2 minuter lästid

Jag blev minst sagt taggad när jag fick reda på att Sverige skulle få ytterligare ett Comic Con utöver det som sedan några år tillbaka har varit ett återkommande inslag på Kistamässan i Stockholm. Jag och Josefin har båda varit på plats på Åbymässan under lördagen den 11 maj för att spana in cosplay, comics, kändisar och framförallt, spel.

Tyvärr visade det sig att spelutbudet på Comic Con Göteborg var i princip obefintligt. Utöver en VR-hörna där besökare kunde få testa på bland annat Beat Saber samt ett och annat up-and-coming svenskutvecklat indiespel fanns det en enda visning av ett nytt spel. Detta spel var The Dark Pictures: Man of Medan. Den första delen i Supermassives skräckantologi.

MER OM KOMMANDE SPELRELEASER: Inför E3 2019: Ubisoft

Både Comic Con Nordics och spelets utgivare Bandai Namco valde inför mässan att marknadsföra det som en ”interaktiv spelupplevelse”. Lite konfunderad över vad detta kunde innebära – alla spel är väl per definition interaktiva? – försökte jag kontakta PR-ansvariga på de båda företagen för att få lite klarhet i saken. Dock utan framgång. Väl på plats på Comic Con visade det sig det interaktiva momentet bestod i att hela publiken på visningen fick vara delaktiga i genomspelningen av spelets demo. Med röda och gröna glowsticks kunde alla närvarande rösta på ett av två alternativ när talespersonen som spelade ställdes inför ett val i spelet.

Det vi fick bevittna var ett skräckspel i tredjeperson. I Man of Medan får spelaren följa och styra fem personer som blivit tillfångatagna förda ombord på ett skeppsvrak där saker och ting inte verkar stå rätt till – minst sagt. Genom att med jämna mellanrum ställas inför olika val får spelaren styra dialoger och välja att utforska olika delar av det till synes hemsökta skeppet.

Spelaren tar kontroll över karaktären Fliss som tillsammans med den nyligen bekanta Brad blir fösta genom skeppets källarutrymmen av deras tillfångatagare Danny. Fliss har på vägen möjlighet att stanna upp och undersöka olika föremål i omgivningen. Allteftersom de går längre ner i skeppet blir Danny mer och mer nojig och springer plötsligt iväg i panik. Brad och Fliss fortsätter själva vidare längsmed skeppets dunkla korridorer. Ibland får Fliss möjlighet att välja vilka vägar de ska ta vidare ner i skeppet, samt hur hon ska agera gentemot Brad, som verkar bete sig alltmer underligt.

Det första som slog mig var att demot var ganska fult. Karaktärsanimationerna kändes ryckiga och överlag fick jag en känsla av uncanny valley. Skräckmomenten tycktes bestå till nittionio procent av jump scares, vilket jag personligen är ganska trött på. De olika val som enligt utgivarna är spelets USP gjorde inte något direkt nytt hur mycket utvecklarna Supermassive Games än vill få det att verka så. Telltale Games har gjort samma sak med sina olika episodbaserade spel under flera års tid och detsamma gäller Supermassives eget Until Dawn, och oftast har valen inneburit större konsekvenser. Kanske blir valen svårare under spelets gång men i just denna demo kändes det inte som att de påverkade spelupplevelsen så mycket. Hela visningen avslutades med en trailer, som du kan hitta här nedanför.

Jag är smått skeptisk till om Supermassive Games kommer lyckas göra något nytt i och med det här spelet. Medan jag är lite nyfiken på hur den färdiga produkten kommer se ut är jag ganska tveksam till om Man of Medan faktiskt tillför något till skräckspelsgenren. Josefin verkar dock ha fått ett mer positivt intryck, så vi kan inte annat än vänta och se.

Man of Medan släpps senare i år till PS4, Xbox One och PC.