6 minuter lästid

Ingen har besökt Silent Hill på tio år nu. Staden står öde och är uttråkad över att inte få invadera och förvrida någons psyke. En stor anledning till detta är såklart att Konami, seriens ägare och förvaltare, helt tagit sin hand från spelutvecklingen i många år, med små undantag. Det är faktiskt ganska tragiskt hur ett av Japans, rentav världens, mest respekterade och anrika spelutgivare plötsligt bara gav upp.

De bröt med sin stjärnproducent Hideo Kojima på ett allt annat än smickrande sätt. Man avbröt Silent Hills-projektet som det fantastiska P.T. skulle bana väg för och plockade bort det från Playstation Store som en sista illvillig dolkstöt i ryggen på fans och sitt stjärnproducent-ex. Efter det tumultartade året har det varit småprojekt hit och dit, retro-samlingar och en otroligt misslyckad återlansering av Pro Evolution Soccer. De senaste tio åren har inte varit snälla mot Konami och stegvis har communityn mer och mer börjat anse att de inte är någon seriös utvecklare eller utgivare.

Men så hände Silent Hill-sändningen i förra veckan.

Konamis sena videoshow öppnade ett milt ymnighetshorn av ideér och framtidshopp. Vi har som sagt inte sett ett regelrätt Silent Hill sen Downpour som kom ut 2012, och nyss nämnda Silent Hills drog de pluggen ur innan det ens var i närheten av att realiseras. Det var det sista seriösa livstecknet vi såg av Konamis anrika och älskade skräckserie.

Plötsligt visar det sig att en väl övervägd comeback har varit i görningen ett bra tag. Konami har varit upptagna med att tillskansa sig partners runt vår glob för att slutligen kunna hålla sin officiella avtäckning. Tja, det eller så ställde en pandemi till det rejält för dem. Det som kommer inleda detta återinträde i dimman är en Playstation 5-exklusiv remake av Silent Hill 2, seriens mest älskade och kritikerrosade del.

LÄS MER: Speciella stunder: Enkelriktad relation i Silent Hill 4

Det är också ett spel som definitivt kan må bra av att få sig en uppfräschning efter 20 år. Mycket har hänt på tech-sidan: tre konsolgenerationer med tillhörande starkare hårdvara har passerat revy, så mycket ändringar kan göras. En remake känns berättigad och kommer väcka denna slumrande serie så att en ny generation av spelare kan ges chansen att få uppleva Silent Hill när det är som bäst.

Efter att remaken påmint oss om varför vi älskade Silent Hill följs detta upp av experimentella Silent Hill Townfall följt av Silent Hill Ascension och slutligen det som eventuellt kan bli nästa kärnspel i serien, ett projekt som för stunden går under namnet Silent Hill F som kommer ta Silent Hill utanför Amerikas gränser för första gången och utspela sig i ett 60-talets Japan. Vid sidan av detta har Konami även på nytt anlitat regissören Christophe Gans för att addera en ny film till Silent Hill-universumet.

De två senaste årens mest ihärdiga rykte om att Bloober Team jobbar med Konami på ett Silent Hill visade sig att stämma då det är studion som fått ansvaret att förvalta Silent Hill 2. Med tanke på studions output på senare år kanske man kan vara lite orolig, i synnerhet då deras förmåga att skildra psykisk ohälsa tenderar att dra till sig kritik, och här sitter de nu med ett spel som i högsta grad handlar om detta, urfadern rentav. Men det påstås att Konami har ett stramt koppel runt Bloobers hals, och här ska de som sagt inte skriva egna manus utan följa en redan existerande mall så det blir spännande att se om den europeiska skräckstudion kan leverera nästa år.

Silent Hill 2 är hursomhelst inte det spel som gjorde mig mest nyfiken och entusiastisk utan det var Silent Hill: Townfall. Spelet med den lite märkliga undertiteln görs nämligen av den lilla Glasgow-studion No Code som gjort Stories Untold och kusliga sci-fi-thrillern Observation. Ovanpå detta är det Annapurna Interactive som agerar utgivare, vilket är en producent som jag anser är fenomenala på att hitta och stödja kreativa spelkoncept. Dessa två faktorer skapar lite hype för Townfall i mitt huvud. Det kommer högst sannolikt inte bli som vilket Silent Hill-spel som helst utan snarare använda sig av Konamis rostiga speluniversum men tillämpa ny gameplay. Det är i alla fall min förhoppning.

Silent Hill: Ascension verkar vara ett Silent Hill i games as service-form. Det verkar vara uppkopplat, live och redo att välkomna in flera spelare i en värld samtidigt. Det kan mycket väl bli Konamis variant av The Quarry eller Until Dawn, men på ett uppkopplat vis. Silent Hill har inte experimenterat med communityn ännu så det här kan säkert bli intressant och presentatörerna nämnde inte NFT:s eller blockchain en enda gång under presentationen så det verkar inte vara något åt det hållet i alla fall – där kan vi väl åtminstone dra en lättnadens suck. Bakom det här initiativet har vi Genvid Technologies och J.J. Abrams-studion Bad Robot Games.

Det sista spelet på listan är som sagt vad som för stunden kallas Silent Hill F och inget mer är känt om detta än att det utspelar sig i Japan på 60-talet och vem som står bakom manus, vilket är visual novel-författaren Ryukishi07. Det som visades i den smått obehagliga mood-trailern kommer få dig att överväga om du verkligen bör vattna och hålla dina växter vid liv då de till synes kan ta ditt liv om du inte är vaksam. Det gurglande ljudet som ackompanjerade det ruttnade ansikts-tappet gav mig genuina äckel-känslor. Det är också lite av en märklig slump hur mycket tematiska växt-likheter som F nu verkar ha med Slitterhead från Bokeh Game Studio som styrs upp av Keiichirō Toyama som tidigare arbetat på både Silent Hill och Forbidden Siren.

Slitterhead från Bokeh Game Studio.

Som ni kan se kommer det hända otroligt mycket de kommande åren med Silent Hill. Konami verkar fast beslutna att göra en comeback full av blod och rost. Och det riktigt intressanta i den rossliga kråksången är att varenda demonstrerat projekt är från en anlitad eller anförtrodd spelstudio. Även om folk inifrån Konami ser över produktionen så sköts merparten av utvecklingen utanför spelutgivarens egna väggar. Stora delar av produktionen sker i väst. Vi kan alltså förvänta oss spel från polska Bloober Team (Silent Hill 2-remake), skotska No Code (Townfall) och Genvid Technologies (Ascension) som har kontor i New York, USA. Silent Hill F-utvecklingen kommer däremot skötas av Taiwan-baserade Neobards Entertainment vars portfolio till stor del består av Resident Evil-remake-portningar och parentesen Resident Evil Re: Verse.

Detta kan såklart ifrågasättas och sända upp varningsflaggor, för de som hängt med länge vet att västerländsk outsourcing inte direkt gjorde spelserien några tjänster efter det sista Team Silent-spelet Silent Hill 4: The Room. Double Helix, Climax Studios och Vatra Game producerade högst spretiga resultat beroende på vem du frågar. Men såhär ser jag på saken…

Det är ganska uppenbart att Konami inte är särskilt intresserade av att sköta spelutveckling in-house utan hellre lånar ut sina varumärken till studior med ambition, vision och framförallt passion inför spelserien. Jag tycker att det är bättre att ge spelproduktionen till studios som har ideér och vill göra saker än att skapa något under tvång. Finns det så mycket respekt, kärlek och vördnad för serien därute så varför inte? Konami gör just nu exakt samma sak som Activision försökte sig på för ungefär tio år sen när de öppnade upp sin portfolio av mindre prioriterade spel till indiestudios och liknande, men de gjorde det halvhjärtat. Redan i detta skede kan man se att Konami vill satsa. Hur korten sen slutligen faller på plats är en annan fråga men jag gillar hursomhelst just nu hur de har radat upp dem på bordet.

Förra veckans Silent Hill-sändning visar ett Konami som är redo att vara experimentella, kreativa och ta risker med sitt anrika varumärke för långt ifrån alla dessa projekt är s.k. säkra kort. Och bara det faktumet är uppfriskande i ett mer och mer stagnerande och homogent trippel A-landskap. Nu är möjligen inte alla projekt av trippel A-klass men de är fortfarande beställda av en storutgivare som lägger ekonomisk backning och muskler bakom det hela. Men det visar som sagt en ambition att utforska och leka med sitt IP som tidigare inte funnits och som i högsta grad behövs. Det visar tecken på ett Konami och en över 20 år gammal spelserie som är redo för och framförallt omfamnar förändring så serien inte återigen glöms bort och täcks av rost.