7 minuter lästid

Att spelindustrin är mansdominerad vet vi sen länge men i dag på Internationella kvinnodagen ville jag passa på att lysa rampljuset på några av spelvärldens mest betydelsefulla kvinnor.

Jag stoltserar gärna med att jag har en bred kunskapsbas när det kommer till spelutvecklare men när jag skulle börja rota fram kvinnliga speldesigners ur mitt muskelminne hade mina impulser till hjärnan svårt att hitta särskilt mycket av värde rent spontant. Det är egentligen en oroande signal och spär på samt bekräftar ett problem den här industrin lider av, nämligen att det finns alldeles för få kvinnliga spelutvecklare och därav brist på andra perspektiv.

Det skall dock påpekas att det finns mycket kvinnor i allt från PR- och HR-avdelningar till styrelse- och chefsposter. kvinnor har definitivt en plats i branschen men tyvärr är de relativt osynliga. De få kvinnliga speldesigners därute har sällan prominenta roller eller agerar språkrör åt sina spel. Det är här det behöver bli ändring. Vi behöver dels ge mer kvinnor utrymme och chansen att skapa nästa stora hit och sen även ge dom erkännande för sina prestation. Det är ett steg i rätt riktning för en mer välkomnande industri som i sin tur leder till mer varierade och perspektivrika spelupplevelser.

Nu hoppar vi rakt över till min lista över kvinnliga spelutvecklare som jag tycker vi i dag och alla övriga dagar bör skänka en tanke. Observera även att listan bara innefattar personer som handgripligen utvecklar eller har utvecklat spel i någon form, vare sig det gäller programmering, design eller komponerat musik.

Robin Hunicke 

Hon började sin karriär på Electronic Arts där hon designat och producerat spel som MySims (2007) och Boom Blox (2008) till Nintendo Wii. Efter detta lämnade hon EA för att hjälpa till med utvecklingen av Journey hos Thatgamecompany följt av Tiny Speck där hon arbetade på MMORPG:et Glitch. Efter detta drog hon vidare och delgrundade företaget Funomena som hon är en del av än i dag. Hunicke är även grundare av IDGA Education SIG, anordnar globala game jams, är lärare på University of Southern California och agerar domare under Independent Games Festival (IGF).

Carol Shaw

Detta kan mycket väl vara en av världens första kvinnliga speldesigners. Shaw är ansvarig för Atari 2600-klassiker som 3-D Tic-Tac-Toe (1978), Video Checkers (1980) och framförallt River Raid (1982) som blev en stor hit för Activision. Hon var även inblandad i Super Breakout. Efter gjort ytterligare några spel hos Activision lämnade Shaw spelindustrin.

 Junko Kawano

Den här damen har varit djupt involverad i Konamis Suikoden-serie sen dag ett. Ända sen hon satte sin fot på Konami 1993 blev hon ombedd att samutveckla ett rollspelsprojekt, ett projekt som blommade ut i Suikoden. Kawano var huvudsaklig speldesigner som skrev och lade fundamentet för karaktärerna och världen i serien. Hon har efteråt även producerat och bidragit till Suikoden IV samt Suikoden Tactics. Sen är det är värt att belysa att hon även är personen bakom det originella och fascinerande Shadow of Memories (2001) på Playstation 2.

 

 

Amy Henning 

Här har vi en riktig veteran i branschen. Henning är allt från grafiker och författare till speldesigner och producent. Hon debuterade som designer med Michael Jordan: Chaos in Windy City (1994) men hennes tid i industrin tar oss hela vägen till Atari 7800:ns dagar. Hon har arbetat på Legacy of Kain-serien hos Crystal Dynamics och styrde sen sina steg mot Naughty Dog där Jak 3 blev hennes första uppdrag. Detta följdes av att hon blev synonym med Uncharted-serien p.g.a sin mästerliga förmåga att ingjuta mänsklighet i spelets karaktärer via sitt manusförfattande. 2014 lämnade Henning Naughty Dog för att arbeta med Visceral Games och Electronic Arts på ett okänt Star Wars-projekt men som hon vid det här laget också lämnat.

Dona Bailey

Känner du till att någon utvecklade Centipede (1980) tillsammans med Ed Logg? Som enda kvinna på Ataris s.k. coin-up-division utvecklade hon denna arkadklassiker sida vid sida med Logg. Spelet fann en stor kvinnlig fanskara och var en stor framgång för Atari.  

Mari Shimazaki

Här har vi en Capcom-anställd och illustratör som arbetat med framförallt gamla Clover Studio där hon varit inblandad i det knäppa God Hand men även agerat primär karaktärsdesigner för Okami. Utöver Clover-inblandningen var hon även bandesigner åt det lite bortglömda Under the Skin (2004). I dag är Shimazaki mest känd som konceptdesigner för Bayonetta-serien och för stunden arbetar hon på en anime-serie.

 

 

 

 

 

Kim Swift

Swift ligger bakom ett av förra generationens mest älskade spel, nämligen FPS-pusselspelet Portal (2007). Som student på Digipen Institute of Technology skapade hon tillsammans med andra kamrater spelet Narbacular Drop (2005) som två år senare skulle bli Portal under Valves beskyddande vinge då de anställde Swift och hennes team. Efter några år på Valve lämnade Swift företaget under 2009 och anslöt sig istället till Airtight Games där hon fortfarande arbetar. Hos denna studio har hon arbetat på Quantum Conundrum (2012) samt Soul Fjord (2014). Senast var hon involverad i utvecklingen av Star Wars Battlefront 2.

 

Ayami Kojima 

Om det finns någon som får lov att skryta om att de lade grunden för designen i Castlevania-serien är det denna kvinna. Hon är inte under några omständigheter den enda illustratören som jobbat med Konamis vampyrserie men hennes verk från Castlevania: Symphony of the Night banade vägen för seriens stil, ton och motiv många år framöver. Enligt många är hon fortfarande den konstnär som är synonym med Castlevania.

 

 

Roberta Williams

Här har vi förmodligen en av spelindustrins mest inflytelserika kvinnor. Tillsammans med sin make Ken grundade hon Sierra On-Line 1979. Redan året därpå släppte paret sitt första spel, Mystery House (1980), som anses vara det första äventyrsspelet med grafik. Sierra var ett företag som var högst influerande under två decennier med sina många kända spelserier så som Space Quest, Police Quest och Leisure Suit Larry.  Låt oss inte heller glömma att Sierra även agerat utgivare och gjorde det briljanta beslutet att stöda och släppa legendariska Half-Life åt Valve. Roberta själv hade direkt inflytande över Phantasmagoria och King’s Quest-serien. Under Video Games Awards 2014 vann hon utmärkelsen Industry Icon.

 

 

Jane Jensen 

Vid sidan av sig hade Roberta Williams Jane Jensen. Hon började sin karriär som författare till King’s Quest IV (1992). Kort efter detta skrev och designade hon sitt första egna spel, Gabriel Knight: Sins of the Fathers (1993), som blev en stor succé för Sierra. Gabriel Knight fick två uppföljare i 1995 och 1999. Efter Sierra stängde sina dörrar har Jensen delgrundat Oberon Media i 2003 och Pinkerton Road i 2012. Hon har arbetat med en rad olika projekt där de mest anmärkningsvärda är Grey Matter (2010) samt Moebius: Empire Rising (2014) som var ett Kickstarter-projekt.

Rieko Kodama 

Här har vi ännu en JRPG-drottning. Kodama var en av de första kvinnorna i spelbranschen borta i Japan. Hon anslöt sig till Sega 1984 och började arbeta som illustratör och grafiker. Hon har designat tidiga Master System-spel som t.ex. Alex Kidd in Miracle World (1987). Efter byggt upp sitt rykte fick hon ansvaret för ett rollspel som kallades Phantasy Star (1988). Rollspelet stack ut p.g.a. sin sci-fi-miljö och kapabla kvinnliga huvudroller. Hon arbetade in i Mega Drive-eran där hon designade Altered Beasts (1988) och fortsatte skapa berättelser, händelser och miljöer för Phantasy Star II och IV. Hon har gjort bankonceptdesign för självaste Sonic the Hedgehog 2 (1992) under pseudonymet “Phoenix Rie” och många år senare agerade hon allt från speldesigner till producent åt det omtyckta Skies of Arcadia (2001).

 

Yoko Shimomura

En av japans duktigaste och mest meriterade spelkompositörer är en kvinna. Shimomuras bidrag till musikscenen i spelhistorien är svår att blunda för. Hon började med Final Fight (1989) och Street Fighter II (1991) på Capcom för att sen starta en karriär hos Squaresoft där hon skrev musiken till Super Mario RPG (1996) och Legend of Mana (1999). Hon är dock mest känd för musiken i Kingdom Hearts-serien men det är även värt att påpeka att hon gör mästerlig musik i Mario & Luigi-spelen. Utöver detta har hon bidragit med musik till Xenoblade Chronicles (2011) och är kompositör för Final Fantasy 15 och Kingdom Hearts 3.

I ära till dagen har jag valt att belysa två musikstycken från Shimomura. Ni hittar Hikari från Kingdom Hearts här och spännande Song of Mana från Legend of Mana här. Mycket nöje.

Uppifrån till ner, från vänster till höger: Siobhan Reddy, Ebba Ljungerud, Kiki Wolfkill, Angie Smets, Bonnie Ross, Jade Raymond.

Utöver dessa kreatörer finns det även hel del kvinnliga producenter och chefer i branschen så som Angie Smets Guerrilla Games, Kiki Wolfkill på 343 Industry som driver på Halo-varumärket tillsammans med studiochefen Bonnie Ross. Siobhan Reddy är delgrundare och studio director på Media Molecule och är en starkt förespråkare för att mer kvinnor behöver komma in i spelindustrin. Vi får såklart inte heller glömma att när Fredrik Wester på svenska Paradox Interactive steg ner från VD-position så togs denna över av Ebba Ljungerud. Slutligen har vi Jade Raymond som var en av de tidigare ansiktena utåt när det kom till kvinnliga producenter.

Det blev en rätt präktig lista ändå men det irriterar mig att jag måste anstränga mig för att på rak arm räkna upp och minnas namnen på betydelsefulla eller influerande kvinnliga speldesigners. Så skall det inte vara. Bara det är som sagt ett tecken på att bättring måste ske genom att vi dels ger kvinnor mer utrymme i industrin men även att kvinnor själva säger till, säger ifrån och tar för sig. Det är ett steg i rätt riktning moten mer jämställd och varierad spelkultur.


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts