4 minuter lästid

Många spel bygger på någon slags risk-reward-system. Hög risk betyder stor belöning eller komplett fiasko. Låg risk betyder mindre belöning men större chans att lyckas. Få spel har ett lika intrikat risk-reward-system som bilspel. Varje kurva i varje lopp är ju en from av risk-reward. Antingen åker man in med full fart – vilket antingen kan leda till en fantastisk kurvtagning där man tar sig förbi sina motståndare, eller så åker man rakt ut i skogen. Bromsar man i god tid kommer man in med mindre fart, vilket chansen att man inte kör rakt in räcket med nosen före, men som också förmodligen leder till att man kommer efter de andra bilarna i loppet när man tar det för lugnt.

Om du läst mitt blogginlägg mina fem största brister som tv-spelare, så vet du att jag haft svårt för det här med att svänga i bilspel. Jag svänger antingen för tidigt och för brant – och kör in i det inre räcket – eller, ännu vanligare, svänger för lite och för sent och åker in i det yttre räcket. Det är sällan jag får till en perfekt sväng. Men med Forza Horizon 4 är tanken att jag äntligen lära mig hur man svänger i ett bilspel!

För att analysera vad jag gör för fel valde jag ett lopp med flera rätt banta kurvor, och körde om loppet om och om igen. Vissa kurvor gick bra i vissa lopp och i andra lopp gick det inte alls. Vad gjorde jag för fel? Vad gjorde jag rätt? Det första jag insåg – inte en dag för tidigt kan man tycka – var att jag i de allra flesta fall åker in i kurvorna med för hög fart. Och bromsar jag, så bromsar jag för sent. Jag är helt enkelt alldeles för ivrig och het på gröten. Forza Horizon 4 är dessutom ett spel som inte är lika förlåtande som många andra arcardracers. I många andra spel av den här typen så kan man i princip trycka gaspedalen i botten precis hela tiden, vilket man inte kan i Forza Horizon 4. Speciellt inte om man kör med en kraftigare bil med hög maxfart.

I nästa lopp testade jag att bromsa tidigare och kraftigare, vilket istället ledde till att jag åkte in i kurvorna med för lite fart, men jag var tveklöst något på spåren. Så skall man förstås inte bromsa för sent, för då hinner man inte svänga och man kan inte bromsa för tidigt för då tappar man all fart alldeles för tidigt. Det är den gyllene medelvägen som gäller. Men hur hittar man den?

LÄS VÅR RECENSION AV SPELET: Forza Horizon 4

Spelet är snällt nog att i realtid rita ut den rekommenderade kurvtagningen på banan (om man inte stängt av denna funktion för att tjäna extra poäng). Det är inte bara farten som måste bli rätt men vinkeln man åker in i kurvan. Även här kan det bli för mycket eller för lite. Precis som med hastigheten har jag upptäckt att jag vill för mycket och gärna försöker på allt för snäva svängar som knappt tar mig genom checkpoint-markörerna. En intressant sak med spelet är att man faktiskt inte måste ta sig mellan de båda checkpoint-markörerna för att få godkänt, utan man kan faktiskt köra rakt genom dem också, vilket öppnar för djärva svängar på vissa banor.

Dessutom förstår till och med jag, som inte har körkort, att man behöver rätt bil för rätt underlag. Man kör helst inte i högsta fart med en lätt bil med sommardäck på isiga vintervägar.

LÄS MER: Det finns alltid mycket som engagerar i Forza Horizon 4

Att åka in i de andra bilarna är inte alltid dåligt i alla bilspel. En vanlig taktik i arkadracers är att köra rakt in i en kurva i hög fart, ramma in i sidan på en motståndare och så att säga valla sig själv i rätt riktning och dra upp farten ut ur kurvan. Det är olika för olika spel i vilken mån den här taktiken fungerar. I vissa spel kan man till och med köra in i kanten av banan och använda vallen för att valla sig genom kurvan. Men helst vill jag lära mig att svänga ”på riktigt”, även om biljard-taktiken är vad man får ta sig till om man ligger trea i loppet och man kommer till den sista kurvan precis efter de två första bilarna.

Risk-reward-systemet i Forza Horizon 4 sätts till viss del ur spel av att man kan skruva tillbaka tiden. Misslyckas man med en kurva och det är bara att dra tillbaka tiden och du får ett nytt försök. Å andra sidan kan man använda denna funktion och verkligen träna på kurvtagningen i en specifik kurva. Genom att köra in i samma kurva med samma hastighet och med olika infallsvinklar, eller med samma infallsvinkel men med olika hastighet, så kan man se vilken variant som passar min spelstil bäst. Kanske finns det alltid en hastighet och en vinkel som är ”den bästa” men samtidigt handlar bilspel om att uttrycka din egen personlighet. Vissa av oss är mer försiktiga och vissa av oss är mer aggressiva och otåliga, och i Forza Horizon 4 får du spela som du vill.

Har du något råd på hur man lär sig svänga i Forza Horizon 4? Tips mig gärna!