Att vara spelentusiast är inte alltid lätt när mycket spännande sker borta på Nordamerikas västkust. E3 är ett exempel men ett annat är The Game Awards som sänds mitt i mörkaste natten för oss européer, inte helt olika Oscarsgalan faktiskt. Jag valde hursomhelst att trotsa småtimmarna för att följa årets upplaga live. Detta är den fjärde galan sen den slog sig fri från Spike TV och TV-mediets kedjor i allmänhet. Nu är det en massiv livestream som kan ses över hela världen och för den som var klok och sov i natt går det att se den arkiverade versionen och jag rekommenderar er att göra det.


För varje år som passerar känner jag att The Game Awards blir mer seriöst. Man börjar se den ursprungliga visionen mer och mer för varje ny iteration som grundaren Geoff Keighley genomför. Det känns som det stegvis kommer upp rätt folk på scen. Människor som är del av industrin och inte bara kändisar. I år fick vi några riktiga heavy hitters som presenterade priser och fokuset på riktig orkester var ett trevligt inslag, jag hade rentav velat se mer av det.

Kojima var på plats med sin kompis Guillermo del Toro för att överräcka utmärkelsen för bästa art direction (som Cuphead vann) medan han sedan fick sällskap av Norman Reedus som lovordade den ärrade spelveteranen när det var dags att visa upp Death Stranding. Branschen fick vinka adjö till Andrew House när hans presenterade kategorin Games for Impact strax efter tilldelats en hyllningsvideo om sin tid i industrin. Även Carol Shaw fick en liknande behandling då hon gavs utmärkelsen Industry Icon, en kategori som varit med sen starten för fyra år sen och som jag alltid tycker är en av galans bästa priser och stunder.

Trots att saker tydligt går i rätt riktning lider galan fortfarande av att den är beroende av sponsorer. Det skapar ett märkligt tempo och gör sändningen omkring tre timmar lång. Vissa saker uppskattar jag men all försäljning och erbjudanden skapar en viss unken eftersmak. Vi fick tack och lov inget i närheten av Hydrobot i år för i överlag höll sig saker väldigt icke-cringy.

Det märks på trailer-utbudet att fler och fler utvecklare och utgivare vill synas på showen och tar med sig sitt A-game. The Game Awards når nu ut till enorma mängder människor runt hela globen så de vore korkade om de inte drog nytta av den uppmärksamheten. Det är detta som gör att jag upplever det som att showen har mer att säga till om när det kommer till att behålla sin integritet. Det är inte trailer-makarna som har övertaget längre utan Keighley verkar helt klart ha förmånen att få agera grindvakt och välja bland en massa exklusiva avslöjanden som nattens trailern-utbud tydligt visade. Det börjar med andra ord bli prestigefyllt att synas på galan.

Något jag undrat ett tag är om det är dags för Keighley själv att stiga ur rampljuset och ta på sig en starkare producentroll. Jag har absolut inget emot mannen men borde galan verkligen ha samma konferencier år ut och år in? The Game Awards måste absolut inte vara en karbonkopia av Oscarsgalan men omväxling är alltid trevligt. Keighleys viktiga roll i sammanhanget är att just att planera och producera showen.

Även om The Game Awards är en prisgala ligger väldigt mycket fokus på trailers, en kvarlämning från Spike TV-tiden. Men helt ärligt vill jag ha dem där, i synnerhet nu när kvaliteten stiger. De känns som en naturlig del av spelarnas gala. Jag säger det igen. Spelens motsvarighet till Oscarn måste inte vara en kopia av årets filmevenemang. Spelcommunityn har andra önskemål och att få lite nyheter avslöjade på slutet av året är nice. Vi tycker om nyheter, saker att se fram emot.

The Game Awards 2017 var precis vad jag behövde för att bli lite mer hypad inför 2018, samt bli påmind om saker som jag hade glömt bort var på väg. Till exempel är Campo Santos nya redan högt på önskelistan, även om det visade sig vara ett 2019-spel.

Jag låter väl som en repig gammal skiva vid det här laget men den här tillställningen tar sig för varje år och 2017-upplagan presenterade nästan ingeting pinsamt, som Keighley kunde styra över vill säga. Galan behöver tajtas till och lämna säljet bakom sig för grundbultarna fungerar väl nu. Det har krävts några år med barnsjukdomar men visionen och potentialen för The Game Awards börjar äntligen synas på allvar.

Det är som sagt ingen spelgala utan en massa nyheter och trailer och det fick vi gott om i år. Här har jag samlat några av årets mest intressanta exklusiva avslöjanden.




World War Z

När jag såg denna trailer trodde jag först att det var Bend Studios Days Gone men det visade sig att även Saber Interactive har forskat i hur man kastar fram kolossala mängder raska zombier på en skärm. Inte mer än rätt när man tänker efter med tanke på hur mycket tankarna vandrade åt just filmen World War Z när man såg zombiernas beteende i Days Gone’s första trailer.

FromSoftwares nya spel

FromSoftware jobbar på ett helt nytt projekt och….eh… det är allt vi fick veta. Trailern sa absolut inte mycket mer än att studion verkar jobba på något som har en liknande feel som Dark Souls. Shadows Die Twice verkar vara kodnamnet för projektet.

In the Valley of the Gods
https://www.youtube.com/watch?v=ceJcHUoO734
Här har vi nog mitt favoritavslöjande för kvällen. Campo Santo som i 2016 släppte sitt första spel Firewatch debuterade trailern för deras nya spel på galan. In The Valley of the Gods verkar vara ännu ett äventyrligt spel där man tydligen följer två kvinnliga dokumentärfilmare. Det är inte klart förrän 2019 men jag ser redan fram emot det.

The legend of Zelda: Breath of the Wild – Champions Ballad

Nintendo hade stor närvaro på årets gala. Inte bara med trailers utan de tog även hem en del vinster. Både Aonuma och Fujibayashi från Breath of the Wild-teamet var där för att dels ta emot priser men även släppa det överraskande bomben att DLC-pack nummer 2, The Champions Ballad, släpptes direkt under sändning!


Bayonetta 1 + 2

Sen var även Reggie Fils-Aimé där för att berätta att Bayonetta 1 och 2 som vi redan kunnat spela på Wii U nu även kommer till Switch, och det sker redan tidigt i januari. Nintendo fortsätter alltså sin trend att porta Wii U-spel för att ge suveräna och förbisedda spel på Wii U en ny chans på Switch.

Bayonetta 3

Bayonetta-återutgivningarna var dock bara en aptitretare inför den verkliga överraskningen, nämligen det faktum att Bayonetta 3 är under utveckling hos Platinum och att det åter igen är en exklusiv Nintendo-titel. Jag ser fortfarande en hel del bittra PS3- och 360-ägare som grämer sig över att Bayonetta blev en Nintendo-exklusivitet. Men minuten Bayonetta 3 landar är det plötsligt Nintendo som gett ut majoriteten av seriens spel. Lustigt hur det kan bli ibland. Pauline på redaktionen har lite fler tankar kring just denna utannonsering.

Soul Calibur 6

Tekken-Harada knallar in på olika showgolv i tid och otid och den här gången var han redo att tillkännage för världen att ett nytt Soul Calibur var under produktion. Ett kul avslöjande och ännu en fjäder i hatten för galan men trailern lämnade mycket att önska.

Player Unknown’s Battlegrounds – Dessert

Fenomenet med det braiga namnet och fyra miljoner sålda exemplar i bagaget kommer efter nära ett år få sin andra karta. Vi har vetat ett tag att det rört sig om en ökenmijö men under showen fick vi äntligen se delar av den nya kartan. I övrigt sägs det att spelet lämnar early access den 20 december medan Xbox One-versionen släpps redan nu den 12 december.

Fortnite Battle Royale – 50v50

Jag fann det lite lustigt att Fortnite som varit ganska omdebatterat p.g.a. sitt Battle Royale-läge också hade en närvaro på Awards. Epic ville visa upp ett nytt spelläge de döpt till 50v50 som är precis som det låter. Det ser rätt kul ut.

Death Stranding

Självklart har Hideo Kojima med sig en ny trailer för Death Stranding till sin kompis Keighleys show. Det var dels den längsta trailern vi hittills sett av spelet och förmodligen den mest märkliga, hur nu det kan vara möjligt efter två högst besynnerliga trailers som kom före.

Det börjar relativt normalt men halvvägs in blir saker mer och mer abstrakt och svårtolkat. Kvällens WTF var förmodligen kameradykningen ner i Norman Reedus gap för att i änden av strupen se ett barnfoster. Jag har inget direkt emot Kojimas egenheter och vaga trailers men jag önskar att vi snart kunde få se vad för typ av spel Death Stranding faktiskt är. Vågar man ens tro att spelet kommer stanna på Playstation 4 och inte hoppa in i nästa generation?

Witchfire

Det här var ett finurligt utformad trailer. Studion The Austronats inleder trailern genom att få oss att tänka tillbaka på deras senaste spel, The Vanishing of Ethan Carter, för att sen göra en 180-graderssnurr och påminna oss att de också skapade Painkiller och Bulletstorm, två betydligt mer vildsinta FPS-spel. Sekunden efter blir allt kaos. Just nu vet jag inte exakt vad som gör Witchfire speciellt mer än att det är utvecklat av den polska studion som tydligt visat prov på att de behärskar actiongenren.

Dreams
https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=OwNpPoK2PgY
Ibland räcker det att ett spel missar ett E3 för att man skall ifrågasätta dess existens men denna kväll kom Media Molecule ur sitt ide med Dreams. Det som skall vara deras Little Big Planet 2.0.

Dreams är ännu ett spel som följer studions ethos att spela, skapa och dela. Dreams ser enormt ambitiöst ut. Där man i Little Big Planet hade byggklossar att skapa med får man i Dreams i princip även skapa byggklossarna. Det är ett gudspel där du är skaparen. Media Molecule har alltid varit främst i ledet att försöka demokratisera digital kreativitet och Dreams ser spännande ut i det avseendet.

GTFO

I 2016 lämnade speldesignern Ulf Andersson Payday-studion, Overkill Software, för att grunda en ny spelstudio. Den fick namnet 10 Chambers Collective och även om spelets namn varit känt en tid fick vi för första gången se spelet i rörelse under denna natt. GTFO kan bäst beskrivas som ett co-op-FPS med skräcktema. Det är t.ex. svårt att inte tänka på Left 4 Dead när man ser det.

Metro Exodus

Vår första titt på det nya Metro-spelet fick vi under E3 och bortsett från att se riktigt snyggt ut vet jag inte om jag tog med mig mer än att 4A Games äger riktigt bra tech för att skapa läckra snömiljöer och det kan även vara så att spelet har en kvinnlig protagonist.




Fade to Silence
https://www.youtube.com/watch?v=j3BauHmiOPM

Av de två snöspelen denna afton var det THQ Nordics Fade to Slience som fångade mitt intresse mest. Åter igen var det svårt att blunda för deras snö-tech men här finns ett överlevnadselement som gör det lite mer intressant. Alla spel som tvingar en trotsa naturens krafter tycker jag är värda en anteckning i min bok. Sen skadar det inte att man också får chansen att åka släde dragen av vargar!

A Way Out

Var börjar jag? Att Fares är en karismatisk och färgstark person visste vi sen tidigare men han kanske tog det lite för långt denna kväll. Jag tycker om när folk väljer att gå “off script” men det får vara någon måtta med improvisationen, i synnerhet när budskapet tappas bort. Fares stod enligt mig för galans enda solklara “cringy” ögonblick. Först var det kul men när Keighley nästan får brotta bort micken från honom känns det som saker gick överstyr.

Det är tråkigt för jag tror att han hade hjärtat på det rätta stället och jag älskar mannens passion för det han gör. Jag som hade fått syn på en nyhet några minuter tidigare om hans spel A Way Out, misstänkte att var han var på väg med sin rant.

Han hade inlett om idé som som var hans egen och som inte var ett resultat av all EA-kontrovers på sistone. Det jag tror han ville förmedla innan han for av spåret fullständigt var att han ville annonsera Friend Pass Trial, ett system som innebär att bara en person behöver köpa Away Out. Poängen med passet är att man ger det till en kompis som helt utan kostnad sen kan spela spelet med ägaren. Det är ett väldigt logiskt beslut att ta när man bygger ett spel som är så beroende av co-op som A Way Out verkar vara.

Det var detta jag tror Fares ville ha sagt men aldrig fick på grund av att han slukades upp aningen för mycket av ögonblicket. A Way Out fick även ett lanseringsdatum – den 23 mars.

Det var alla kommentarer jag hade att komma med gällande årets upplaga av The Game Awards. Nu vill jag såklart höra era tankar. Vad tyckte ni om årets show, vilket ert favoritögonblick eller trailer och vad tycker ni om galan som helhet? Berätta!

Jag lämnar er nu med en lista av kvällens alla olika pristagare:

Game of the Year
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)
Persona 5 (Atlus)
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG Corp.)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD / Nintendo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)

Best Game Direction
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games)
Resident Evil 7: Biohazard (Capcom)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD)
Wolfenstein II: The New Colossus (MachineGames / Bethesda)

Best Narrative
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Tameem Antoniades, Elizabeth Ashman-Rowe / Ninja Theory)
Horizon Zero Dawn (John Gonzalez / Ninja Theory)
NieR: Automata (Yoko Taro, Hana Kikuchi, Yoshiho Akabane / Platinum Games)
What Remains of Edith Finch (Ian Dallas / Giant Sparrow)
Wolfenstein II: The New Colossus (Jen Matthies, Tommy Tordsson Bjork / MachineGames)

Best Art Direction
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)
Persona 5 (Atlus)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)

Best Score / Music
Cuphead (Kristofer Maddigan)
Destiny 2 (Mike Salvatori, Skye Lewin, C Paul Johnson)
NieR: Automata (Keiichi Okabe, Keigo Hoashi)
Persona 5 (Shoji Meguro)
Super Mario Odyssey (Naoto Kubo, Shiho Fujii, Koji Kondo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Manaka Kataoka, Yasuaki Iwata)

Best Audio Design
Destiny 2 (Bungie)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Resident Evil 7: Biohazard (Capcom)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD / Nintendo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)

Best Performance
Ashly Burch, Horizon: Zero Dawn (As Aloy)
Brian Bloom, Wolfenstein II: The New Colossus (as BJ Blazkowicz)
Claudia Black, Uncharted: The Lost Legacy (as Chloe Frazer)
Laura Bailey, Uncharted: The Lost Legacy (as Nadine Ross)
Melina Juergens, Hellblade (as Senua)

Games for Impact
Bury Me, My Love (The Pixel Hunt / Figs / ARTE / Playdius)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Life is Strange: Before the Storm (Deck Nine / Square Enix)
Night in the Woods (Infinite Fall)
Please Knock on My Door (Levall Games AB)
What Remains of Edith Finch (Giant Sparrow / Annapurna Interactive)

Best Ongoing Game
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Grand Theft Auto Online (Rockstar Games)
Overwatch (Blizzard)
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG. Corp)
Rainbow Six: Siege (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
Warframe (Digital Extremes)

Best Independent Game
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Night in the Woods (Infinite Fall)
Pyre (Supergiant Games)
What Remains of Edith Finch (Giant Sparrow / Annapurna Interactive)

Best Mobile Game
Fire Emblem Heroes (Intelligent Systems / Nintendo)
Hidden Folks (Adriaan de Jongh / Sylvain Tegroeg)
Monument Valley 2 (ustwo games)
Old Man’s Journey (Broken Rules)
Super Mario Run (Nintendo)

Best Handheld Game
Ever Oasis (Grezzo / Nintendo)
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (Intelligent Systems / Nintendo)
Metroid: Samus Returns (MercurySteam / Nintendo)
Monster Hunter Stories (Marvelous / Capcom / Nintendo)
Poochy and Yoshi’s Woolly World (Good-Feel / Nintendo)

Best VR/AR Game
Farpoint (Impulse Gear / Sony Interactive Entertainment)
Lone Echo (Ready at Dawn / Oculus Studios)
Resident Evil 7: Biohazard (Capcom)
Star Trek: Bridge Crew (Red Storm Entertainment / Ubisoft)
SUPERHOT VR (SUPERHOT Team)

Best Action Game
Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Nioh (Team Ninja / Sony Interactive Entertainment)
Prey (Arkane Studios / Bethesda)
Wolfenstein II: The New Colossus (MachineGames / Bethesda)

Best Action/Adventure Game
Assassin’s Creed: Origins (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
Horizon Zero Dawn (Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)
Super Mario Odyssey (Nintendo EPD / Nintendo)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)
Uncharted: The Lost Legacy (Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment)

Best Role-Playing Game
Divinity: Original Sin II (Larian Studios)
Final Fantasy XV (Square Enix Business Division 2 / Square Enix)
NieR: Automata (Platinum Games / Square Enix)
Persona 5 (Atlus)
South Park: The Fractured But Whole (Ubisoft San Francisco / Ubisoft)

Best Fighting Game
ARMS (Nintendo EPD / Nintendo)
Injustice 2 (NetherRealm Studios / Warner Bros. Interactive Ent)
Marvel vs. Capcom: Infinite (Capcom)
Nidhogg 2 (Messhof Games)
Tekken 7 (Bandai Namco Studios / Bandai Namco Entertainment)

Best Family Game
Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo EAD / Nintendo)
Mario + Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft Paris + Milan / Ubisoft)
Sonic Mania (PagodaWest Games, Headcannon / Sega)
Splatoon 2 (Nintendo EPD / Nintendo)
Super Mario Odyssey (Nintendo EAD / Nintendo)

Best Strategy Game
Halo Wars 2 (Creative Assembly, 343 Industries / Microsoft Studios)
Mario + Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft Paris + Milan / Ubisoft)
Total War: Warhammer II (Creative Assembly / Sega)
Tooth and Tail (Pocketwatch Games)
XCOM 2: War of the Chosen (Firaxis Games / 2K)

Best Sports/Racing Game
FIFA 18 (EA Vancouver / EA)
Forza Motorsport 7 (Turn 10 Studios / Microsoft Studios)
Gran Turismo Sport (Polyphony Digital / Sony Interactive Entertainment)
NBA 2K18 (Visual Concepts / 2K Sports)
Pro Evolution Soccer 2018 (PES Productions / Konami)
Project Cars 2 (Slightly Mad Studios / Bandai Namco Entertainment)

Best Multiplayer
Call of Duty: WWII (Sledgehammer Games / Activision)
Destiny 2 (Bungie / Activision)
Fortnite (Epic Games)
Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo EAD / Nintendo)
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG Corp.)
Splatoon 2 (Nintendo EPD / Nintendo)

Most Anticipated Game
God of War (Santa Monica Studio / Sony Interactive Entertainment)
Marvel’s Spider-Man (Insomniac Games / Sony Interactive Entertainment)
Monster Hunter World (Capcom)
Red Dead Redemption II (Rockstar Games)
The Last of Us Part II (Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment)

Trending Gamer
Andrea Rene (What’s Good Games)
Clint Lexa (“Halfcoordinated”)
Guy Beahm (“Dr. Disrespect”) Mike Grzesiek (“Shroud”)
Steven Spohn (AbleGamers)

Best eSports Game
Counter-Strike: Global Offensive (Valve)
DOTA2 (Valve)
League of Legends (Riot)
Overwatch (Blizzard) Rocket League (Psyonix)

Best eSports Player
Lee Sang-hyeok “Faker” (SK Telecom 1, League of Legends)
Marcelo “coldzera” David (SK Gaming, Counter-Strike: GO)
Nikola ‘NiKo’ Kovac (FaZe Clan, Counter-Strike: GO)
Je-hong “ryujehong” Ryu (Seoul Dynasty, Overwatch)
Kuro “KuroKy” Salehi Takhasomi (Team Liquid, DOTA 2)

Best eSports Team
Cloud 9
FaZe Clan
Lunatic-Hai
SK Telecom T1
Team Liquid

Student Game Award
Falling Sky (Jonathan Nielssen, Nikolay Savoy, Mohsen Shah / National Film & TV School)
From Light (Alejandro Grossman, Steven Li, Sherveen Uduwana / USC)
Hollowed (Erin Marek, Jerrick Flores, Charley Choucard / University of Central Florida)
Impulsion (Hugo Verger, Remi Bertrand, Maxime Lupinski / IIM)
Level Squared (Kip Brennan, Stephen Scoglio, Dane Perry Svendsen / Swinburne University) Meaning (Hariz Yet / DigiPen Institute of Technology Singapore)

Best Debut Indie Game
Cuphead (Studio MDHR Entertainment) Golf Story (Sidebar Games)
Hollow Knight (Team Cherry)
Mr. Shifty (Team Shifty)
Slime Rancher (Monomi Park)