Bara några timmar innan Star Wars Battlefron 2 ska släppas har EA, efter massiv kritik från spelare, tagit bort mikrotransaktioner från spelet. Det är helt enkelt en häpnadsväckande utveckling på en ganska sorglig historia som pågått den senaste tiden. En sådan helomvändning av ett stort spelföretag har i princip inte hänt sen Microsoft gjorde en fullständig 180 om Xbox Ones olika policys vid spelmaskinens lansering.

Det ryktas till och med om att Disney, som äger Star Wars, ska ha lagt sig i och tryckt på EA att ta bort mikrotransaktionerna. Ur det hela verkar det utkristalliseras en historia om de goda mot de onda. De hängivna spelarna som säger ifrån mot det onda spelföretaget med dollartecken som ögon. Riktigt så enkelt är det givetvis inte, precis som jag skrev för några dagar sen. Kostnaden att göra spel och att hålla dem vid liv efter release har ökat samtidigt som priset på ett AAA-spel varit kvar på samma nivå i flera år. Det gör att spelföretag, oavsett vad vi tycker om det, måste hitta nya sätt att finansiera sina spel.

LÄS MER: Det stora svarta hålet i Star Wars Battlefront 2

Det första Star Wars Battlefront bekostade servrar, patchande och flera expansioner med ett säsongspass för flera hundra kronor. Det verkade vettigt då, och är samma modell som Battlefield använder sig av. Den stora nackdelen med det är att den splittrar spelarna i dem som kan spela de nya banorna och de som inte kan det. Andra spel, som till exempel Overwatch, gör det genom mikrotransaktioner och loot boxes. De flesta gör det genom en kombination av de båda, till exempel Destiny och Call of Duty. De som väljer att använda sig av betalda expansioner har ofta mer hängivna spelare, och eftersom Star Wars Battlefront 2 tydligt försöker närma sig en mer avslappnad spelare är det förståligt att de valde samma väg som Overwatch.

Oavsett vad man tycker rent principiellt om mikrotransaktioner, expansioner, loot boxes är inget av det här särskilt märkligt. Mikrotransaktioner är en del av spelbranschen nu, framför allt på grund av att de faktiskt säljer. Vad som däremot är häpnadsväckande i det här fallet är hur bristfälligt EA testade Star Wars Battlefront 2 innan de lät allmänheten spela det. Hur kunde de missbedöma spelsystemet så kraftigt att de först sänkte priset på hjältar med 75 procent (!) för att sedan helt ta bort mikrotransaktioner från hela spelet (!!!).

Hela den här historien betyder inte att EA är onda. Att EA har blivit framröstat som det värsta företaget i USA, i konkurrens med företag som dumpar olja, har barnarbete och trycker ner facklig verksamhet, säger mer om många spelares självbild än vad det gör om EA som företag. Att de tidigare i år valde att stänga ner Visceral Games, som bland annat låg bakom Dead Space-serien, handlar lika mycket om pengar som att inte slösa resurser på ett spelprojekt som uppenbarligen inte gick särskilt bra. Dessutom använder sig i princip alla online-spel av mikrotransaktioner nu för tiden. Däremot finns det (uppenbarligen) en gräns att förhålla sig till, och den här gången gick EA över gränsen med någon mil.

LÄS MER: Därför är en datingsim det mest chockerande spelet 2017

Jag tycker personligen att hela konceptet med loot boxes och att använda lotterimekanik i hur man avancerar i ett spel är, helt ärligt, lite äckligt. Det finns något föraktfullt mot spelarna i hur man medvetet implementerar loot boxes-ritualer för att trigga olika belöningssystem i hjärnan. Men numera spelar vi samma spel i flera månader, ofta år, efter de har kommit ut, och det måste finansieras med något. Även om mikrotransaktionerna i Star Wars Battlefront 2 försvunnit för stunden kommer de garanterat komma tillbaka.

Däremot är det ett kallt uppvaknande för EA och de andra stora spelföretagen att de kan inte köra på vad som helst. Spelare kommer säga ifrån om de känner sig outnyttjade, och det i sig är en väldigt bra grej. Även om ingen är säker på var gränsen går vet de att det finns en.