Eftersom det råder vilda västern-feber på redaktionen denna vecka tänkte inte jag vara sämre så idag bjuds det på western-inspirerad musik från Japan.

En japansk rollspelsserie som ofta passerar obemärkt förbi i konversationer är science fiction-västern Wild Arms från Media. Vision. Idag har vi inte sett en fullgod konsolutgåva sen 2008 så det är kanske inte så märkligt att serien inte lever kvar i mångas minnen. En av de stora skälen att spelet fortfarande är ihågkommet beror mycket på sin musik.

Wild Arms soundtrack är häftigt influerat av spagetti-västern-musik. Det hörs i veckans låtstycke men det är ogenerat tydligt i huvudkaraktärens Rudys ledmotiv, “Lone Bird in the Shire”, som också är spelets overworld-tema. Här knycks det skamlöst från kompositören Ennio Morricones tidlösa “The Ecstasy of Gold” från Sergio Leones västernklassiker “The Good, the Bad, and the Ulgy” med Clint Eastwood i huvudrollen.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI:  Scott Pilgrim vs. the World: The Game – Credits

Kompositören för Wild Arms-musiken var Michiko Naruke. Hon etablerade soundet i 1996 och fortsatta komponera musik till serien fram till Wild Arms 4. Hon tvingades sorgligt nog avbryta sitt arbete med Wild Arms 4 då hon blev sjuk en längre tid. Hon har mer än 400 låtstycken under bältet. Sen dess har hon skrivit musiken till Half-Minute Hero: The Second Coming och även varit involverad med att skapa arrangemang i Super Smash Bros-serien sedan Brawl.

Nu när ni bekantat er med Wild Arms lite samt Michiko Naruke är det dags att låta er bli bekanta med dagens stycke – Into the Wilderness, som kommer ifrån det första Wild Arms-spelet på Playstation. Detta är vad som spelas under spelets animerade anime-intro, och bara det gjorde det relativt minnesvärt men det är tonerna som avgör. 

Ennio Morricone-influenserna är väldigt tydliga. Här hittar vi en lugn akustisk gitarr, en mandolin, trummor, flöjter och olika former av bleckblåsinstrument som alla bidrar till västernkänslan. Sen för att verkligen slå pålen i marken och markera att detta är ett spel med vilda västern-influenser har vi vissel-samplingen som väcker minnen om “A Fistful of Dollars” och liknande västern-teman.

Halvvägs in växer dessutom melodin en aning, men bara försiktigt, innan den sen slutar med en vissling och ett par borttonade strängar. Det är ingen superpampig låt men det är ett oerhört välgjord och framförallt tongivande stycke som tydligt sätter känslan för Wild Arms unika dammiga spelvärld.

Originalet ifrån Wild Arms som släpptes på Playstation 1996.

En lugnare pianotolkning från Michiko Naruke själv. Detta är från albumet ”Music the Best -Feeling Wind”.