”Behöver vi ett spel till i Kingdom Hearts-serien?” kanske du undrar, och svaret är ett självklart ”JA”. Kingdom Hearts: Melody of Memory är ett rytmbaserat spel där vi får möta vår favorit Sora med alla sina Disney- och icke-Disney-kompanjoner igen. Med tanke på att det finns en rackarns massa olika spel i serien så bör vi inte vara förvånade att det nu kommer ytterligare ett spel, denna gång med fokuset på musiken. Det är någon märklig hybrid av action- och rytmspel. Allt jag testade utspelade sig på en notrad som rör sig igenom alla de härligt kawaii-söta Disney-världarna vi fått besöka i tidigare spel. Fiender kommer mot mig och i takt med musiken ska dessa slås undan. Sen verkar det finnas variationer på upplägget men det var inget jag stötte på under min korta session med spelet. Musiken i Kingdom Hearts är väldigt trallvänlig, och i alla fall enligt mig, väldigt mysig att lyssna på, så att få återuppleva dessa härliga melodier ännu en gång har jag inget emot.

Av det lilla vi fått se under vår genomspelning framgår det att det finns både singelspelar-läge och co-op, både i couch- och online-valör. Så om man vill kan man tävla mot den som sitter närmast eller någon på andra sidan jorden, så det är bara att köra på. Demon lät mig bara prova ett fåtal banor, men enligt Square Enix skall det finnas cirka 140 banor när spelet släpps. Mycket mer än så får vi tyvärr inte veta, vi får helt enkelt vänta tills releasen i november. Och av det lilla jag har sett kan det värt att vänta den stunden.

En liten finurlig grej som faktiskt gör spelet anpassat för spelare med rörelsehinder är att det går att spela igenom hela spelet bara genom att använda en enda knapp, vilken knapp bestämmer du själv. Här finns inga svåra kombos att trycka in och inga knappar att memorera. Passar L1 bäst för dig, så använd L1 genom hela spelet. Det känns bra att utvecklarna faktiskt tänker på att inkludera fler spelare, det är något fler borde ta efter.

Kingdom Hearts: Melody of Memory släpps som fullständigt spel den 13 november i år.