2 minuter lästid

Bara några timmar efter att jag var klar med Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom och skickat in min recension damp en recensionskod för God of War ner i vår mailkorg. Med bara två dagar till embargo satte jag mig ner direkt och försökte pressa in så mycket tid som möjligt under dygnets vakna timmar. Nu visade sig God of War i och för sig vara ett oerhört välgjort spel och helt förtrollande att spela, men det är inte det sätt jag föredrar att spela på.

Men det fick mig att fundera över när man som recensent faktiskt bygger sina åsikter kring ett spel och när man är redo att få ner dem i text. För film och litteratur är det enkelt, när man sett eller läst klart något har man upplevt allt som bör influera ens åsikt om verket. Men spel är är krångligare, större och mer mångfacetterat. Framför allt för att det till skillnad från litteratur faktiskt går att missa något, du väljer själv vägen. Ett spel har även ett värde även om man inte spelat klart det.

Och framför allt; vad är egentligen att spela klart något? Är det när huvudberättelsen är klar? Eller sidouppdragen också? Eller måste man göra allt hundra procent? Hur funkar det då i Sea of Thieves eller Destiny 2 där upplevelsen att spela med andra är poängen? Och hur många timmar i Elder Scrolls Online eller hur många matcher i Overwatch måste man ha spelet?

Det är så klart upp till recensenten. Det är inte min åsikt att man måste ”klara” ett spel för att kunna skriva en recension, men man måste givetvis ha tillräckligt med tankar för att vara säker på sin åsikt. För egen del känns det i magen när jag är redo. Det kan vara fem timmar, 15 timmar eller 50 timmar, men det har ackumulerats tillräckligt med meningar och fraser i mitt huvud för att jag ska vara redo att skriva.

När jag recenserade God of War kände jag redan de första timmarna att det här var väldigt bra. Jag hade kunnat väldigt säkert sätta betyg redan efter 10-15 timmar av spelande. Men eftersom betyget jag hade i huvudet var en fullpoängare ville jag klara hela huvudberättelsen och ta del av alla olika sidoaktiviteter för att vara helt säker på att det höll hela vägen. Inte hundra procent, men en del av allt.

Det innebar att jag tyvärr inte lyckades hinna till när embargot släpptes på torsdag morgon utan vi valde att publicera på fredag dag. Det är aldrig kul att missa att publicera vid embargosläpp, men hade vi gjort det och något mot slutet inte hade varit bra så hade det varit väsentligt mindre kul. Som sagt, läs gärna min recension här. Såhär i efterhand är jag väldigt stolt över vad jag hann med på så kort tid.

Nu måste jag bara be om ursäkt till min familj att jag varit så frånvarande senaste veckan.


mm
Niklas Alicki

Journalist och redaktör som skrivit om spel för bland andra M3, Svenska Dagbladet, Eurogamer och Sveriges Radio. Älskar att följa spelbranschen och spelar det mesta (men helst intressanta single player-spel). Samlar även trophies och har alltid sin Playstation Vita i ryggsäcken.

All author posts