8 minuter lästid

Få sporter är så skoningslösa som rally, där monster-preparerade fordon möter naturen i hastigheter som inte borde vara möjliga. Här pratar vi om bilar som i extrem fallen gör 0-100 km/h på under två sekunder, med topphastigheter på över 200 knyck. Bara det är respektingivande i sig, betänker man då att de kör runt på allt från slingriga och smala bergsvägar till sliriga skogsstigar med en snitthastighet på runt 120 km/h oavsett väder eller tid på dygnet är det nära nog ett under att någon ens överlever sporten.

Ovanstående är en god anledning till varför jag finner rally så otroligt roligt att utöva i digital form, den tar mig nämligen till en värld där jag kan leva ut mina våta bildrömmar utan att riskera liv och lem. Där jag i verkligheten kör som en gammal dam på väg till kyrkan, kan jag i spel som Dirt Rally 2.0 låta djävulen i mig få fullt spelrum och sladda runt en en bergskrök i Catamarca Province, Argentina i 150 knut utan att blinka.

Det som slutligen får mig falla pladask för sporten är alla vackra miljöer som fungerar som både ögongodis och utmaning. Dirt Rally 2.0 bjuder på en resa till några av jordens naturskönaste omgivningar som vackra lövskogar på polska landsbygden, mäktiga bergsmassiv i Argentina, Nya Zeelands svepande kustlinjer och många fler. Varje område bjuder på helt olika utmaningar beroende på underlag, omgivande natur och hur vägarna är dragna. Ovanpå detta tillkommer väder och tid på dygnet, som tillsammans gör varje lopp till en unik upplevelse.

LÄS FLER RECENSIONER: Far Cry New Dawn

Att skapa ett bra rallyspel är som ni kan förstå en utmaning då det inbegriper så många olika aspekter, faktiskt långt fler än de flesta andra bilsporter. Genom tiderna har det bara släppts en handfull riktigt välgjorda rallyspel, om vi då dessutom siktar in oss på simulatorer är de ännu färre. De bästa enligt fansen är utan tvekan Richard Burns Rally och Dirt Rally. Richard Burns Rally är legendaren och den som alla andra rallysimulatorer måste mäta sig mot när det kommer till körfysik. Det roliga är att det spelet släpptes för över 15 år sedan och blev lite av en flopp när det nåde marknaden, främst då det krävde otroligt mycket av dig som spelare på grund av en bilfysik som av vissa anses vara svårare än verkligheten. Speciellt då dåtidens storsäljare på området, Colin McRae Rally, var långt mer förlåtande och lättillgängligt. Men med tiden fick folk bättre rattar och intresset för realism ökade sakta men säkert. Fler och fler simfantaster upptäckte Richard Burns Rally och när även moddarna satte tänderna i det så växte det fram online-ligor och otaliga nya bilar och banor skapades av fansen.

Samtidigt i ett hörn av Storbritannien satt Codemasters, skaparna av bland annat Colin McRae- och Dirt-spelen, och ruvade på en egen rallysimulator som skulle härska över alla andra. Spelet släpptes som early access på Steam under namnet Dirt Rally, vilket var lite förvirrande då de även stod bakom den mer arkadmässiga Dirt-serien (utan rally i namnet). Men till monumental glädje för alla rallyfans var det en äkta simulator med tillhörande svårighetsgrad, tyvärr fanns bara banor från tre olika områden representerade och rallycross saknades helt, därtill var spelets force feedback allt annat än bra. Som tur är så byggdes sakta men säkert allt fler områden från bland annat Tyskland och Sverige in i grundspelet inklusive ett gäng licensierade banor för rallycross-fantasterna. Sent omsider blev även force feedbacken fixad och VR-stöd lades till. Och rallyscenen fick äntligen en mer modern rallysimulator av toppklass, som alternativ till det grafiskt fula och ålderdomliga Richards Burns Rally.

Innan vi ger oss in på 2.0 av Dirt Rally måste jag säga ett par ord om WRC-serien, som besitter licenser för alla banor, förare och bilar samt e-sport. Trots denna enorma fördel så har de flesta sim-fans inget större intresse av den serien, vilket till stor del beror på att Milestone-studion pumpade ut oinspirerade arkadspel under många år, där endast WRC-märkningen lockade köpare. Nu har dock WRC-licensen gått till Kylotonn, som sakta men säkert börjat närma sig simulator-genren i WRC 7, som faktiskt är ett riktigt bra spel.

Men varför har inte Codemasters brytt sig om att bjuda hem WRC-licensen? Antagligen för att de klarat sig bra ändå och därmed sparat en massa pengar, licenser är ju väldigt dyra. Därför får vi även i Dirt Rally 2.0 nöja oss med lite blandade bilar och främst påhittade förare och banor, med undantag från en del rallycross-banor. Inget som stör mig personligen speciellt mycket, men ändå trist för de som följer sporten på TV.

Nu är vi då äntligen framme vid Dirt Rally 2.0 och anledningen till den långa inledningen är helt enkelt därför den är nödvändig för att förstå vad du som köpare får för dina pengar och varför 2.0 är en bra beskrivning.

Codemasters har verkligen lyckats med grafiken i spelet där speciellt ljussättningen är magnifik. Och i kombination med skarpa texturer, mycket realistisk rök och vatteneffekter målas sagolikt vackra landskap upp sig på din skärm. Bilarna glänser i solen och smutsen byggs upp gradvis. De fula ”next gen” bloom-effekterna är borta och istället känns det verkligen som du blir bländad av en riktig sol, komplett med god rays och annat lull lull. För första gången görs alla dessa läckra rallybanor rättvisa och man sitter och njuter av prakten under repriserna av loppen. Tyvärr finns inget kameraläge, vilket är väldigt synd då det säkerligen hade lett till långt fler fina foton på sociala medier.

En del i den realistiska grafiken är en nyhet för Dirt Rally 2.0, nämligen hjulspår på banorna som gradvis byggs upp och som tar hänsyn till vilken startplacering du har. Startar du bland de första är banan mindre uppkörd och tvärtom när du kör bland de sista. Detta ser väldigt bra ut rent grafiskt, men tyvärr verkar det mest vara en illusion, då jag och många andra jag diskuterat med inte känner någon skillnad överhuvudtaget.

Vilket osökt får oss att komma in på spelets absolut största generella problem, avsaknaden av force feeback värdig en simulator av denna klassen. Jag har testat med min Thrustmaster-ratt av instegsmodell för simulatorbruk. Den har gett mig fantastiska upplevelser i gamla Dirt Rally, men här är den nästan död förutom att ratten har motstånd och återgår till nolläge. Visst händer det små saker ibland, men all information som förväntas är inte där. Som känslan när man tappar grepp, kör upp och på en kant, hjulspår och dess påverkan eller underlagskänsla. Detta är en skam och gäller majoriteten om inte alla rattar som de uppgett sig stödja. Ett stort misstag och en förolämpning mot simulator-communityn. De har dock lovat att fixa detta, men när vet ingen. Vad jag vet är att det tog lång tid i första versionen av Dirt Rally!

Intressant nog är styrkänslan riktigt bra och det är en fröjd att känna den här nivån av kontroll på sin bil. Det gäller även de som kör med handkontroll, till skillnad från ettan där det var en mindre angenäm upplevelse att köra utan ratt. En viktig detalj, då många enbart använder den typen av kontroll, är tyvärr vibrationerna och feedbacken som är lika dålig med en handkontroll. Det är en stor skillnad mot F1 2018 till PC som hade stöd för feedback i gas och bromsreglagen (höger och vänster avtryckare på en Xbox One-kontroller).

Även ljudbilden hänger med och bilarna låter autentiskt enligt vad jag kan höra, med distinkta ljud från varje modell. Likaså omgivningsljuden där du hör vad som händer med din bil och runt omkring dig finns där. Soundtracket är riktigt bra och finns redan på SoundCloud om någon är intresserad!

LÄS FLER RECENSIONER: Awesome Pea

RaceNet, som är Codemasters serverbaserade kopieringsskydd/antifusk, hänger dock inte med. Hälften av spelet är beroende av att det nätet fungerar perfekt. Det inkluderar karriärläget och alla de olika utmaningarna som sker på daglig, vecko- eller månadasbasis. Under min tid med spelet har jag flera gånger fått sluta spela då RaceNet inte funkat som det ska. Det värsta av allt, jag förlorade fyra timmars framsteg i karriärläget för att RaceNet slutade funka. När det var uppe igen meddelades jag att min dator inte var i synk med RaceNet. Sedan återställde Dirt Rally 2.0 nästan alla min framsteg och pengar. Inte kul på något sätt och tyvärr något som väldigt många råkat ut för. När jag skriver detta är det fortfarande problem och ingen vet hur det blir i framtiden. Jag har sedan den händelsen bara spelat lägen under Freeplay som inte kräver ständig koppling. Här kan du fritt välja mellan allt som spelet bjuder på och skapa din egen cup på några minuter, eller nötta dina tider på olika sträckor i de sex länder som är representerade i spelet. Tyvärr finns inget land med snöbaserade banor med. Så vill du sladda runt på isiga skogsbanor får du betala 300 kronor till för ett säsongspass som visserligen innehåller en del till, men ändå trist att detta viktiga underlag inte finns med i grundspelet.

Karriären är något som promotades hårt av utvecklarna, men i mitt tycke är det inget speciellt. Du kan anställa personal för att skynda på servicen på din bil, köpa och sälja bilar och lite annat. Men hade det inte synts när man startar karriären hade jag nog inte märkt den biten alls, för när du spelar märks i princip inget utom att du spelar med den bilen du köpt. Till och med karriären i Dirt 4 var bättre, för att inte tala om hur bra de gjorde den i F1 2018. När det då också tryter med det tekniska blir den mest lite sorglig.

För vänner av rallycross finns det faktiskt en officiell FIA World Rallycross Championship med ett gäng officiella banor att lira. Där ingår bland annat svenska Höljes, vilket är kul för oss svenskar. Rallycross-banorna är inte riktigt av samma höga klass som rally-sträckorna men är ändå en fröjd för ögonen och riktigt kul att spela som omväxling. För somliga är kanske detta till och med spelets höjdpunkt, speciellt om du lirar online med vänner och bekanta.

Om vi nu ska sy ihop paketet så är det verkligen en berg- och dalbana där många delar är av världsklass medan andra mest är en besvikelse. För ett premium-prissatt spel är innehållet aningen magert med tanke på att mycket är redan färdig teknik och modeller från de tidigare spelen. Samtidigt finns där ändå massor av underbart vackra banor och ett femtiotal schyssta kärror som bjuder på bra körkänsla och ett riktigt bra rallycross-läge. Tråkigt nog gör de tekniska problem och avsaknaden av vettig force feedback att jag ser mig tvingad att sänka betyget med något steg. Blir detta fixat i framtiden så råder det ingen tvekan om att simrallyn fått en ny kung!