Nintendo valde att under sin Nintendo Direct igår att riva upp plåstrade sår. Efter att ha ignorerat F-Zero-serien under nära 20 år presenterade de utan förvarning F-Zero 99, en battle royal-tolkning av konceptet. Spelet ser ut som Super Nintendo-utgåvan men har ganska tydligt element från F-Zero X också.

F-Zero X var en av de första racingspelen som gav spelare möjligheten att svävar-kapplöpa med 29 andra framtidsfordon. Jag minns hur otroligt imponerad jag var av just detta element. Spelet såg ju absolut anskrämligt ut på stillbild men den där siffran uppe i toppen av skärmen som angav din position bland 29 andra förare gjorde mig oerhört lockad och nyfiken på Nintendo 64-utgåvan. 

LÄS MER OM HUR: F-Zero X prioterade funktion före flärd

Därför passar det att Nintendo skruvar upp galenskapen ytterligare. 30 svävarbilar duger dock inte längre, här behövdes något annat, något mer, och då knäckte någon nöten att kasta upp löjeväckande 100 fordon på skärmen! För F-Zero 99 är inte så mycket ett F-Zero-spel som ett sånt där battle royal-spel som Nintendo släppt ut lite då och då på Switch så som Super Mario 35 och Tetris 99.

Liknelserna med F-Zero X slutar dock inte bara vid arvet av fordonmängd utan även gäller även införandet av tacklingar, roteringar och hur spelet tillämpar boost. Det är F-Zero rent visuellt med sin enkla och sköna 16-bitsestetik men det har gameplay-mässigt mer delat DNA med F-Zero X eller GX.

Just tacklingbiten är varför jag tyckte om F-Zero X så mycket. Även om det kanske inte riktigt har samma forcerade tryck i denna version så ser man ju hur spelet är byggt för metallgnuggande konflikt. Det är underbar ofiltrerad kaos på skärmen och det ser helt fantastiskt ut. Inledningsvis trodde jag att det var X-läget Death Race som låg som grund men vid närmre inspektion syns det tydligt att det finns varvräknare så här gäller det att komma först i mål.

Det helt nya konceptet kallat “sky way” är en otroligt intressant och klyftig lösning att skapa möjligheter i en fullständigt igenknökad väg. När man vågar spela vågat och en kollision uppstår ges man något som kallas “super sparks” och de frammanar till slut en överhängande blå vägbana där endast du får vistas under några intensiva sekunder. Poängen är att du då blir ett livs levande blått sköldpaddsskal som bara flyger över alla motståndare innan det är dags att landa på den gemensamma körbanan på nytt (explosionsfritt ska tilläggas). Det är en supersmart idé hur man kan släppa fram spelare när gatan är proppfull med bilar och omkörning känns osannolik. En riktig snilleblixt.

Rent spontant ser F-Zero 99 kul ut och jag hoppas det kan tas emot med öppna armar så den riktiga drömmen kan slå in, vilket såklart är att ett riktigt propert F-Zero ser dagens ljus på en framtida Nintendo-konsol. Det F-Zero 99 signalerar är att Nintendo faktiskt inte glömt bort serien och det kan absolut agera som temp-tagare hur heta Nintendo-fansen är på serien i dagsläget.

Nintendo har ju själva sagt att de inte ville återintroducera serien förrän de har genuint nya ideér (vilket de nu onekligen hade) men ett mer sannolikt skäl är att de anser att det skulle äta på Mario Karts försäljningssiffror. Jag har alltid tyckt det är paranoia. Det finns 100 procent utrymme för två Nintendo-racingspel att existera parallellt. De har många andra genrekrockar i sin line-up av klassiska varumärken så kan inte långt slumrande F-Zero till slut få lite kärlek? Detta initiativ sliter som sagt upp ett låååååååååångsamt läkande sår. De har väckt besten som höll på att ge upp genom 99 rappa knivhugg. Vi är nu klarvakna igen.

Detta är verkligen som att kasta brödsmulor åt hungrande ankor men vi kvackar glatt och äter plikttroget vad som erbjuds i hopp om Nintendo är redo att baka en rejäl limpa åt oss nästa gång.