Jag är svag för spel i anime/manga-stil som håller hög klass rent konstnärligt och som skiljer sig från den ganska stora mängden av generiskt dylika som främst dyker upp på Steam. Här har alltid Atelier-serien skapad av Gust Corporation varit en ständig källa till glädje med sagolikt vackra äventyr där allt från gränssnitten till huvudpersonerna är minutiöst designade. Serien är som absolut störst i Japan men har även en trogen skara fans i båda Europa och USA.

En av höjdpunkterna inför ett nytt spel i serien är tillkännagivandet av huvudillustratören och ifallet med Nelke & the Legendary Alchemists ~Ateliers of the New World~ är det den japanska artisten NOCO känd från Mysterious-trilogin av Atelier-spel.

Förutom att vara osedvanligt vackra spel har det precis som namnet antyder, nämligen alltid haft ett stort fokus på alkemi eller mer korrekt förädling av örter, svampar, växter med mera för olika ändamål. Lite av ett förstadium till modern kemi med en smula magi. En stor del av spelen består därför av letande efter ingredienser och strider med olika monster som härjar ute i markerna för att sedan skapa olika brygder, förbättra kvaliteten på resultaten och experimentera fram nya recept. Där i mellan ägnar man sig åt att socialisera med människor och föra själva historien framåt.

När jag fick nys om att Nelke & the Legendary Alchemists som skulle vara en så kallad spin off med mer fokus på stadsbyggande och handel var jag positiv om än något skeptisk. Det är ju trots allt inte fel att prova nya saker eller hur!

FLER VACKRA SPEL: Gris

Nelke & the Legendary Alchemists börjar som vanligt med en intro i stil med en visuell novell, där du primärt bara följer en historia genom att klicka vidare. Den här gången är det fokus på Nelke som är dotter till en rik adelsman och ska nu för första gången få pröva sina vingar inom ledarskapets förvärv genom att ta en liten sömnig by och få den att växa till en spirande stad med hög avkastning och en nöjd befolkning.

Med andra ord är Nelke inte en alkemist, vilket är ett stort steg bort från det normala för serien. Däremot är hon ett stort fan av dem och värvar ganska omgående ett gäng alkemister och sätter dem i arbete. Ut över det anlitas hantverkare i byn till att leta råvaror och sälja det som produceras.

Vid det här laget har det redan gått ett par timmar och jag har fortfarande inte gjort mer än tryckt mig vidare för att se vad som händer härnäst. Börjar nästan kännas som ett clicker-mobilspel, där till och med striderna är närmaste automatiska. Och då har jag ändå valt att sköta alla strider manuellt! Kruxet är att monsterna i sig är så pass harmlösa att du aldrig ens är i närhet av att dö i en strid, därför har olika häftiga attacker inget större värde och man behöver bara klicka vidare för att vinna.

Faktum är att du aldrig styr dina spelkaraktärer direkt utan allt sker per automatik. Ska du leta ingredienser väljer du vilka du ska ha med, sedan går hela gänget längs en väg, stannar till då och då och vips så har alla fått ihop olika råvaror. Sedan fortsätter vandringen och letandet växlar mellan dialog, strid och utbyte av hittade råvaror.

Sakta men säkert introduceras handelen med varor, byggandet av olika typer av affärer och odlingar för att få din by att växa. Själva byggandet är dock väldigt simpelt och valen du har är inte mer än vilken typ, färg och var den ska ligga. Betydligt mer avancerat är hanteringen av din personal och vem som ska göra vad och inte minst vem funkar ihop. Här kommer också mjuka värden som vänskap och kärlek in i bilden, där du delvis påverkar i vilka riktningar det går.

Du har totalt 100 omgångar på dig att få byn att bli en framgångsrik handelsstad. Varje omgång består av veckodagar där du bygger, planerar vad som ska produceras och vad som ska säljas samt skickar ut folk att leta råvaror. När detta är gjort kommer lite musik och en ny skärm som visar på veckans resultat. Där visas tydligt vad som gått bra och mindre bra, hur nöjda folk är och så vidare.

Innan nästa omgång börjar är det helg och du kan personligen hänga med ut på lite råvarusökande och automat-stridande, hinner du kan du även besöka folket i byn och höra vad de vill ha sålt eller vad de har för bekymmer. Du har dock bara en viss tid på dig varje helg, så det gäller att prioritera vad du tror ger mest utdelning.

Efter några timmar till med spelet blev det faktiskt lite småmysigt att pilla med försäljningen och se vad folk känner och tycker. Helt enkelt perfekt när man sitter på porslinsstolen och kan justera produktionen för sina gårdar medan man värmer upp sitsen.

FLER RECENSIONER: Beat Cop

Tyvärr skruvas svårighetsgraden upp sakta men säkert och det känns som mitt initiala fokus på kärlek och vänskap inte generar så mycket pengar som jag nu behöver. Här blir det tufft då du inte kan göra dig av med kostsamma arbetare för att höja profiten, vilket gör att jag är orolig för om jag kommer kunna nå målet i slutändan. Stressen blir också värre av att kraven hela tiden höjs och vad som behöver produceras och säljas. Här saknar man möjligheter att låna pengar, sänkas priserna och så vidare. Saker som man normalt gör inom handel på den här nivån. Positivt är dock att striderna blivit lite tuffare och med lite tur kanske man behöver använda lite strategi om ytterligare några timmar.

Min resa med Nelke har hitintills varit ganska ojämn, men nu när jag har spelat ganska lång tid känns mina stunder med henne och byn ganska gemytliga och väl lämpad för någon omgång eller två per dag. Den vackra grafiken och det lugna soundtracket gör sitt till för att locka mig att fortsätta även om det känns konstigt att aldrig få ha direkt kontroll över sin huvudperson. Men vem vet nästa spin off kanske förbättrar den aspekten eller så kommer en del av handelsystemet att införas i huvudserien.

Är du ute efter ett mysigt spel som är en kombination av en typisk japansk visuell novell och en handelssimulator så kan nog Nelke & the Legendary Alchemists var något för dig.  Annars är du nog bättre betjänt med något av huvudseriens spel där du mer aktivt tar del av allt som händer.