4 minuter lästid

Igår var det Microsofts tur att hålla streaming-hov för massorna. De hade helt klart ett spelfokus på denna show till skillnad från Sonys betydligt mer teknikcentrerade presentation i mars. Men lite kritik skall de ha för att deras språkrör Damon Baker sitter och säger att de minsann lyssnat på sina fans, och att allt som skulle visas den kommande halvtimmen därmed är äkta gameplay. Vad vi fick var något helt annat.

Rappt ihopklippta videoklipp med icke-spelbara vinklar är på gränsen till vad jag kallar gameplay och att visa i princip mellansekvenser är absolut inte gameplay. Det var inget fel med visningen överlag för det var kul att se massor med nya varumärken från tredjepartsutvecklare MEN det var banne mig inte gameplay. Inte en enda gång under streamen fick vi se några minuter sammanhängande spelande, faktisk gameplay. Sen förra veckans Assassin’s Creed Valhalla-premiär har Ubisoft sagt att de skulle premiärvisa gameplay på Xbox stream och under hela programmet kunde man även se rubriker om utlovad gameplay-premiär. Istället blev det kvicka videoklipp från vad som troligtvis var själva spelet men det var långt ifrån sammanhängande eller gav insikt i hur spelet kommer upplevas.

Men nu när jag fått klaga lite lägger vi det åt sidan och tittar lite närmre på en annan viktig sak som blev väldigt tydlig under gårdagens stream, nämligen att det grafiska hoppet inför nästa konsolgeneration inte kommer bli särkilt ögonhöjande. Är det kritik emot dessa spel som vi såg? Nej, det är snarare beröm för hur otroligt vacker den nuvarande generationens spel blivit.

Chorus från studion Deep Silver Fishlabs.

Nästa generation handlar inte så mycket om en ökade mängd polygoner, rundare kanter och skarpare texturer. Det handlar på sin höjd om bättre ljus- och skuggkastning, vilket i sin tur leder till betydligt vackrare spel i längden. Man skall absolut inte underskatta vad ljussättning kan göra för ett spels grafiska och estetiska framtoning.

Vi får inte heller glömma att under den rådande generationen gavs vi två mellanstegskonsoler – Xbox One X och Playstation 4 Pro, konsoler som var byggda för att ge 4K-TV-ägande spelare en chans att uppgradera och dra nytta av den mer högupplösta TV:n i sitt hem. Det gör att vi inte känner av nästa generation lika mycket för 4K-skuttet har delvis redan gjorts eller åtminstone redan använts i marknadsföring. Det är därmed inte lika fräscht, nytt och spännande. De nya konsolerna kommer göra 4K mer förekommande men bli inte förvånad om du fortfarande kommer se mängder av 1080-upplösta spel. Dels för att det idag är väldigt mycket enklare att skala upp 1080-spel till 4K. Det är inte 100 procent nödvändigt att köra dem i s.k. “native 4K” vilket avlastar system, och dels för att vissa mindre utvecklare kan välja att prioritera stabilitet framför högre upplösning

Call of the Sea från studion Out of the Blue.

Det är just stabilitet som nästa generation kommer att handla om, tror jag. Denna generation har pressat spelen till bristningsgränsen så till den grad att de kan upplevas som trasiga. Vi snackar horribla laddningstider och vacklande bilduppdatering. Det syns att de är ansträngda. Vi har redan avhandlat inläsningshastighet och reducerade laddningstider i en tidigare text men det finns fler sätt att rasera den mur som är mellan oss spelare och en smidigare samt mer smärtfri spelupplevelse.

En sak som är värd att påpeka är hur 60 bilder per sekund förhoppningsvis kommer bli standard i nästa generation. Försök för all del uppnå 120 om ni vill men det är på tiden att vi har en bilduppdatering på 60 bilder per sekund som framtidens standard, eller åtminstone stabila 30 när inte mer behövs. 

Har ni sett hur förfärligt vissa actionspel kippar efter andan när det sker för mycket på skärmen? Jag behöver inte dra specifika exempel för jag är övertygad om att ni spelat något spel denna generation som dragit er ur upplevelsen p.g.a. hackig bilduppdatering. Detta skall förhoppningsvis bli blott ett minne kommande år då nivån på grafisk kapacitet och bildflöde börjar plana ut. Om utvecklare inte har skäl att frenetiskt jaga visuella toppar kan de istället dra nytta av flödande gameplay. Jag vill även tillägga hur osexigt och framförallt omöjligt det kan vara att förmedla högre bilduppdatering över en video, på samma sätt som det är meningslöst att visa 4K för en användare med en TV som enbart sträcker sig till 1080.

The Ascent från studion Neon Giant.

Vid sidan av detta kommer även Playstation 5 och Xbox Series X handla om funktioner och tjänster. Microsoft ser inför nästa generation väldigt stabilt ut med tydligt utstakade planer för Game Pass, Project Xcloud, Smart Delivery och optimering. Playstation 5 är av förståeliga skäl lite av ett frågetecken för stunden.

Det kanske också förklarar mediastrategin att presentera mycket av dessa funktioner och tekniska specifikationer långt tidigare än vid tidigare konsolsläpp. Plattformshållarna vill hålla fokus på tjänster, stabilitet och kvalitet snarare än att imponera med s.k. “bells & whistles” denna gång. Det visuella steget är inte lika mäktigt men stabilitet är en oerhört viktig komponent för en bättre spelupplevelse.

Dirt 5 från Codemasters.

För några år sen skrev jag en retro om Nintendo 64-klassikern F-Zero X som jag döpte till “F-Zero X prioriterade funktion före flärd”. Den handlade om hur Nintendo valde att visuellt nergradera sitt spel för att uppnå orimliga hastigheter i sitt spel. De levererade ett grafiskt sparsmakat spel men som med 30 fordon på skärmen flöt på i följsamma 60 bilder per sekund och lät illusionen av att färdas i 1200 kilometer i timmen vara intakt. Nintendo gjorde det aktiva valet att grafiskt amputera ett spel för att det skulle uppnå sitt sanna spelmässiga värde. Det är på dessa värden jag hoppas de nya konsolerna vilar.

Nu skall vi för all del inte heller glömma att varken Sony eller Microsoft visat upp förstapartstallet ännu och att mycket av det vi såg också är cross-gen titlar. Gårdagens stream presenterade enbart tredjepartpartners. Xbox Series X förstapartspel får sin avtäckning först senare i sommar. Även fast tredjepartsutvecklare i högsta grad kan leverera präktiga spel så vet vi alla att det är förstapartspelen som verkligen tänjer gränserna för vad konsolerna är kapabla till och dem har vi inte sett ännu så jag skulle inte reagera alltför besviket redan nu.

Och framförallt. Detta är ju bara början.