SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech är inte den sortens spel som jag brukar falla för och jag var inledningsvis osäker på om min recension skulle göra att spelet rättvisa. Jag har ingen större vana av rollspel med kortbaserade strider och visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Dock gick den oron snabbt över då jag sögs rätt in i spelets handling och verkligen inte ville lägga ifrån mig spelet förrän jag faktiskt hade varvat det (och utforskat precis allt). Så nu kan jag med största säkerhet påstå att jag har tillräckligt med kött på benen att kunna skriva en rättvis recension av det senaste i raden av SteamWorld-spel från svenska Image & Form.

MER RECENSIONER AV SVENSKA SPEL: Mechstermination Force

Armilly

I SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech spelar du i en vackert fantasy-inspirerad värld med ett gäng omaka steampunk-robotar som av en slump ger sig ut för att rädda världen. Min favorit är Armilly, stackarn som inte får ansluta sig till den lokala hjälte-klubben, men som gör allt för att visa att hon i högsta grad platsar där. Hon är positiv i alla lägen, även om oddsen ständigt är emot henne. Dessa tre skall rädda världen från ondska så som är brukligt när en ondskefull rackare vill förstöra världen. Världen du rör dig i är sidoscrollande i fina fantasy-miljöer med skogar, byar och slott, guld, drakar och riddare. Här kan du möta fiender som ser ut som svampar på steroider, träd och en och annan fågel med storhetsvansinne.

Striderna är som sagt kortbaserade där varje hjälte har olika kort som skall spelas. I strid spelar du ett kort för varje hjälte, där olika kombinationer av kort ger olika attacker. I strid får du bara använda åtta olika kort per gång, så det gäller att välja noga vilka du tror passar bäst mot just den fiende du möter. Dessa kort kan inte heller bytas mitt under en strid, vilket jag bittert fick erfara ett antal gånger innan det slutligen blev fastbränt i minnet på mig.

LÄS OM EN ANNAN SVENSK SPELSTUDIOS SPEL VI REKOMENDERAR: Ghost Giant

Korten kan uppgraderas, tillverkas eller köpas i spelet, alltså inga mikrotransaktioner eller pay to win-dumheter. När du rör dig genom spelet träffar du på nya allierade och fiender längs med spelets gång. Du kan även träffa på en äldre plåtdam med en mystisk vagn som du kan köpa bättre kort och uppgraderingar av, eller andra praktiska saker. Denna madam och hennes vagn dyker upp på de mest oväntade ställen, så passa på att kika igenom noggrant vad hon har att sälja.

Steroid-svamp

Det här spelet tog mig med storm, från början till slut. Jag spelade så fort jag fick en chans, på lunchen, på toaletten, när jag lagade mat. Det fanns inte ett lugnt tillfälle då jag inte försökte klämma in lite av spelets 20 speltimmar på min Switch. SteamWorld Quest har en enkel och lättförståelig introduktion med en handledning som kan få till och med min gamla farmor att förstå hur man spelar. Liksom sina föregångare innehåller äventyret vackra handritade världar och en stor dos med humor och knasigheter. Släng i en ondskefull burfågel och några förväxta svampar så har du receptet som Image & Form har använt sig av för att skapa SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech.

Jag uppskattar verkligen spel som detta. Det flyter på rakt igenom. Konstiga eller irriterande buggar lyser med sin frånvaro och spelmekaniken är lätt att sätta sig in i och förstå. Det är helt enkelt ett härligt spel med många timmars nöje och mycket humor. Bortsett från att jag som mor, sambo och allmänt existerande människa under en vecka upphört att existera p.g.a min visit i SteamWorld vill jag även be alla om ursäkt som tvingats lyssna på mig när jag har gått runt och trallat på spelmusiken de senaste veckorna. För den har verkligen naglat sig fast i hjärnan på mig, på gott och ont (mest ont för min omgivning).

Jag hade gärna sett att spelet var lite längre än det är i dagsläget, för nu när jag spelat klart känner jag ett stort tomrum som tidigare ockuperades av denna charmiga robot-epik . Vad ska jag egentligen göra med mitt liv nu?