4 minuter lästid

Det finns ett litet trick man kan använda sig av vid till exempel arbetsintervjuer, säljmöten eller för den delen journalistiska texter. Genom att på förhand deklarera att man ska prata om ett specifikt antal grejer, anledningar eller argument förmedlar man bilden av att man är organisatorisk och målmedveten. Till exempel: “det finns tre anledningar till varför jag tycker ni ska anställa mig”. Det finns en plan, jag har koll på läget.

Xbox har ända sedan Xbox One visades upp för första gången kämpat med sin varumärkesbild. Först om det suddiga budskapet kring tjänster och hårdvara, sedan om deras konsolexklusiva spel. Samtidigt har Playstation spottat ut sig högkvalitativa titlar i en imponerande jämn takt. Men när Phil Spencer gick ut på scen under Microsofts presentation i söndags berättade han snabbt att här skulle han visa “50 spel, 15 konsolexklusiva och 18 avtäckningar”. Xbox har en plan, de har koll på läget.

Vad som följde var en nästan två timmar lång övertalningskampanj om att nutidens Xbox är långt ifrån det förvirrade varumärke de började konsolgenerationen med. Här fanns den hela treenigheten i form av ett nytt Forza Horizon 4, Gears 5 och Halo Infinite. Huruvida Gears 5 och Halo Infinite kan erbjuda mer spännande upplevelser än deras föregångare avslöjade inte deras respektive trailers, däremot imponerade Forza Horizon 4 stort med att ha skiftande årssäsonger på den brittiska landsbygden. Kommer givetvis se sagolikt ut på Xbox One X.

Andra säkra kort var en expansion till Cuphead, Ori and the Will of the Wisps (såg otroligt vackert ut), PlayerUnknown’s Battlegrounds och ny expansion till Sea of Thieves. Även Crackdown 3 visades upp trots dess enligt ryktena problemfyllda utveckling. Gears 5 och ett nytt Halo är så klart stora titlar för sig, men framför allt visades dem för att illustrera den grund som Xbox står på. Den kanske inte är lika bred som den Playstation har, men den finns där likväl.

LÄS MER: Vår E3-hubb med artiklar och trailers

Och den är på väg att bli bredare. Kvällens kanske största överraskning handlade inte om specifika spel alls utan om att Microsoft köpt upp fyra nya studios samt skapat en helt ny för att bredda sitt utbud av konsolexklusiva titlar. The Initiative är en helt ny studio i Los Angeles, brittiska Playground Games som ligger bakom Forza Horizon, Ninja Theory som imponerade nyligen med Hellblade: Senua’s Sacrifice, Undead Labs som gjort State of Decay 2 och Compulsion Games som jobbar på We Happy Few.

Det är så klart inte otvetydigt positivt att jätten Xbox ska köpa upp talangfulla indiestudios, speciellt Ninja Theory som lyckades bevisa att självfinansierade AA-titlar har ett utrymme även 2018. Men om Phil Spencer vågar ge dem samma kreativa frihet som det verkar som att Playstation ger sina studios ska det bli väldigt intressant att se vad de kan åstadkomma med lite Xbox-pengar.

Andra inte så sexiga men ändå imponerande avslöjanden är något de kallar för FastStart, och som kommer möjliggöra att man kan starta sina spel tidigare under nerladdning än vad man kunnat tidigare. Detta hänger även ihop med deras fortsatta satsning på prenumerationstjänsten Xbox Game Pass som fått nya stortitlar som The Division och Fallout 4. Förutom kommande stortitlar som Forza Horizon 4 kommer Xbox Game Pass även få indietitlar som Afterparty och Ashen direkt vid release. Det är kul att se hur Xbox verkligen anstränger sig med sitt Game Pass och att det faktiskt verkar lyfta. Hur ekonomin bakom det faktiskt ser ut är oklart, men nu måste man nog förutsätta att Playstation följer utvecklingen med stort intresse.

Den andra stora överraskningen var hur mycket kärlek de visade Japan. Xbox har traditionellt sett aldrig varit så stor i Asien, men kanske håller det på att ändra sig nu när de visade upp bland annat Kingdom Hearts 3 (med hela Frost-gänget!), ny remaster av Tales of Vesperia och den efterlängtade uppföljaren Devil May Cry 5. Men framför allt var det From Software som tog strålkastarljuset med Sekiro: Shadows Die Twice. Inte en uppföljare till Bloodborne (även om de troligtvis jobbar på en sån också) utan ett helt nytt IP där de teamat upp med Activision av alla spelföretag. Gameplay såg snabbt och snyggt ut med övernaturliga samurajkamper.

LÄS MER: Battle Royale i Battlefield V kan bli en succé

Vi fick även se mer av Shadow of the Tomb Raider och Fallout 76, samt avslöjandet om att svenska Avalanche Studios jobbar på ett nytt Just Cause. 4A visade upp mer av Metro Exodus som äntligen verkar ge serien den uppmärksamhet de förtjänar, och ett av mina absoluta favoritspel Dying Light kommer få en uppföljare som ser otroligt roligt ut. Och hade Phil Spencer tackat och gått av scenen där hade det räckt mer än väl. Istället avslutades konferensen med en atmosfärisk trailer till spelet i alla fall jag väntat på i typ fem år – Cyberpunk 2077. Tyvärr ingen gameplay men en hel del kring den värld CD Projekt Red bygger på. Förvånande nog inte så mörk och dystopisk som man kunnat tro, även om vi fick se en hel del störda grejer i trailern.

Att se Xbox presentation var utmattande. Trailer efter trailer, massor av storspel och nya satsningar. Det tog aldrig slut och spelklippen började tillslut flyta in i varandra. Det var långt ifrån den avslappnade presentation EA hade dagen innan, eller Bethesdas långsammare version några timmar senare. Xbox ville visa att de har en plan, de vet vart de är på väg. Och helt ärligt, det är svårt att inte vara övertygad efter årets presentation.

Vad tyckte du om Microsofts presentation på E3?


mm
Niklas Alicki

Journalist och redaktör som skrivit om spel för bland andra M3, Svenska Dagbladet, Eurogamer och Sveriges Radio. Älskar att följa spelbranschen och spelar det mesta (men helst intressanta single player-spel). Samlar även trophies och har alltid sin Playstation Vita i ryggsäcken.

All author posts