1 minuter lästid

Nu har jag också sett presentationen! Mycket intressant, men framför allt väldigt genomtänkt. För mig är det tydligt att Stadia är en plattform att skapa spel för och på. På samma sätt som Playstation och Xbox är idag, där utvecklarna vet att alla som spelar kör med samma hårdvara men där du kan sälja eller hyra ut ditt spel till alla som besitter någon typ av skärm som kan köra Chrome. Det är en enorm fördel för båda parterna och har många unika fördelar.

Med Google molnteknik och specialbyggda skalbara servrar är möjligheterna enorma och i kombinationen med deras egen handkontroll kan du byta mellan olika skärmar utan att behöva kladda med att koppla kontrollen, då den redan är kopplad direkt till Googles datacenter. Tester av Eurogamer visar att redan nu innan allt är fullt igång har en lägre kontroller-latens än säg Xbox One X.

[penci_video url=”https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=HikAuH40fHc” align=”center” width=”800″ /]

Fungerar detta som visat (om om inte Google kan lyckas med det nu, så kan ingen annan heller) så är det enormt steg in i framtidens spelande! Det minskar ju också insteget för utvecklare som kan använda molnets kraft till att skapa sina spel utan att behöva köpa och underhålla dyr hårdvara.

Så det skulle betyda att eventuella prenumerationstjänster sköts av spelföretagen själva, ungefär som idag.

Ser två olika scenarier här:

1. Du som spelare vill lira Doom Eternal och kan då välja att köpa alt. hyra Stadia-versionen av spelet. Kostnaden för Stadia är då inkluderade.

2. Stadia i sig är en prenumerationstjänst och kostar x antal kr i månaden. Sedan kan du köpa/hyra spel och spela via Stadia.

Det är först till sommaren vi kommer veta mer exakt hur Stadia kommer användas gentemot oss som konsumenter. I mina ögonen kan inte sommaren komma fort nog – och det i många avseende!