Jag uppskattade verkligen 2013-omstarten av Tomb Raider. Det var då Crystal Dynamics gjorde sig kvitt Core Designs-kedjorna som höll dem tillbaka. Det var stunden då Crystal Dynamics på allvar kunde kalla Tomb Raider sitt eget.

LÄS MER: Att ingjuta liv i minimalism

Bland de många olika situationerna som Lara råkar ut för på ön Yamatai finns det en sekvens jag minns lite extra mycket. Det är nämligen när hon råkar hamna i en underjordisk pool där det ser ut som det finns mer blod än vatten. Lara stack upp sitt huvud ur den röda smörjan och började sen sin obehagliga färd längre in i grottsystemet med blod strömmande runt hennes midja. Det var en minnesvärd stund från spelet. Den stack ut.

The Descent och Tomb Raider

Döm min förvåning när jag en kväll tre år senare ser på den brittiska skräckfilmen The Descent och plötsligt ser exakt samma sekvens utspela sig. Huvudkaraktären Sarah hamnar i en stor blodpöl och hennes huvud stiger upp ur geggan på samma sätt som Laras gjorde i Tomb Raider. Även filmens avslutande flyktsekvens påminner starkt om Tomb Raiders inledande halvtimme.

Det behövde såklart undersökas direkt och mycket riktigt fanns det likheter. Det fanns självklart många före mig som redan uppmärksammat likheten och inspirationen. Det är dock inspirationsbiten som intresserar mig. Varför valde Crystal Dynamics att The Descent skulle göra dessa avtryck i Tomb Raider? Var skälet att man tyckte scenen var så bra att man rakt av ville plagiera den eller kan det funnits ett annat skäl än rent chockvärde?

LÄS MER: Playstation – en konsol för sin tid

Det som gör att The Descent sticker ut i skräckfilmlandskapet är att dess karaktärsgalleri helt består av kvinnor. Alla är dessutom modiga kvinnor med en aptit för äventyr och det spännande i livet. De är adrenalin-junkies och det är skälet att de gör sin underjordiska expedition ihop.

Det är detta faktum som får mig att tro att The Descent kan ha haft en större tematisk inverkan på Tomb Raider-spelet än bara genom specifika scener. Dels genomsyras spelet mycket av känslan från filmen men framförallt tror jag att utvecklingsteamet bakom spelet kan ha använt filmen som en förebild hur man kan porträttera starka oberoende kvinnor.

LÄS MER: Mario behöver en ny stil

Det kan också betyda att de lånade sekvenserna inte är tagna bara för att Crystal Dynamics tyckte de var coola eller effektfulla, utan snarare för att ge ett tydligt tecken på vördnad till källan för mycket av deras inspirationer. Det behöver inte vara så men jag hade tyckt det vore fint om situationen var den att Crystal Dynamics starka fiktiva kvinna faktiskt blev inspirerad av sex andra starka fiktiva kvinnor.