Jag har färdats via spanska grusvägar och genom värmländska skogar. Jag har drömt mardrömmar om det blöta gruset och hållit andan genom soldränkta kurvor. WRC 8 FIA World Rally Championchip, eller bara WRC 8, är en välfylld rallybuffé där varje kurva är ett eget litet äventyr. Det är en verklighetstrogen med likväl underhållande simulator som överbevisat en något skeptisk Andreas att även de allra grönaste kan ha riktigt roligt i en så pass etablerad serie.

Det är väl knappast någon idé att sticka under stolen med att min rallykompetens minst sagt är blygsam. Jag minns att det fanns ett rallyspel till min högstadieskolas inglasade Playstation 2 som ingen någonsin valde att spela, men där stannar meritlistan. Därför kan jag knappast påstå att jag hade några större förväntningar när jag tog mig an detta projekt, men WRC 8 har verkligen överträffat på ett trevligt sätt. Det är en detaljrik racingupplevelse där gamla rävar omfamnas samtidigt som vi gröngölingar ges bästa möjliga förutsättningar för att trivas och utvecklas. Lite som ett oljefyllt och bensinstinkande Hogwarts. Och efter några inledande inställningar och val av svårighetsgrad var det dags att kliva in i min nya karriär.

Vroom.

Jag ges möjligheten att börja uppe i toppen bland de allra bästa, men spelet råder mig ganska ordentligt emot detta om jag inte är rejält erfaren. Därför bestämmer jag mig för att börja i juniorligan i spelets välutrustade karriärläge. Innan jag tillåts ge mig ut på banan är det dock dags för en snabbgenomgång i konsten att sköta ett rally-team. Jag har en e-post att hålla koll på, ett crew som behöver lön och regelbunden vila, krav från sponsorer att hantera, uppgraderingar att införskaffa och inte minst tävlingar att planera. Det är en hel del jobb men jag känner mig trots detta aldrig överväldigad. Inslagen är djupa samtidigt som de är tydligt utformade och enkla att förstå. Känslan är att karriärläget hade varit ganska trevligt även utan själva körandet, men tack och lov får jag snart ändå ge mig ut på banan.

MER VÅGHALSIGT KÖRANDE: Dangerous Driving

Här har jag fått uppleva en racingupplevelse utöver det vanliga. Vi säger ett vänligt men bestämt ”hej då” till möjligheterna att glida genom de utstakade banorna halvt avkopplad och bakåtlutad i soffan. Här är varje sväng, varje raksträcka och varje vindpust ett eget litet äventyr. En hjälpande röst i höger öra talar konstant om vad som kommer näst. Tack vare denna hjälte får jag veta när nästa sväng kommer, åt vilket håll den kommer gå och hur skarp den kommer vara. Tillsammans med ett sylvasst vädersystem där en genomblöt grusväg blir min värsta fiende kulminerar det hela i en otroligt intensiv körupplevelse. En vacker asfaltväg bjuder på helt andra förutsättningar än isande hal vinterväg. När dessutom spelets enklaste svårighetsgrad förser mig med stora utmaningar gäller det att hålla fokuset igång om jag inte vill hamna på den förödmjukande sistaplatsen.

Med anledning av de omänskligt trånga vägarna är rally ingen sport där jag direkt tävlar mot mina motståndare, istället blir varje tävling ett återkommande försök att köra så rent och snabbt som möjligt. När jag aldrig ser mina motståndare blir min körning mycket mer metodisk. Istället för att köra på ett sätt som innebär att jag kommer först över mållinjen uppmanas jag köra för att köra i mål med en så bra tid som möjligt, för att sedan förhoppningsvis vara snabbast av alla. Något som ytterligare indikerar att det endast är min egen skicklighet som kan vinna några tävlingar är att samtliga uppgraderingar i karriärläget endast påverkar vad som händer runtikring banan istället för att göra min bil snabbare och starkare. Det är ett riktigt underhållande och inte minst fokuskrävande sätt att köra bil på.

Att spelet tydligt diskriminerar långa efternamn är ett klart minus.

Om nu inte det administrativa arbetet är riktigt din grej har spelet en lösning för det också. Detta i form av ett säsongsläge där allt krimskrams sköts snällt i bakgrunden vilket låter dig fokusera helhjärtat på att skvätta ner våghalsiga åskådare med snöblandad gyttja. Spelets lysande körning översätts bra till detta såväl som flera andra spellägen. Spel via delad skärm låter mig utmana nära och kära där min motståndare tar formen som ett spöke för att inte vara i vägen för mig, vilket helt faller i linje med den metodiska körningen.

LÄS FLER RECENSIONER: F1 2019

WRC 8 är sannerligen en vältalig tronarvinge i den väletablerade rallyserien. Den välpolerade och metodiska körningen har huvudrollen i en rad med underhållande spellägen där karriären är den glänsande kronjuvelen bland dem. Det är en härligt invecklat samt inbjudande simulator som säkerligen kommer tillfredsställa beprövade förare såväl som aspirerande rallylegender.