2 minuter lästid

Varje vecka ställer vi en fråga till våra läsare som de kan besvara här, på Facebook, Twitter eller Instagram. Veckans fråga kommer i överlag fokusera sig på personliga spelupplevelser, anekdoter, komiska ideér och åsikter snarare än ”heta takes” om aktuella händelser. Vi tänkte det kunde vara ett kul sätt för er OCH oss att lära känna varandra.

Före vi går över till veckans fråga skall vi först lyssna på förra veckans svar när vi ställde frågan:

Vilken superhjälte tycker du skall ha ett eget spel?

The Unbeatable Squirrel Girl, utan tvekan!
/David Nylander, Facebook

Jessica Jones med ett crime solving- action spel kunde funka!
/Dante Enocson, Facebook

Eftersom jag alltid älskat att spela som bågskytt i spel hade jag velat spela ett Green Arrow-spel. Tror det hade kunnat bli en hel del häftig action med olika sorters pilar och kompletterande närstrid. Green Arrow hade man dessutom kunnat binda samman med Arkham-spelen.
/Andreas Lennartsson, Twitter

Tveklöst X-23. Det skulle kunna bli guld både storymässigt och actionmässigt. Men jag har fortfarande inte spelat det tillsynes trevliga X-Men Origins: Wolverine, vilket jag ska se till att göra snart. Vilket också gäller Marvel vs Capcom 3, där hon faktiskt är spelbar.
/Martin Eriksson, Twitter

Slow motion

Upplägg för veckans fråga:

Det var The Matrix som myntade uttrycket bullet time och inom spel var det Max Payne som tog in begreppet i spelvärlden. Det är det där ögonblicket när en pistolkula lämnar sin mynning och tiden saktar ner så vi bokstavligt kan se och följa kulan på sin färd mot sitt mål. Det gav en ny dimension åt att ducka undan fiendeeld i spel, och där gick som sagt Remedys Max Payne-serie i bräschen för konceptet.

Det är ett fantastiskt sätt att inte bara skapa visuella fyrverkerier utan även för att skapa kontroll på slagfältet. Det som tidigare var en sörja av smattrande automateld blev plötsligt hanterbart. Vi använder bullet time och slow motion åt att både ges tid att sikta själva men framförallt för att undvika inkommande salvor. Sen 00-talets tidiga experiment har vi sett det implementeras i närstrid och under många andra varierande spelmoment. Oftast är följden ett ruskigt effektfullt och framförallt visuellt slående resultat som gör att man känner sig supercool. Därmed lyder veckans fråga:

Vilket spel använder slow motion bra? Ge ett exempel när bullet time fick dig att känna dig riktigt cool eller när det helt enkelt såg häftigt ut.

Tanken är även att vi samlar de bästa svaren i nästa veckas fråga. Chansen att bli citerad i nästa veckas artikel stiger avsevärt om man motiverar sitt svar. Det går utmärkt att svara här nedanför eller i inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar!