4 minuter lästid

Inledningsvis möts jag av en meny och lite distad elgitarr. Jag får välja ett uppdrag, vilken sida jag vill spela som – demonstranterna eller ordningsmakten – samt vad jag vill utrusta dessa med: smällare, megafoner, rökbomber, mm. Efter en kort textsekvens med bakgrundsinfo kastas jag sen in i uppdraget. Om du tycker att det går lite för fort fram kan jag vara snabb med att erkänna att det tyckte jag också.

Jag tar kommandot över tre till sex olika grupper bestående av folk från den sida jag valt att spela som. Dessa kan utföra olika handlingar för att antingen driva på protesten eller stävja den. Uppdragen har relativt tydliga direktiv: ockupera ett särskilt område, driv bort ena sidan av protesten, eller rensa området på demonstranter. Varje scenario är ungefär 3-5 minuter långt och när du klarat av ett av dem låser du upp nästa i ordningen, och sedermera även uppdrag i andra länder.

Jag tänker att jag slänger in något positivt här; jag gillar hur Riot: Civil Unrest ser ut. Den avskalade stilen passar in i det politiska temat och gör ett bra jobb med att porträttera det kaos som jag kan tänka mig dominerar sådana här demonstrationer. Tyvärr är det också en av anledningarna till att spelet blir svårt att förstå.

Det här är ett spel som hade mått väldigt bra av en grundlig tutorial. Största delen av tiden ser jag nämligen inte riktigt vad som händer på skärmen. Vilka är aktivister och vilka är polis? Jag förstår heller inte exakt vad mina olika kommandon gör. Det går till exempel att som demonstranterna tillkalla uppmärksamhet via sociala medier. Dock har jag inte lyckats lista ut vad det får för effekt i den faktiska protesten; jag bara trycker på knappen och hoppas på det bästa. Detta är ett ständigt närvarande problem i RIOT. Jag kan inte se om de handlingar jag utför faktiskt har någon effekt. Visst, jag kan kasta en rökbomb eller sätta mig fredligt ner, men jag får ingen riktig indikation på hur detta påverkar mina framsteg i det nuvarande uppdraget.

En annan företeelse jag inte lyckas komma underfund med är att de olika grupperna ibland går jättelätt att styra, och ibland är det som att det finns en osynlig vägg i vägen. Jag vet heller inte vad det är som får grupperna att ibland backa tillbaka. Längst upp på skärmen finns någon typ av mätare som indikerar huruvida de båda sidorna för närvarande är passiva eller uppviglande. Vad detta innebär i praktiken har jag ingen aning om. Från vad jag kunnat utröna gör det ingen skillnad för om jag lyckas klara scenariot eller inte.

Ironiskt nog tycks det gå ganska bra för mig, min brist på förståelse till trots. Det är bara något enstaka uppdrag jag får spela en extra gång för att klara det. Jag testar att byta svårighetsgrad men det verkar inte göra någon större skillnad. Det är fortfarande relativt lätt att lyckas med de olika uppdragen som för övrigt inte skiljer sig särskilt mycket ifrån varandra, oavsett var de utspelar sig eller vilken sida jag väljer.

SVARA PÅ VECKANS FRÅGA: I vilket spel samlar du helst loot?

Som ni kanske märker präglas min upplevelse av en slående ovisshet. Efter åtskilliga timmar vet jag fortfarande inte riktigt vad det är jag håller på med, och det är illa för ett spel där budskapet tycks vara det viktiga. Jag förstår att det som ska vara i fokus är de olika protesterna som ,om jag uppfattat det rätt, är baserade på verkliga händelser. Den politiska kommentar som skaparna vill förmedla försvinner dock i virrvarret av otydliga direktiv, oprecisa kontroller och stökigt gränssnitt.

På spelets officiella hemsida finns följande att läsa: In “Riot”, the player will experience both sides of a fight in which there is no such thing as “victory” or “defeat”. Detta är ett mycket underligt uttalande med tanke på hur tydligt spelet meddelar om en har klarat av eller misslyckats med sitt uppdrag (se nedan).

Tyvärr lider Riot även av en del tekniska problem. Små buggar dyker upp vid jämna mellanrum och förvärrar den redan röriga spelupplevelsen. I menyerna verkar spelet ibland inte känna av var markören är vilket gör att jag ibland väljer fel alternativ. Ljudeffekter hakar upp sig eller försvinner, både i menyer och i själva spelet. Mellan uppdrag kan dessutom bakgrundsbilden börja hacka eller helt försvinna.

Det här spelet är inte optimerat för Playstation 4. Det är svårt att styra grupperna då markören åker tillbaka till utgångsläget så fort jag släpper styrspaken. Detta leder till att jag ibland inte riktigt vet vart jag skickar de olika grupperna eller var jag skjuter rökbomber. Utan att ha prövat Riot på PC kan jag lätt konstatera att det skulle göra sig mycket bättre med mus och tangentbord än handkontroll. Dock tror jag att enbart enklare styrning inte skulle göra mycket för att få mig att förstå själva mekaniken eller handlingen bättre.

LÄS OM ANDRA SPEL: Far Cry New Dawn

Personligen tycker jag att det borde finnas fler bra spel med politiska budskap. Även om spel självklart ska få vara eskapistiskt emellanåt saknas det i min mening titlar som får en att reflektera också över verkligheten. Även om det är tydligt redan vid en första anblick vad skaparna försökte säga med Riot: Civil Unrest är det väldigt synd att detta budskap blir begravt under spelets många brister.