Jag tycker att det kan vara kul att ibland se tillbaka på en spelserie för att se hur den presenterades före den var en stor succé. Innan utgivare hade stark tillit och självförtroende inför ett idag populärt varumärke. Det är inte alltid en spelstudio eller utgivare vet att de sitter på en given framgång och därför kan marknadsföringsmaterial som t.ex. spelomslag behandlas annorlunda. Oftast ser vi att spelomslag till uppföljare av älskade serier får lite mer kärlek nerlagda i sig.

Eftersom God of War släpps på fredag tänkte jag kika på på den bloddrypande seriens fyra stationära konsolspel med fokus på deras omslag.

Först ut har vi då God of War som släpptes den 8 juli 2005 i Europa. Första delen låg Twisted Metal-kända David Jaffe bakom. När det kommer till lådan kan man fråga sig om dåvarande SCEE och SCEA var överens om att detta skulle bli en storsäljare. För jag gillar det amerikanska omslaget. Det har pondus men vad i alla slaktade grekiska gudars namn hände med det europeiska omslaget?!

God of War

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om det inte vore för de positiva recensionerna känns det som man lätt kunde avfärda det europeiska omslaget att vara ett actionspel i mängden. Beslutet att använda billiga CG-modeller för Kratos var inte ett klokt sådant. 

För att vara den första delen i en okänd serie kanske det amerikanska omslaget också är lite intetsägande. Det europeiska förmedlar trots allt action men tyvärr på ett oerhört taffligt och billigt sätt medan amerikanerna bara fick stirra på en kutryggad Kratos som hade mer gemensamt med en blodtörstig ork än en stolt men minst lika blodtörstig spartan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När God of War 2 skulle lanseras den 27 april 2007 hade Santa Monica Studio och ansvarige Cory Barlog lite mer press på sig. Nu var det dags att få att få Kratos universum att växa och för att etablera serien som ett fast varumärke i Playstation-stallet. Man visste nu att man hade ett populärt spel och det syns direkt i kvaliteten på den omsorg som lagts ner på omslagen, i både regionerna.

LÄS MER OM GOD OF WAR: Allt har sin plats i Kratos antika Grekland

Det är lite märkligt att SCE valde att nästan återanvända det första spelets amerikanska look med en något mer rakryggad Kratos som tittade på gamla tempel den här gången. I USA fick man en Kratos som såg oerhört kraftfull och skräckinjagande när han står centrerad i bild med sina kedjor. Grekland och dess gudar och väsen skall bäva inför hans vrede.

Det är vid den här tidpunkten det är dags för serien att etablera sig som den vansinniga powerfantasy den skulle bli känd som. Det är också skönt att se att bägge spelen nu är konsekventa med sin stil. Man kan nästan ifrågasätta om artisteriet denna gång rentav är bättre i den europeiska versionen medan den amerikanska har en mer intressant posering.  

 

 

 

 

 

 

 

 

När God of War 3 tågar in har designen mellan regioner homogeniserats. Detta beror inte så mycket på Sony i sig utan är resultatet av en mer globaliserad värld där saker börjar gå snabbare och där spel på global nivå släpps dagar ifrån varandra. Stig Amusmussen och hans team lanserade God of War 3 den 19 mars 2010 och därmed hade Kratos gjort sin Playstation 3-debut.

Nu känns det som Sony tar för givet att alla vet vem Kratos är för den här gången gjorde dem något annorlunda genom att zooma in på hans öga. De som spelat spelen vet att serien har en tradition att inleda genom att visa en inzoomad bild på den krigslystne spartanen före spelet börjar och det kan vara det denna bilden försöker efterlikna och hänvisa till. Jag är kluven vad jag tycker. På ett sätt är det väldigt stilrent och på ett annat vis ganska tråkigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi avslutar med ytterligare ett omslag som fick åran representera God of War: Ascension i bägge regionerna. Detta är förmodligen det omslag jag tycker om mest om vi bortser från Playstation Portable-spelet Chains of Olympus. Det är stiligt och kraftfullt. Synd att det tillhörde ett sidospår i serien som aldrig kändes särskilt engagerande. Jag vet inte riktigt heller varför alla omslagen plötsligt fick ett drömskt orange/gult filter över sig. Det kanske bara var populärt då.

Det var samtliga omslag, om vi bortser från omslagen på Playstation Portable som jag samlade ihop här nedanför. 

Det är såklart de två först spelens motiv som är de mest intressanta och synnerhet det vi fick hit till Sverige för det hade verkligen en bedrövlig lågbudgetkänsla över sig. Det var svårt att inse att det var ett spel som Sonys egna studios producerade. 

Jag hade förmodligen aldrig plockat detta spel från en Gamestop-hylla så ibland är det bra skönt att det finns recensioner, podcasts och andra kanaler som snabbt kan slå larm om bra spel när företagens egna marknadsföringsarm misslyckas fatalt med att förmedla sin ambition och vision.

Vilket spelomslag från God of War-serien föredrar du själv?