1 minuter lästid

Links första äventyr i 3D gav oss många minnesvärda musikstycken, för även om de kom i halvsunkigt synthesizer-format är en välskriven melodi alltid en välskriven melodi. Ocarina of Time är fylld med stycken som idag är klassiker och i många fall introducerade många av seriens idag kända ledmotiv.

Dagens val var faktiskt inte så självklart. Jag har egentligen aldrig varit det största fanet av just Zora’s Domain-musiken. En solklar favorit har alltid varit Gerudo Valley med sina strängar och trumpeter, men även Lost Woods och Kokiri Forests lekfulla natur lockar till glada minnen, för att inte tala om det storslagna i Hyrule Field. Alla är för evigt fastetsade i min skalle.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Castlevania: Symphony of the Night – Dracula’s Castle

Anledningen varför jag ville vila sinnet mot Zora´s Domains smäktande och rogivande toner var för jag insåg hur otroligt mycket det här stycket har influerat inte bara två decennier med Zelda-spel utan även andra Nintendo-titlar. 

Koji Kondo har alltid gillat sin calypso, samba och bossa nova. Det kan man höra tydligt redan i gamla Super Mario-spel och lite överallt i hans andra verk. Det som slog mig när jag lyssnade igenom Ocarina of Times soundtrack var hur just det här stycket påminde mig om moderna tongångar från t.ex. Super Mario Odyssey. Rekreationskänslan i Lake Lamodes musiktema härstammar direkt från Zora’s Domain. Även Bubblaine har ärvt vissa element men är mer besläktad med den typ av rogivande toner som Super Mario 64 introducerade i Jolly Roger Bay.

Zora’s Domain hämtar mycket inspiration från Karibien med sina dova trummor och stillsamma strängar men instrumentet som verkligen utmärker stycket är en så kallad “steel pan” eller oljefat som vi kallar de i Sverige. Detta instruments toner utgör stommen av Zora’s Domains musikaliska karaktär. Kondo använder sig sen av just samba och bossa nova för att ge vattenriket sin identitet. 

Det är ett musikstycke som är på gränsen till att vara ambient men som ändå lyckas vara melodiöst nog för att vara distinkt och i slutändan bli något minnesvärt snarare än att drunkna i bakgrunden. Besöket i Zora’s Domain hade inte varit samma upplevelse om det inte vore för de här mysiga och avstressande tongångarna.

Hur musikstycket låter direkt från spelet.

Det är inte varje dag man får höra covers med harpa.

Soft och jazzig version.