3 minuter lästid

Musiken i Final Fantasy VIII är verkligen en av Nobuo Uetmatsus mästerverk. I en formel som följs av alla spelen i serierna finns det flera återkommande element; teman för karaktärer, preludiet (harpskalan som är så förknippad med spelserien) och självklart stridstemat. I varje spel hittar vi stridstemat som hakar på som en ständig följeslagare. Varje gång du ska fajtas mot monster går det igång och det är viktigt att det är något som du inte bara kan stå ut med utan verkligen gillar.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Uncharted: Drake’s Fortune – Nate’s Theme

Marlboro
Skit också

Det bistra faktumet är att i alla Final Fantasy-spel kommer du ändå nå ett tillfälle då du avskyr stridstemat. Det händer vanligtvis när du sprungit in i en alldeles för svår boss, måste inse att du har hastat igenom delar där du borde levlat upp och nu måste grinda dig till nivån du borde vara på. I värsta fall har du fastnat i ett område där du måste slåss mot samma tråkiga monster hela tiden. Har du extremt otur finns det dessutom Marlboros där också.

Summan av det hela är att kamptemat måste vara om inte ett mästerverk så åtminstone snudd på. I Final Fantasy VIII har du inte bara en bra återkommande stridsmelodi, du har två. På min lista över de bästa ligger båda i topp fem. Anledningen till att det finns två beror helt och hållet på spelets handling. 

Squall Leonhart är hjälten som är i fokus, när han i god tradition ska rädda världen, den här gången från tidsresande häxor. Vid flera tillfällen i spelet får Squall blackouter, där han transporteras till en hel annan plats. Detta visar sig vid närmre inspektion vara helt andra tidsperioder, där han får följa en för honom okänd person, och vad som händer med denne och hans vänner. I början vet man inget mer om den okända mannen mer än hur han ser ut och hans val av vapen, ett maskingevär. I de spelsekvenserna när man spelar mannen med maskingeväret ändras stridstemat från standardstycket, ”Don’t be Afraid” till stycket som är namngivet efter det enda man vet om främlingen, nämligen ”The Man With the Machine Gun”. Ju mer man spelar, desto mer får man förstås veta om maskingevärsmannen och hans vänner, och varför han är viktig för just Squall och världens öde.

MER OM FINAL FANTASY: Speciella stunder: Spår av rädsla i Final Fantasy VII

”The Man with The Machine Gun” smyger inte igång, den startar istället med en stenhård synthtrumma tillsammans med en dunderbra återkommande hook som kommer att ligga med hela låten igenom förutom vid breaket, men vi återkommer till det senare. Till den kommer strax en kontramelodi på synthtrumpeter. Vi kan faktiskt lägga ner att säga synth från den här punkten då vi trots allt pratar spelmusik till Playstation, allt låter som en synth.

Trummorna signalerar att vi är på väg in i något nytt och där kommer själva melodin igång. Istället för den snabba rytmen som styr de övriga elementen ligger själva melodin i långa, svepande toner ovanpå. Den punkteras av ett trummande av stålfat emellan repriserna. Här byter vi till moll och ett mörkare flöjtljud, som i en orgel. I breaket skalas arret ner runtomkring men behåller takten medan fyrtakten markeras av ett steampunkigt pysljud. Här tillkommer en del bleckblås och high-hat som bygger upp förväntningarna medan låten loopar tillbaka mot grundtemat. Från den här punkten i låten kan man sen räkna (1) in när det en kort (2) stund blir tyst (3) för att sen (4) komma tillbaka till temat (om igen!).

Final Fantasy VIII: Strid mot monstret ElvoretMelodin är enkel i sig men arrangemanget är det inte. Ibland kan det vara svårt att veta var man skall börja sjunga om man skulle försöka få någon att minnas den. Det är det som gör att den är extremt omlyssingsbar, om det ens är ett ord. Där ”Don’t be Afraid” är mäktigt och pampig är ”The Man with The Machine Gun” hårdare och snabbare. Dessa stridsteman skiljer sig åt på samma sätt som karaktärerna de handlar om. Där Squall är tystlåten, härdig, stolt och sammanbiten är Laguna Loire, för det är namnet på mannen med maskingeväret, uppsluppen, vänlig och lite flärdfull.

Om du vill peppa dig själv inför ett hårt lönesamtal, komma igång inför en utekväll, gå en promenad lite för fort eller åstadkomma allmänna storverk, se då till att få sällskap av mannen med maskingeväret i hörlurarna. 

Originalet från Final Fantasy VIII på Playstation.

Arrangemanget från Square Enix officiella symfoniorkesterkonserter, Distant Worlds. 

Cover av Black Mages (Nobuo Uematsus eget rockband)

Smooth McGroove. Här kan man verkligen höra de olika delarna av melodin, se hur många spår det är!