas tillräckligt hög för att de faktiskt vill jobba och samarbeta.

MER RECENSIONER: Paper Beast

Dessa fyra överlevare kommer från olika samhällsklasser och har helt skilda politiska åsikter, vilket gör saker en aning komplicerade. Överklassdamen Anna Mikhailova är till exempel inte jättesugen på att samarbeta med socialisten Vadim Bielov. Det är som upplagt för konflikt. Tack och lov för att det finns tre olika svårighetsgrader, där den lättaste är mycket förlåtande. Men snön, den finns överallt, i varje svårighetsgrad, och den är allt annat än just förlåtande.

Help will come tomorrow

Kallt kallt kallt.

Det finns nio olika passagerare i spelet, och varje gång du startar ett nytt spel, får du fyra slumpvalda passagerare tilldelade dig. Det gör att ingen spelomgång blir den andra lik, då olika konflikter uppstår mellan olika personer i gruppen. En spelomgång tar bara några timmar om man väljer att spela i ett lagom tempo. Du styr själv tiden, så din dag kan vara oändligt lång om du känner för det. På kvällen sitter dina förhoppningsvis fyra passagerare runt en brasa och värmer sig och småpratar. Här sker all den viktiga interaktionen mellan dem, det som avgör hur moral och samarbete kommer att se ut i framtiden, så det gäller att välja noga åt vilket håll du vill styra dialogerna. Försök att prata om annat än snön bara.

NÅGOT MER LÄTTSAMT: Bubble Bobble 4 Friends

I ett spel med mycket textdialoger är det ytterst viktigt att texten är lite större och lätt att läsa, vilket den inte är i Help Will Come Tomorrow. Stort minus enligt mig. Spelet och framförallt spelaren hade mått mycket bättre om man hade förstorat storleken på texten, och gjort den lättare att läsa. Pyttesmå bokstäver på en liten skärm är inte särskilt behagligt under längre stunder.

Help Will Come Tomorrow

Pytteliten text gör mig ledsen.

För att överleva i detta kalla helvete du hamnat i gäller det att tänka till ordentligt. Vill du lägga dina actionpoints på att bygga ett läger med skydd, ett ställe att laga mat och en enklare sjukstuga, eller vill du lägga dem på att utforska omgivningarna och hitta resurser, mat och vapen? Vilka av dina passagerare kan samarbeta och kommer ge bäst resultat i jakten på mat?  Allt detta måste övervägas i dina val, där minsta lilla misstag kan resultera i att någon fryser ihjäl eller helt enkelt försvinner ut i vildmarken. Detta är alltså inget lättsamt spel du sätter dig och slentrianspelar i reklampauserna på TV. Du har möjlighet att bygga en liten arbetsbänk där du kan förädla de resurser du hittat och till och med tillverka enklare vapen. Men först måste du försöka att inte frysa ihjäl, för den förbannade snön är överallt.Help Will Come Tomorrow

 

Help Will Come Tomorrow startade som ett Kickstarter-projekt för några år sedan av ett väldigt ambitiöst gäng tjejer och killar (och en hund) som ville få berätta en historia och få folk att tänka till i sina val. Det är en fin tanke bakom det hela, men det känns som att det inte riktigt räcker hela vägen. Jag har svårt att känna någon medkänsla med mina passagerare, och jag tappar ganska snart intresset för deras välmående. Jag kände inte i någon av mina genomspelningar att jag var uppslukad av berättelsen och deras livöden att jag faktiskt engagerade mig och försökte få mina karaktärer att överleva.

Ett överlevnadspel baserat på snö och kyla är heller inget nytt, (det var inte alltför längesen jag spelade Frostpunk, som var fantastiskt) så mina förhoppningar för Help Will Come Tomorrow var inte jättehöga.  Det är verkligen inte dåligt, bara ganska intetsägande. Det är ett snyggt och välgjort spel som är värt att spela om man gillar den typen av titlar, men frågan är om jag kommer att minnas det någon längre tid långt efter snön försvunnit.