2 minuter lästid

I dessa dagar när Shadow of Colosssus åter är på tapeten känns det värt att fundera över hur lite spel faktiskt blev inspirerade av Playstation 2-klassikern, vilket är något jag kommer göra i en kommande artikel. Idag skall vi däremot blicka framåt för inom en nära förestående framtid ser det ut som spelvärlden kan få sin första riktiga Shadow of the Colossus-inspirerade arvinge i Praey for the Gods from No Matters Studios. Ett spel som varit under produktion sen 2014, bad om hjälp på Kickstarter i 2016 och planeras att lanseras senare i 2018.

Praey for the Gods ser ut att vara för de som i allmänhet gillade Shadow of the Colossus men som också tyckte att det hände för lite mellan alla bataljer. Praey for the Gods ser ut att fylla ut sin levande snötyngda värld med utforskning, jakt och diverse överlevnadselement. Utvecklarna själva säger att spelets olika system och mekaniker är inspirerade av spel som Deus Ex, DayZ och Bloodborne och självfallet Shadow of the Colossus.

Det är äntligen dags att på nytt lösa pussel och klättra på jättevidunder! Det är inget vi direkt blivit bortskämda med de senaste tolv åren så ett spel som det här är väldigt välkommet, oavsett hur uppenbart inspirerat det är av förlagan. Vid lansering kommer spelet innehålla fem stycken massiva bossar som bör få varje Shadow of the Colossus-fan att salivera.

Kickstarter-donationerna har faktiskt möjliggjort för studion att inkludera fler monster men man har tagit det aktiva beslutet att inte skjuta upp lanseringen mer. Istället kommer man släppa ytterligare 2-3 bossar som gratis DLC, något som studion börjar arbeta på så fort huvudspelet är ute på marknaden som inledningsvis bara gäller PC men som kommer följas upp av Playstation 4- och Xbox One-versioner.

LÄS MER: Shadow of the Colossus – Ett spel som litade på spelaren

En sak som känns riktigt intressant är att Praey for the Gods till skillnad från sin inspirationskälla kommer ha ett ickelinjärt upplägg där man själv verkar välja vilken koloss man vill ta sig an först. Det är faktiskt något som alltid kändes lite forcerat i Shadow of the Colossus. Det fanns egentligen aldrig ett genuint historieskäl varför man inte skulle kunna rida iväg till vilken koloss som helst. Det är en fräsch struktur som kan ge spelet sin egna karaktär vid sidan av överlevnadsaspekterna och ett tyngre fokus på transportfärdigheter så som en änterhake och en fallskärm.

I Pray for the Gods spelar du en ensam kvinnlig protagonist som rest till världens utkant för att försöka förstå varför vintern aldrig tar slut. Målet är att återställa balans och rädda en värld som är en hårsmån från kollaps, och i din väg får inget stå, inte ens gudarna som skapade denna värld. På samma sätt tycker No Matter Studios att det är hög tid att vår bittra tolvåriga Shadow of the Colossus-lösa vinter når sitt slut och inget skall få stå i deras väg att uppnå sina mål.