Lättsamma lagbaserade onlinespel har blivit allt mer populära de senaste åren. Spel som Overwatch, Rocket League och Splatoon har lockat till sig både hardcorespelare och casualspelare och blivit stora succéer. Nu har turen kommit till arcadracinggenren. I maj släpps Trailblazers (till PC, Playstation 4, Xbox One och Switch) och i juni släpps Onrush (till Playstation 4 och Xbox One); två lagbaserade arcardraceras som hoppas bli spelarnas nya favoriter.

Trailblazers beskrivs av skaparna själva som en korsning mellan F-Zero och Splatoon. Online spelar man tre mot tre, och gimmicken är att man kan färga banan i det egna lagets färg. Om dina lagkompisar kör på färgen du lagt ut ges de en boost. Färgen är dock begränsad och sedan måste den laddas upp igen. Den som lägger ut färgen kan inte boosta själv, därmed måste ni turas om att lägga ut färg för varandra att boosta mer. Dessutom kan du skjuta iväg all din färg du har i ett enda skott rakt fram och skjuta ner en motståndare. Det gäller att tänka taktiskt och använda färgen på rätt ställe och vid rätt tillfälle, beroende på var dina vänner och fiender befinner sig på banan.

Du får poäng för att vara först över mållinjen i slutet av varje varv och dessutom utdelas poäng för att färga banan, boosta och skjuta ner motståndare. Det finns åtta förare med varsitt unikt fordon, med sina egna fördelar och nackdelar, att välja mellan. Dessutom bjuder spelet på fyra spelare på delad skärm, med datorspelare eller spelare online som utfyllnad.

Onrush har tyvärr ingen split-screen, utan är tänkt att framför allt spelas online. Här har det pratats mer om storyn bakom spelet än själva spelet, då Evolution Studios lades ner av Sony, men Codemasters tog över studion, och det här är deras comeback-spel. Så tycker du att spelet ser ut som Motorstorm har det sin förklaring eftersom det är samma gäng som ligger bakom spelen.

Till skillnad från Motorstorm, och de flesta andra racingspel, handlar Onrush dock inte om att komma först i mål, det finns inte ens någon mållinje, utan om att samla poäng. Det finns fyra olika spellägen med var sitt spelmål, men i grund och botten handlar det om att boosta, skapa kaos på banorna och krascha dina motståndare med takedowns som i Burnout-serien. Det finns både fiender i motståndarlaget och datorstyrda fordon att ge sig på och krascha sönder. Att göra ett misstag och dö är inte det värsta eftersom du tillåts respawna mitt inne i klungan och ta del av all action igen, för att sen fortsätta kampen om dominans.

LÄS MER OM ARCARDRACING: Burnout Paradise

Precis som skaparna bakom Trailblazers har man kollat närmare på hur förstapersonsskjutare fungerar online, och ett av lägena är en slags ”capture the zone”, där du och dina lagmedlemmar ska hålla sig inom en zon som rör sig längs banan medan ni ska hålla motståndarlagets fordon utanför zonen. Likt ett spel som Overwatch blandas fordon av olika klasser i samma match. Förutom olika egenskaper har klasserna av fordon sin egen superförmåga att använda i rätt ögonblick. Ett annat läge bygger på att krascha så många motståndare som möjligt, men varje gång motståndaren respawnar får hen återvända i ett allt kraftfullare fordon.

Det finns många likheter mellan Trailblazers och Onrush, men det finns också flera stora skillnader. Onrush heter inte som ett NBA-lag och är därför något enklare att googla. Trailblazers har en färgglad, tecknad stil medan Onrush har en i alla fall någorlunda realistisk design. Trailblazers kommer att säljas för strax över tvåhundra kronor, och har i mångt och mycket skapats av bara tre personer, medan Onrush är ett fullprisspel som skapats av ett betydligt större gäng. Onrush har således också en större marknadsföringsbudget men samtidigt ett mindre tydligt koncept.

Trailblazers är lättare att greppa – F-Zero möter Splatoon tror jag de flesta kan förstå – medan många som ser trailern till Onrush inte ens förstår att det är ett lagspel. Hur många kommer att köpa spelet i tron att de ska få ett nytt Motorstorm och istället få något helt annat?

Hur intressanta de här spelen kommer vara att spela tror jag beror på tre saker:

  1. Körkänslan- En no-brainer. Det riktigaste i varje racingspel är förstås känslan i fordonet och känslan av fart och action.
  2. Är spellägena begripliga? – De fyra spellägena i Onrush känns inte hundra procent tydliga när man ser dem första gången. I Splatoon 2 är Clam Blitz fortfarande, fyra månader efter premiären, i många matcher ospelbart, då dina medspelaren inte förstår hur spelläget fungerar och hur det ska spelas. Hur blir det i Trailblazers och Onrush? Kommer alla att fatta direkt hur spelen ska spelas, eller kommer det bli en liknande förvirring bland spelarna?
  3. I vilken utsträckning kommer man att kunna lagspela och hur mycket känns det som att man är en del av ett lag som kämpar tillsammans? Skaparna bakom Onrush säger att alla spelets alla lägen bygger på ”team play and the powerful idea that anybody can make a crucial impact”, och skaparna bakom Trialblazers lovar att spelet är ”built from the ground up to be an integrated team experience. We’ve built teamplay into the second-to-second gameplay at the most basic level, and then allowed people to work as a team”. Men hur kommer det att bli i praktiken? Båda spelen vill återskapa lagandan från förstapersonsspel som Overwatch i ett racingspel. Kommer de att lyckas?

Så vilken lagbaserad arcadracer kommer att fånga spelarnas hjärtan? Hittills har båda spelen flugit under radarn och inte skapat så mycket uppmärksamhet. Risken är att båda spelen kommer att gå Battleborn-döden till mötes, men lättsam lagbaserad action kombinerad med fartfest låter som ett koncept för succé, om något av spelen lyckas ta sig igenom bruset och fånga spelarnas uppmärksamhet i sommar.

Är något av dessa spelen intressanta för dig? Berätta!