1 minuter lästid

Jag är usel på shmup men jag har en liten kärlek till att spela och titta på dem. Ändlösa kaskader av skärande laser, brinnande plasma och spektakel av fyrverkerikaraktär blir aldrig tröttsamt. Får jag spela med en kompis blir det dessutom ännu roligare!

Men många av dessa spel idag görs med enkla medel och små budgetar vilket syns på deras pixelestestik eller oftast billiga 3D-grafik. Men när jag såg Cygni: All Guns Blazing under fejk-E3 hoppade jag till ganska rejält. Övergången från mellansekvens till gameplay som ni kan se mellan 00:35 och 00:45 i videon ovan var sömlös och vacker. Det är vad jag visuellt drömt om i åratal för genren. Det kan såklart ha sin förklaring i att det är före detta Pixar-anställda som står för spelets design och estetiska uttryck. Lägg sen på ett redigt orkestralt soundtrack så hör man att det finns gott om ambitioner hos spelstudion Keelworks.

LÄS OM ETT SCHYST SHMUP: Rival Megagun

Att ens skepp uppe på detta även har ett välgörande flow i sina rörelser gör inte saken sämre. Av det lilla jag sett känns Cygni som en sann modern take på shmups, något jag väntat på länge. Det är därför jag är högst intresserad att se om Cygni kan bli något alldeles speciellt och framförallt något som får fler mainstream-nackar att vrida sig mot en annars relativt bortglömd genre.