2 minuter lästid

Det byggs upp en ordentligt mängd förväntningar när en recensionskod för Pokémon-studions nya spel trillar in i inkorgen. Game Freak, som ligger bakom de allra flesta Pokémon-spel du känner till, ger oss Giga Wrecker Alt., ett resultat av studions egna kreativa initiativ Gear Project. Ett initiativ där studions utvecklare uppmanades att utveckla idéer som kliver bort från de klassiska Pokémon-koncepten. Och även om Giga Wrecker lyckas distansera sig från studions tidigare spel lyser likväl ett tydligt sken av högkvalitativt hantverk genom äventyrets smarta och underhållande innehåll.

Handlingen i Giga Wrecker Alt. följer den färgglada Reika som efter ett möte med i mystisk främling och en excentrisk doktor ger sig ut för att kriga mot mördarrobotar med sina nyligen upptäckta förmågor. Det må låta som en något förlöjligande sammanfattning av berättelsen, men handlingen är så pass lättsam att min synopsis kommer duga gott och väl. Spelet gör sitt bästa för att förtälja en intressant berättelse, och ibland går det nästan till överdrift med en överdriven mängd skrivna dialoger, men det är knappast vad jag kommer minnas bäst.

LÄS FLER RECENSIONER: Days Gone

Jag gillar spel som experimenterar med och utvecklar sina grundläggande funktioner allteftersom du avancerar. Jag tänker spontant på Portal 2 och hur portalpistolen används som en bas i en evigt expanderande spelmekanisk värld. I Giga Wrecker Alt. har du förmågan att manipulera skräp till din fördel, varesig det sker i form av en hjälpsam kub eller ett farligt svärd. Det är ett oerhört smart sätt använda sig av spelvärldens resurser utan att bilda en proppfull ryggsäck med sju sorters skräp där hälften ändå aldrig nyttjas. Det här är definitivt spelets stora lockelse då äventyrets övriga innehåll håller en hög kvalité men sticker likväl inte ut i ett plattformstätt spellandskap.

Skräp som glittrar är det bästa skräpet.

Medan världen i Giga Wrecker Alt. är fylld med livsfarliga fiender är det knappast med hjälp av avancerade stridstekniker och vältajmade knapptryckningar jag tar mig förbi mina mekaniska motståndare. Striderna är istället ofta sammanflätade med spelets pusselliknande element. Det är uppfriskande att kunna övermanna en bossrobot med hjälp av spelets miljöer istället för råstyrka och pareringar. Dessutom uppmuntas jag konstant att experimentera med spelvärldens förstörbara miljöer tack vare förmågan att återställa en plats till sitt ursprungliga skick.

Det finns mycket att göra i den fientliga robotfabriken. Den imponerande mängden utrymmen och utmaningar gör att jag knappast kommer bli sysslolös i första taget. Dessutom tillåts jag uppgradera flera av mina förmågor i takt med att jag avancerar. Och även om många uppgraderingar är något fantasilösa bidrar det hela likväl till en behaglig progression.

LÄS FLER RECENSIONER: SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

Det allra mesta i Giga Wrecker Alt. håller en väldigt hög kvalité. Det är ett välgjort hantverk som har en god chans att fånga in de allra flesta som uppskattar genren. Huvudkaraktärens signifikativa förmåga att manipulera den sönderslagna omvärlden lyfter upp helheten markant och bidrar till en väldigt tillfredsställande spelupplevelse. Det krävs en hel del för att sticka ut bland nutidens överväldigande utbud av plattformsäventyr, men Giga Wrecker Alt. gör ett fullt godkänt försök.