Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 19: En långt ifrån urvattnad konversation

Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne – Epilog-spelande

Grattis! Du har förvisat ondskan som plågat landet en lång tid. Du är en hjälte! Slutbossen är besegrad och… ja, vad händer härnäst? Det är detta som säsongens sista program kommer att handla om. Alldeles för få spel låter oss se frukten av vårt hårda arbete att göra livet fridfullt i landet som alldeles för länge legat under en tyranns stövel. Ibland får vi se sluttexterna visa fragment av lycka av en värld som är på väg att återhämta sig, men att faktiskt få spela dessa epiloger är otroligt sällsynt i spelens värld. Jag bjöd in Amanda Steen från Loading.se och den egna podcasten Skämshögen för att studera vad som erbjuds idag och spekulera vilt i hur vi tycker framtiden ska hantera segertåget som stundar efter slutstriden.

Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilket spel hade du velat se en spelbar epilog i, och varför?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.