Spelpryl

Veckans fråga #43: Vilken del av en spelpryl tycker du känns bra att använda?

2 minuter lästid

Varje vecka ställer vi en fråga till våra läsare som de kan besvara här, på Facebook, Twitter eller Instagram. Veckans fråga kommer i överlag fokusera sig på personliga spelupplevelser, anekdoter, komiska ideér och åsikter snarare än ”heta takes” om aktuella händelser. Vi tänkte det kunde vara ett kul sätt för er OCH oss att lära känna varandra.

Före vi går över till veckans fråga skall vi först lyssna på förra veckans svar när vi ställde frågan:

Vilket är det bästa nya IP du spelat denna generation?

Tråkigt svar kanske, men det finns faktiskt ingenting helt nytt som kommer i närheten av Horizon från Guerrilla. Så taggad på en oundviklig uppföljare!
/Andreas Lennartsson

Det måste bli Splatoon, både spelmässigt och vad gällande spelvärldens design och utformning. Tröstpris till Horizon Zero Dawn, Overwatch och ARMS.
/Martin Eriksson, Twitter

No Man’s Sky är inte utan sina fel men det går inte att beskylla detta nya varumärke för att vara fegt eller oinspirerat. Jag fann det fascinerande redan vid release men det har genom åren bara blivit bättre. Årets VR-tillskott blåste rejält med nytt liv i upplevelsen. Många av mina färska favorit-IP från denna generation kom från småutvecklare och även om No Man’s Sky inte kom från en bamsestudio (långt ifrån) så hade det stark uppbackning av självaste Sony.
/Alexander Cederholm, Twitter

Spelpryl

Upplägg för veckans fråga:

Jag såg i veckan en bekant på Twitter beklaga sig över att dagens konsolknappar saknar motstånd. Hen var trött på funktioner som aktiverades av lätt beröring. Hen ville känna något när hen spelade sina spel. Denna tankegång fick mig att fundera kring att vi skapar vi minnen via våra fingertoppar. På samma sätt som vi kan minnas dofter och smaker så kan vi även komma ihåg känslan av något i vår hand.

Vem minns hur det kändes att klämma in ett Playstation-minneskort i konsolens minneslucka eller avtrycket man kände när Gamecube-enhetens power-knapp sjönk ner? Vi får såklart inte glömma handkontroller och en rad olika tillbehör genom åren. Vem glömmer någonsin fjädringen och ljudet som följde när man klämde på NES-zapperns avtryckare eller hur det känns att pressa in Xbox-sfären på sin Xbox 360-kontroll? Vissa kanske rentav gillar touch-paneler. Skall en skiva ha ett lock, en släde eller bara föras in i enheten via en glipa som på en Playstation 3? Vi tycker alla olika. Vad tycker du känns bäst? Det kan vara allt från en knapps form eller hur ett gångjärn böjs.

Som spelare bär vi med oss väldigt många fysikaliska minnen och det är dessa jag vill be er rota fram denna vecka. Jag ser gärna att vi fokuserar på detaljer, inte hela kontroller och konsoler. Tänk till och fundera över när det känns riktigt skönt att interagera med dina spelsaker. Därmed lyder veckans fråga:

Vilken spelpryl tycker du är tillfredställande att använda baserat på hur den känns rent fysiskt? Och varför tycker du så?

Tanken är även att vi samlar de bästa svaren i nästa veckas fråga. Chansen att bli citerad i nästa veckas artikel stiger avsevärt om man motiverar sitt svar. Det går utmärkt att svara här nedanför eller i inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar! 

En reaktion på ”Veckans fråga #43: Vilken del av en spelpryl tycker du känns bra att använda?”

  1. Mitt svar är den sköna ”Ka-chunk”-feelen man får både känsel- och ljudmässigt när man sätter på strömmen på ett Super Nintendo. SNES har ingen enkel napp utan det är ett stort reglage som skall tryckas fram och den rör sig inte helt frivilligt utan det finns ett visst motstånd och det är exakt den chunky feelen jag gillar med strömknappen på Super Nintendo.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *