4 minuter lästid

Olika kullar av barn växer upp med olika typer av spel. Det räcker med fem till tio år så skiljer sig våra referenspunkter och inspirationskällor ganska rejält. Det märker jag tydligt bara inom vår egen redaktion.

Hur påverkar dessa spel unga människor och vilken typ av spelare de blir i framtiden är en fråga man kan ställa sig. I skenet av den frågan styr jag sen blicken mot en av de mest inflytelserika spelen vi sett under det senaste tio åren – Minecraft.

När Malmöfestivalen för några år sen pågick här i min hemstad fick jag se ett foto från en tillställning som gjorde att mitt hjärta smälte lite. Det var ett event som hölls av Spelkultur Skåne som hette Kidscraft.

Kidscraft ägde runt på Stapn i Malmö.

Kidscraft var ett evenemang där barn och deras föräldrar tillsammans kunde spela Minecraft under en heldag. Tyvärr var jag inte personligen närvarande även om jag fann hela grejen väldigt fascinerande. Det är inget annat än hjärtevärmande att se mammor och pappor stödja sina barns spelintresse och med Minecraft är det enkelt att förstå varför.

Det är ett utnött uttryck men Minecraft är utan förbehåll en modern generations Lego. Jag är övertygad om att Lego-koncernen sparkar på sig själva och gråter sig till sömns att dem inte själva kom på idén före Notch. Minecraft är ett verktyg som bidrar till näst intill obegränsad kreativitet. För någon som till stor grad växte upp med Lego är det lätt att se både likheter och lockelsen med den här typen av leksak.

Det är också skälet att föräldrar gärna stöder sina barns användning av den här digitala leksaken och varför de engagerar sig mer i detta spel trots att det idag finns spel som Fortnite. Minecraft uppmuntrar nämligen många positiva egenskaper hos barn som eggar deras fantasi, kreativitet och förmåga att syssla med problemlösning. Ändamålet är nobelt och Mojang borde vara ruskigt stolta över sitt verk.

EXEMPEL PÅ MINECRAFT-INSPIRERAT SPEL: Hytale – Framtidens Minecraft börjar ta form

Kidscraft är inte heller en solitär händelse. Sånt här sker lite överallt runt jorden och vid flera tillfällen har det anordnats större officiella konvent döpta till Minecon. Det är rätt häftigt att Minecraft efter bara några få år hade ett helt eget konvent där biljetterna blev slutsålda på på dryga timmen. Det märks även att konventet lockar stora som små. Barn, deras föräldrar, ungdomar och vuxna människor som alla älskar möjligheterna i Minecraft.

Det som gör mig mest glad och upprymd är hur jag ser Minecraft agera katalysator till en helt ny generation av dator- och TV-spelare. Det känns som spelet lägger grunden för en av de mest sunda och positivt laddade spelarna som en dag kommer att växa upp och älskar spel precis som dig och mig. Några fortsätter lira och uppskatta spel sok användare medan några kommer att följa sin dröm och börjar skapa egna spel.

Det är väldigt lätt att bli hemmablind när man är en 80-talist och växt upp med NES- och SNES-spel men i överlag var det en tid då vi hade väldigt mycket variation, alla regler var inte satta i sten och rullbandsproduktion hade inte riktigt tagit fart ännu så folk experimenterade vilt. Det ledde till att vår generation söker efter just varierat innehåll. Vi är uppväxta med Nintendo, TV-spelens Disney, som visade att det är okej att tycka om spel även om de inte är ”coola” eller ser ”realistiska” ut. 

Jag ställer mig frågande till hur många unga trofasta spelare Playstation- respektive Xbox-generationen fött upp och vilka spel denna kull föredrar. Idag är det, League of Legends, Overwatch, Roblox, FIFA och redan nämnda Fortnite som ungdomar talar om. Och låt mig nu markera att jag talar om unga tonåringar, inte barn. Ur ett perspektiv är det dock tonåringarna som är intressanta för det är just de som är uppväxta under Playstation- och Xbox-generationen. Jag säger så klart inte att alla är likadana men det får en att fundera lite. Vi ser också att väldigt många kids som växte upp med Minecraft idag spelar Fortnite, ett spel som också innehållet byggelement men samtidigt mixar in lite milt tecknat våld. Ett perfekt litet trappsteg för en växande spelare.

Denna kommande kull av unga spelare ser ut att kunna bli en betydelsefull sådan. Deras favoritspel från barndomen och därmed ett högst influerande sådant är inte en linjär våldstitel, ett beroendeframkallande MMO eller ett sandlådespel med övervåld. Det är inte ett spel som uppmuntrar destruktivt beteende. Tvärtom är det ett spel där fokus ligger på att skapa snarare än att riva ner. Det har även ett visuellt slående utseende. Det är ett positivt och kreativt kittlande spel.

Minecraft fyller 10 år denna vecka.

När dessa barn ser tillbaka på sin barndom kommer dem förhoppningsvis minnas Minecraft på samma sätt som vi ser tillbaka på Super Mario, Mega Man, Zelda eller varför inte Sim City? Jag säger inte att alla spel barn spelat fram till denna punkt är våldsamma eller haft negativ påverkan, men jag har en teori om att ett kreativt inriktat, skapande och varierat spel eventuellt kan ge upphov till att barn växer upp med en väldigt personlig och positiv relation till spel. Eventuellt får de även aningen starkare länk till upplevelserna än generationerna före dem.

Framförallt tror jag att de kommer jaga just kreativitet, kanske i större skala än vad vi själva gör i dag. Det finns en potential att spel de lockas av handlar om att skapa snarare än att förstöra. De barn som dessutom själva blir utvecklare en dag om 15-20 år kommer alltid ha Minecraft som en slags förebild för vad ett bra spel är och bör innehålla. Det tycker jag bara är positivt.

Ur detta perspektiv ser jag en ljus framtid för vårt media, och just nu känner jag att Minecraft leder dagens barn och ungdomar i rätt riktning, en byggsten i taget.