Många spel uppmuntrar dig att skynda igenom utmaningar eller att jaga den bästa tiden. När vårt tålamod tryter tenderar vi att spela om passager snabbare än tillfället före. Till och med i smygspel kan man oftast hitta en optimal rutt genom. Det är ytterst sällan vi straffas för att vi har bråttom. Ett av de få spel som gör det är Animal Crossing: New Leaf.

Animal Crossing är ett spel som överlag är väldigt förlåtande. Det finns oftast knappt några konsekvenser i din djurby. Du kanske får dåligt samvete för att du glömde en avtalad tid med en bybo? Det händer men spelet i sig kommer aldrig ge dig dåligt samvete för missen. Du kommer inte påminnas om att du glömt eller misslyckats att hjälpa någon av de söta djuren i ditt samhälle. Animal Crossing agerar inte i guilt-tripping-branschen. Får du dåligt samvete eller känner att du gjort dåligt ifrån dig är det för att du själv känner den känslan, inte för att spelet tvingat dig på den.

Det finns dock ett beteende den här spelserien väljer att direkt straffa och det är när du som spelare har för bråttom och är otålig. Tålamod är en dygd är en vanligt förekommande mening och Animal Crossing lever efter detta ordspråk. Många komponenter av den här spelserien säger ”Sakta ner, ta det lugnt”.

I min tidigare text om Animal Crossings relation med Facebook och free to play-spelen lyfte jag några tydliga skillnader i deras designfilosofier. Här kommer ännu en, nämligen att spel som Farmville belönar den som har bråttom. Om du inte har tålamod och hellre vill betala för att få resurser eller sänka väntetiden kommer dessa spel mer än gärna tillåta dig att göra det medan Animal Crossing prompt sätter ner foten och säger nej.

En av de mest vardagliga ting man tillåts göra i sin by är straffbart i olika grad. Jag talar om akten att springa. Att springa i Animal Crossing: New Leaf leder till att allt från fiskar till insekter flyr ifrån dig. På det viset går du miste om eventuella möjligheter att utöka innehållet i ditt museum eller att håva in bells. Det är en väldigt omedelbar och direkt motreaktion som spelet presenterar om du springer i din by. En annan är att du helt sonika bara snubblar på dina egna fötter och ramlar omkull. Det ser dråpligt ut men det kan inte tolkas som något annat än ett straff för din hets.

Vad som är ännu mer fascinerande är de långsiktiga konsekvenserna av ens springande. Nintendo har nämligen implementerat ett system som gör att springande tär på gräs. Om din karaktär rusar fram över vidderna hela tiden kommer ditt tidigare vackra gräslandskap tunnas ut och till slut ersättas med trist, brunt grus eller jord. Marken visar tydliga symptom på att den är sjuk genom att den blir brunfläckig. Naturen är med andra ord inget fan av att du vilt springer runt i den. Även blommor blir offer av din framfart då de klarar max två stötar av dina skor innan de exploderar i en kaskad av blomblad.

Jag finner det som sagt fascinerande och jag ser framförallt tecken på hur mitt sätt att spela påverkas av det. Faktum är att jag från början inte ens var bekant med att man kunde hålla inne B-knappen för att tjurrusa genom landskapet. Lyckan var stor när jag insåg att transport kunde gå snabbare men inte långt därpå snubblade jag över informationen om konceptet gräsförsämring och det fick mig att omedelbart använda B-knappen mer sparsamt. Det är väldigt intressant hur en hel knappfunktion i princip görs synonym med något negativt och hur spelet aktivt (utan att säga det i text) uppmuntrar oss som spelare att inte använda den för ofta.

Slutligen finns det ett sista element som påverkas av spelarens brist på tålamod som jag tänkte ta upp. Det berör Animal Crossing aktiesystem, den s.k. stalk-market. Vita rovor kan enbart köpas på söndagar av Joan, sen sjunker och stiger de i värde under veckan som går för att slutligen ruttna bort söndagen därpå.

En karaktär man ser mindre av i New Leaf är Mr. Resetti och det är av lite olika skäl men han var en tydlig motiverande faktor för att man inte skulle manipulera med varken konsolens eller spelets inbyggda klockor. I New Leaf existerar fortfarande denna klockkontroll och det är de vita rovorna och din ekonomi som får stå för konsekvenserna om du väljer att pilla med tiden. Det förefaller sig nämligen så att om du försöker manipulera klockan till en lönsam period när det är högt inköpsvärde för rovor kommer spelet märka det och det leder till omedelbar förruttnelse av dina värdefulla rovor. Har du mycket på spel i den situationen är det ett av Animal Crossings hårdaste straff.

Animal Crossing vill att man skall ta det lugnt och bara njuta av upplevelsen snarare än att stressa. Inga djur flyr från dig, växter förstörs inte, du riskerar inte personlig ekonomisk kollaps och du ramlar inte omkull så länge du lyder under denna enkla regel. Det är lätt att undvika. Bara låt bli att hålla inne B-knappen hela tiden. Livet i Animal Crossing är rofyllt och allmänt fritt från lagar men det finns en tydlig sådan och den genomsyrar många grundläggande beståndsdelar av spelupplevelsen. Allt pekar mot samma sak, nämligen att tiden skall ha sin gilla gång i Animal Crossing. Det är dess enda oskrivna lag. Följ den så kommer allt gå bra.