Varje vecka ställer vi en fråga till våra läsare som de kan besvara här, på Facebook, Twitter eller Instagram. Veckans fråga kommer i överlag fokusera sig på personliga spelupplevelser, anekdoter, komiska ideér och åsikter snarare än ”heta takes” om aktuella händelser. Vi tänkte det kunde vara ett kul sätt för er OCH oss att lära känna varandra.

Före vi går över till veckans fråga skall vi först lyssna på förra veckans svar när vi ställde frågan:

Vilken del av en spelpryl tycker du känns bra att använda?

Den första Xbox har ju ett oroligt tillfredsställande klick när man startar den.
/Andreas Lennartsson, Facebook

Strömbrytaren på valfri Game Boy-konsol (men kanske mest originalet) har likt Snes-strömbrytaren ett härligt klick som både känns och hörs. Förutom att det fortfarande känns bra att trycka igång ett Game Boy har det en underbart nostalgisk koppling
/David Nylander, Facebook

Mitt svar är den sköna “Ka-chunk”-feelen man får både känsel- och ljudmässigt när man sätter på strömmen på ett Super Nintendo. SNES har ingen enkel napp utan det är ett stort reglage som skall tryckas fram och den rör sig inte helt frivilligt utan det finns ett visst motstånd och det är exakt den chunky feelen jag gillar med strömknappen på Super Nintendo.
/Alexander Cederholm, Twitter

Jag håller med Iain Lee i Retro Gamer att det är något speciellt med on/off knappen på Xbox 360. Varje gång jag trycker in den känner jag att jag befinner mig i framtiden.
/Martin Eriksson, Twitter

Upplägg för veckans fråga:

Idag är det hela 20 år sen konsolen Dreamcast nådde de svenska gränserna. Den var också som vi vet Segas sista maskin som plattformshållare i spelindustrin. Dreamcast blev tyvärr ett misslyckande och tvingade ut Sega ut ur hårdvarubranschen. En stark anledning varför många, inklusive mig, alltid tyckt det varit extra sorgligt att Sega som konsoltillverkare gick under var för att Dreamcast var en konsol med en uppsjö av kreativa och välbyggda spel. Variation och uppfinningsrikedom var det inte brist på hos Sega under de sista åren. Det var en fantastisk lekfull och risktagande spelmaskin. Det kanske var just desperationen som fick Sega att våga testa allt från onlinespelande till maracas-styrda musikspel. Även om det inte gick vägen i slutändan så kommer deras sista försök bli ihågkommet som en rejäl styrkeprövning istället för ett ynkligt döende jämmer.

Veckan fråga är startskottet för vår serie med Dreamcast-relaterade artiklar den här veckan och vi tänkte inleda med något väldigt enkelt. Vi vill helt enkelt veta vilket Dreamcast-spel du alltid tyckte mest om och varför. Om du inte hade möjligheten att spela ett Dreamcast-spel så hade du säkert önskemål om att få spela något särskilt i konsolens spelbibliotek. Då vill vi hemskt gärna höra vad du alltid drömde om att spela. Sen får vi ju inte heller glömma att det har getts ut gamla Dreamcast-tilar i efterhand också. Därmed lyder veckans fråga:

Vilket Dreamcast-spel tyckte du mest om? Eller vad ville du alltid få chansen att spela på konsolen?

Tanken är även att vi samlar de bästa svaren i nästa veckas fråga. Chansen att bli citerad i nästa veckas artikel stiger avsevärt om man motiverar sitt svar. Det går utmärkt att svara här nedanför eller i inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar!