3 minuter lästid

För tio år sedan var det ingen brist på svenska speltidningar. Vi hade Level, Super Play, Svenska PC Gamer, Level presenterar World of Warcraft och Gamereactor. Idag är det mer knapert. PC Gamer kommer fortfarande ut en gång i månaden, men den handlar bara om PC-spel. Level är inne i någon form av långsamt döende fas och nu när den är nere i två till tre nummer om året. Super Play och Gamereactor är sedan länge borta, och inga andra tidningar har tagit deras plats.

Förklaringen till undergången är naturligtvis enkel. Idag får vi våra spelnyheter, spelrecensioner och spelartiklar via nätet. Redan 2008 hade webbsidorna tagit över nyhetsrapporteringen från speltidningarna; idag har de tagit över all annan rapportering också.

Blickar vi utanför Sveriges gränser ser det något bättre ut för tidningsmakarna. Tidningar på engelska har naturligtvis möjlighet att nå en betydligt större marknad än speltidningar på ett endaste språk. När man läser den brittiska tidningen Edge märker man hur tidningen försöker ragga prenumeranter inte bara på hemmaplan, men med riktade annonser mot så väl övriga Europa som mot USA. 2018 ska en speltidning helst nå hela världen för att överleva.

Vad kan då en speltidning ge idag, när all önskvärd spelbevakning finns gratis på nätet? Det första är att det fortfarande en oöverträffad känsla att sitta hopkrupen i fåtöljen med ett magasin i händerna. Jag växte upp i en tid då mobiltelefonerna fortfarande inte var smarta och surfplattor inte fanns i var mans händer. Ibland är det skönt att slippa skärmen en stund, vara avskärmad från resten av världen och läsa på klassiskt papper istället.

Den andra fördelen är att när jag surfar på nätet klickar nästan bara på sånt jag redan är intresserad av. När jag har köpt en speltidning läser jag allt. Det gäller ju att få valuta för pengarna. Det gör att jag får läsa om intressanta spel och spännande personer som jag förmodligen skulle ha nobbat om jag dragit muspekaren över dem på nätet.

Det tredje är att en tidning ger en oöverträffad helhetsupplevelse över hur spelvärlden ser ut just nu. De redaktörer som sätter ihop en speltidning ser till att tidningen inte bara skildrar en typ av spel, utan bjuder på en ”bra mix” som man säger i tidningsvärlden. De som gör tidningarna vet att de har hela jäkla nätet som konkurrenter och försöker hitta oväntade och spännande vinklar för att hela tiden överraska mig och hålla mig kvar som läsare. De vet att läsningen behöver ett djup såväl som en bredd. Samtidigt satsar man på att ge tidningen en unik röst så att man som läsare med glädje återkommer till just den tidningen varje månad.

Jag har prenumererat på speltidningar sedan 2004. Först Super Play, sedan Reset, sedan Level. Även det sista året av Gamereactor tills den lades ner. Idag prenumererar jag, förutom på den långsamt döende Level, även på Edge sedan några år tillbaka. Nu i sommar jag har också börjat prenumerera på Games™, vilket föranledde denna reflektion över sakernas tillstånd. Varför spenderade jag egentligen åttahundra kronor på en helårsprenumeration av ytterligare en speltidning, när jag ändå inte hinner läsa alla intressanta recensioner, artiklar och nyheter om spel som finns gratis på nätet?

När jag varvar ner på kvällen finns det inget bättre än att mysa i fåtöljen med en speltidning. Jag riktigt kommer till ro och bara trivs med livet och spelvärlden. Problemet med internet, speciellt för en person med koncentrationssvårigheter som jag, är att man lätt lockas vidare av Twitter, mailen, Discord och nyheterna på Gamereactor och så vidare. En speltidning bjuder på en enhetlig upplevelse, samtidigt som den bjuder på en omväxlande blandning av recensioner, intervjuer, reflektioner, krönikor, retro, upplysningar om kommande spel och samlingar av roliga citat.

Jag kan varmt rekommendera både Edge och Games™. Edge är den torrare, mer seriösa och akademiska tidningen. Den som tar spel på stort allvar, utan att för den sakens skull bli tråkig. Games™ är ungdomlig och entusiastisk, och bryr sig mer om stora och häftiga explosioner än den senaste forskningen. Utan för att för den sakens skull bli oseriös. Edge och Games™ konkurrerar egentligen inte med varandra, utan kompletterar varandra på ett utmärkt sätt.

Min stund med en speltidning på kvällen gör att speltidningar fortfarande har en plats inom min spelvärld. Känslan av att bläddra och läsa i en riktigt bra speltidning är fortfarande oöverträffad och ytterligare en anledning att jag älskar spelmediet så mycket.


mm
Martin Eriksson

Martin kämpar hårt med att stiga på onlinerankingen i Splatoon och Street Fighter, men hittills har hans försök varit sorglustiga som bäst. Som fantasyförfattare bloggar han gärna om spelens berättelser. Försöker vara professionell när han skriver om spel, men nämner någon Persona, Mass Effect eller Portal får han något religiöst i blicken.

All author posts