3 minuter lästid

“Nästa generation, då jävlar.”

Där har du budskapet Phil Spencer, hans Xbox-team och hela Microsoft ville skulle eka genom spelvärlden på söndagskvällen när de lämnade scenen efter sin E3-presskonferens 2018. Visst fick vi se spel, visst fick vi avslöjanden och visst har Microsoft en del exklusivt innehåll på gång (avsaknaden av Xbox-unika titlar har ju varit den stora akilleshälen för dem de senaste åren) – men Xbox One räddar de inte. Eller räddar och räddar, den tuffar på stabilt men som plattform kommer den inte att lyfta mer än såhär. Den kommer tuffa på och sen ersättas.

Och då jävlar, som sagt.

Kort historieutflykt: Microsoft lanserade Xbox One år 2013 med avtäckning på vårkanten. Ordet magplask räcker inte till för att beskriva hur budskapet om Xbox One och dess media- och TV-fokuserade strategi fungerade. Ni minns väl?

När strategins misslyckande var ett faktum och PS4 fick en omedelbar fördel i den här generationens konsolduell, lade Microsoft om kursen. Phil Spencer togs in att leda Microsoft Studios och hela Xbox-varumärket och förändringen har skett gradvis men markant från år till år om vi använder Microsofts framträdanden på E3 som någon sorts årlig temperaturtagning.

Jag tycker att Microsoft gjorde bra ifrån sig med årets E3-presskonferens, men inte bedömt utifrån hur det exklusiva spelutbudet för Xbox One ser ut det kommande året – det är nämligen tunt när vi börjar granska vad deras show innehöll. Vad de istället lyckades bra med, var budskapet. Det här var ett Microsoft Studios som klev ut och tydligt meddelade, klätt i Phil Spencers faktiskt ganska passionerade retorik, att de är i konsolbranschen för att stanna. Xbox är här för att stanna.

De satsar hårt på att bygga upp en portfolio av förstapartsspel och bevisade det med att utannonsera uppköpet av flera studior + bildandet av en ny egen. De satsar på en stor bredd av titlar sett till både storlek och anslag, bevisat allra mest tydligt med kontrasten mellan Gears Pop och Gears of War 5, men också i skillnaden mellan å ena sidan Ori och Cuphead, å andra sidan Forza och Halo. Och de vill ha spel från hela världen, bevisat av att de fick äran att avtäcka From Softwares nya Sekiro: Shadows Die Twice (Japan), såväl som Dying Light 2 (Polen).

MER OM MICROSOFTS PRESSKONFERENS: Xbox ville visa att de har en plan

Det är för sent för Xbox One att konkurrera mot Playstation 4; de spelar i olika ligor försäljningsmässigt såväl som spelutbudsmässigt. Microsoft har inte exklusiva spel som matchar Uncharted, The Last of Us, God of War och Spiderman, det är bara för dem att konstatera. Däremot är det aldrig för sent för varumärket Xbox att göra comeback för att utmana och differentiera sig mot varumärket Playstation.

Så hur kommer kampen nästa generation att se ut baserat på det Microsoft visade här? Spencer hamrade in ambitionen om att spel “always play best on Xbox”. I dagsläget gäller det “bara” om du har en Xbox One X men tro mig, det här kommer vara grundbulten för Microsofts argumentation inför nästa generation. De kommer att satsa på att vara först ut nästa gång, och de kommer att satsa på någonting så tekniskt monstruöst att de otvivelaktigt kan fortsätta med parollen “games play best on Xbox”.

Hur ska det bli hållbart? Försöka vinna den stora publiken med någon sextusenkronorsbjässe? Genom att sprida Xbox-plattformen över olika tekniska enheter. När Spencer i slutet belyste att de redan är långt fram i arbetet med nästa Xbox-konsol, pratade han också om att de arbetar hårt för att låta folk spela Xbox-spel “var de vill, hur de vill”, en nästan rak kopiering av Nintendos argumentation för Switch. Men Switch är en bärbar fysisk plattform – Microsoft vill snarare bli Netflix för spel. Sen säljer de ett prestandamonster till konsol du kan ha under teven om du vill köra Xbox-tjänsten med maximal prestanda.

Spekulationer, givetvis, men jag har i nuläget svårt att tolka Phil Spencer och hans Microsoft Studios-team på annat sätt. Det var den här grunden den här presskonferensen ville lägga, och det lyckades de väl med. Nu ska de bara leverera. Vilket inte är så bara, såklart. Men ambition föregår faktiskt leverans. Visionen om vart man ska, skapar kraften att ta sig dit. Och nu tror jag faktiskt att jag för första gången på länge har en tydlig känsla för vart Xbox ska.

/Skrivet av Samuel Stenberg