Den här veckan dominerar Forza Horizon 4 på sidan via både recensioner och bloggar, men vad sägs om att låter den där andra racing-serien få komma till tals en stund? Idag vill jag nämligen att vi lyssnar på och talar om Gran Turismo-seriens riviga ledtema.

I USA och Europa är temat ”Moon Over the Castle” inte lika självklart då det vid flertalet tillfällen ersatts av andra låtar av SCEA och SCEE. Allt från My Chemical Romance och svenska The Cardigans har fått äran att inleda delar i serien. Någon i marknadsavdelningen tyckte helt enkelt inte att bandet T-Squares melodi passade till en västerländsk publik av någon outgrundlig anledning. Men i Japan har motivet återvänt inför varje nytt Gran Turismo-spel. Detta har gjort att man i väst inte riktigt är medveten om att serien har ett återkommande tema.

Det är T-Squares frontman och gitarrist Masahiro Andoh som har skrivit och komponerat dagens låt. Faktum är att ”Castle Over the Moon” redan existerade på bandets album ”Blue in Red” under namnet ”Knight’s Song”. Detta album släpptes den 21 maj 1997, alltså ungefär sju månader före lanseringen av det japanska versionen av Gran Turismo på Playstation.

En teori varför ”Knight’s Song” och T-Square blev utvalda att ge spelserien sitt ledmotiv kan bero på att bandet tidigare skrivit musik för ett tema som hördes inför landets Formula 1-TV-sändningar, ett tema som använts sen 1989. Eftersom Gran Turismo-skaparen tillika Polyphony Digital-ägaren Yamauchi Kazunori är notorisk för sitt sinne för detaljer kan T-Squares inblandning komma från att deras musik redan var känd i bilälskande kretsar. Det kunde varit ett starkt skäl att Kazunori ville jobba med dem. Sen exakt varför ”Knight’s Song” blev ledmotiv är svårare att avgöra men antingen pitchade Andoh det till Polyphony eller var det på andra hållet.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Mega Man 9 – Flash in the Dark

Jag gillar hur det här stycket vaggar in en i falsk säkerhet med sin lugna orkester. Det hela är dock inget annat än ett rent förräderi. Det skapar ett intryck som snabbt suddas bort när den riktiga delen av stycket kör igång. 40 sekunder in brummar nämligen elbasen igång likt en ilsken motor, och ytterligare tio sekunder senare hör man elorgeln börja yla för full hals för att sen ge plats åt gitarren som kommer styra låten framåt vid sidan av trummor och en klinkande synt. Före refrängen bjuds vi på ett medryckande rappt trumsolo innan både elorgeln och elgitarren ges tid att hålla solokarriärer. Det hela slutar sen på samma sätt som det började. Låten lämnar oss genom orkester, om än lite pampigare.

Det är ikoniskt som sjutton, melodiöst och lätt att känna igen. Alla spelen har sin egen version av temat där min personliga favorit hittas i Gran Turismo 2 eftersom jag föredrar kontrasten i den mycket lugnare pianointroduktionen framför orkestern. Att de västerländska versionerna använde populär musik är inte nödvändigtvis alltid sämre men det daterar spelen ordentligt i vissa fall. Värst är hursomhelst att väst i största allmänhet berövades tonerna av detta magnifika ledmotiv alldeles för många gånger. En skam.

https://youtu.be/7DYL2blxWSA

Här har ni originalet ifrån 1997.

Här är min personliga favorit från Gran Turismo 2 som släpptes 1999.

Den något mer råa rockversionen av samma låt från Gran Turismo 5.