2 minuter lästid

SFC och kameravinklar, vad är grejen med att sitta i bilen och bli av med synen runt, och i viss mån bakom, bilen?

Wow, den gångna vecka har handlat mycket om Forza, dessvärre har jag knappt hunnit köra något. Förra vecka presenterades SFC – Swedish Forza Championship. I måndags drog första säsongen igång. Tre timmar innan start låg jag på toaletten och spydde. Jag skulle kunna känna mig lite som Eminem innan han gick upp och körde rapbattle i 8 mile. Tyvärr så berodde inte mina problem på nervositet utan på 40+ gradig feber. Det hade varit extremt tråkigt att inte vara en del av första omgången av första säsongen för min egen racingliga.

Jag blev dock bättre och bättre. Reflexerna och uppmärksamheten fungerade bättre än väntat. Inte enbart tack vare mig blev det totalt kaos i första svängen av Suzuka Circuit. Beslut om omstart var satt 30 sekunder efter grönt ljus!
Efter omgångens första fadäs gick kvällen relativt bra. Det blev en lyckad blandning av erfarenhet och banor, jag slutade på en femteplats vilket jag ser som en bra start!

Nog om SFC. Precis som ni ser från min totalkrasch ovan tänkte jag skriva lite om kameravinklar i dagens Forzday. Vad kameravinkeln gör för mig och hur jag lärt mig att uppskatta en sämre överblick.

För många år sedan… vi säger 15, så tvingade jag mig själv att köra cockpitview, eller om det var hoodview på den tiden, jag minns inte riktigt. Jag vill minnas att det var i PGR 3 till Xbox 360 jag lärde mig att köra utan att se bilen. Det var skitsvårt och jag var nära på att lämna cockpiten bakom mig ett par gånger. Nu tycker jag det är den mest naturliga vinkeln som finns och att ligga bakom bilen och puttra känns plastigt och tråkigt. Fartkänslan försvinner och intensiviteten blir inte den samma. Jag tror inte det hjälper mig att klättra på poänglistorna, men det hjälper mig att få en bättre upplevelse i spelet.

Vid längre race märker jag hur vindrutan blir skitig, vid kollisioner är det “mitt huvud” som flyger som en vante i luften. De få gånger jag kör i tredje person och krockar rejält känns det mer som att någon annan krockar och att det påverkar min tid såklart. Från insidan av bilen blir det en betydligt mer träffsäker smäll om någon kör på mig bakifrån. Med andra ord känner jag mig mer som en förare och bilen blir mitt redskap att jobba med. När jag ser bilen bakom mig känner jag mig mer som en åskådare, vilket jag såklart inte vill.

Som sagt. Jag tror inte det hjälper, eller stjälper, mig att sitta i bilen rent tidsmässigt. Det finns fantastiskt duktiga spelare som kör bakom bilen, i bilen, framför bilen etc. Det är en smaksak. Men jag tycker absolut att det är värt att lära sig att sitta i bilen och köra. Det ger väldigt mycket till spelupplevelsen och det är lite därför jag spelar TV-spel, för att få en upplevelse jag inte kan få i den verkliga världen.

Hur spelar du? Vad ser du för för-/nackdelar med att uppleva spelet ur den vinkeln?

Poängtavla från SFC Säsong 1