Förra veckan avslöjade Gearbox äntligen att de har ett nytt Borderlands under utveckling och som planeras att släppas redan i år. Det kan förvisso vara klokt och dags med tanke på att Gearbox inte släppt ett nytt egenutvecklad spel sen det misslyckade Battleborn i 2016. och Borderlands 2 såg vi så sent som i 2012.

I övermorgon, den tredje april, får vi veta mer om Borderlands 3. Många blev hypade över att bara få bekräftelse om spelets existens medan andra, som redaktionens egen Borderlands-fan Niklas, önskade att trailern kunde varit tydligare angående faktiska spelmässiga nyheter. Han får kanske vad han önskar på onsdag. Personligen är jag på hans sida. Jag är alltid ute efter någon form av nytänk i uppföljare. Inget är tråkigare än att fullgod numrerad uppföljare utan spelmässiga förnyelser. 

Jag har aldrig varit ett större fan av serien själv men finner en sak intressant, nämligen att det Borderlands gjorde för snart tio år sen gjorde dem till pionjärer inom en subgenre som idag är betydligt mer utforskad. Jag talar såklart om den så kallade looter shootern eller i folkmun kända “shlootern”. När Gearbox presenterade oss för Pandora fanns inte The Division, Destiny, Anthem eller ens Warframe, spel som alla på sitt sätt utvecklat på eller inspirerats av denna fraktion av FPS-genren.

Gearbox var såklart i sin tur inspirerade av spel som Diablo, Phantasy Star Online, Monster Hunter, och ja, till och med Hellgate London. Gearbox tog ett element som annars var som mest vanligt i fantasy-miljö och applicerade det i science fiction och lät skjutvapen utgöra stommen av offensiven istället för närstridsvapen. Men det skulle som sagt ta nära tio år innan vi förstod att Gearbox experimenterat och stakat ut en ny populär subgenre.

Det är detta faktum som gör situationen i 2019 intressant. Detta är första gången Gearbox går skalle mot skalle med andra spel av sitt slag. Det är därför viktigt för dem att visa vem som är herre på täppan när det kommer till “shlooters”.

De flesta som gett sig på genren har lidit av barnsjukdomar, även Borderlands, men de gjorde sig av med det mesta inför tvåan, i alla fall för sin tid. Idag har vi högre krav på våra shlooters. Destiny led inledningsvis av tunt utbud och Anthem har exakt samma problem. Spelare vill ha matiga produkter “out of the gate” och det verkar märkligt nog vara där många spel av den här typen misslyckas. Om din shlooter har brist på loot, tja, då kanske man skall omvärdera situationen. The Division gjorde däremot mycket rätt från start så det skall Massive Entertainment ha beröm för.

SE BORDERLANDS 3-TRAILERN: Dags att återvända till Pandora – Borderlands 3 är avtäckt

Borderlands har i mina lekmans-ögon definitivt inte varit beskylld för brist på innehåll. Hela deras grej är ju trots att skryta om den absurda mängd vapen spelet innehåller. Man kan bara hoppas att mängden huvuduppdrag och sidouppgifter matchar deras loot-ambitioner. Det är därför jag är instinktivt positiv även om jag liksom Niklas vill se att Borderlands 3 erbjuder mer än nya klasser, miljöer och vapen. Det skall kännas att man spelar en ny del i en saga som som inte sett rejäl förnyelse på sju år.

Gearbox riskerar mycket om de bara kör enligt en redan inslagen formula under en period då de fått tydlig konkurrens. Har Borderlands ens en spelmässig ”gimmick” förutom sin attityd och humor vid sidan av oppositionen? Jag hoppas att de inte litar för mycket på sitt eget varumärke utan vågar ta ut svängarna spelmekaniskt och förnya serien. Den enda genuina risken som kan uppstå är att kvaliteten på spelet är låg men jag väljer att lita på att Gearbox lyckas med det fundamentala steget av produktionen.

Men när det kommer till att ha en grundläggande förståelse för innehåll, substans och ha en god relation med spelarbasen så tror jag att Borderlands 3 redan har förstått något som imitatörerna lyckats missa, och det ger dem ett potentiellt övertag när det kommer till att ha konsumenternas gunst i höst. Samma villkor som gällde 2009 gäller inte i 2019. Gearbox gör sig själva en stor tjänst att komma ihåg det, annars skjuter dem sig själva i huvudet.