Jag var förmodligen inte den enda som hoppade till när Cadence of Hyrule visades upp under förra veckans Nindies-stream. Visst var det överraskande att ännu ett Zelda-spel var under produktion men det som verkligen förvånade mig var att det görs av Crypt of the Necrodancer-gänget, en västerländsk indie-utvecklare.

Brace Yourself Games heter denna Vancouver-studio på 20 personer. Varför denna kanadensiska studio fick chansen att värna över ett av Nintendos mest älskade varumärken kan man såklart fråga sig. Hur hände det? Jag har svårt att föreställa mig att Brace Yourself Games hade modet att ta kontakt med Nintendo och pitcha idén. Jag tror mer på att Nintendo såg ett spelkoncept de gillade och pitchade idén om ett Zelda-skinn. Men vad vet jag? Jag bara spekulerar.

Något som är intressant och som är värt att ta notis om är spelets fullständiga titel.

“Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer Featuring the Legend of Zelda”

Man belyser tydligt i titeln att detta först och främst är ett Crypt of the Necrodancer-spel satt i Zelda-universumet, inte tvärtom. Det är inte som i Hyrule Warrior’s-fallet där det kunde varit så lätt att döpa spelet till Hyrule Dynasty Warrior’s eller Hyrule Warrior’s – A Dynasty Warrior game. Så Nintendo ger väldigt mycket cred och uppmärksamhet till Brace Yourself Games och deras spel i självaste titeln.

Det är såklart väldigt kul att se Nintendo ta det här steget. Fram tills nu har de väldigt sällan lånat ut sina varumärken till andra, och när de gjort det har det varit främst åt japanska etablerade spelutvecklare, där undantaget varit Ubisoft. Nu talar vi alltså om spel som känns som sidospår med stora kreativa friheter snarare än lägen där Nintendo anlitat en annan studio att producera deras spel som när Sega gjorde F-Zero GX och Team Ninja ansvarade för Metroid Other M.

SE TRAILERN: Crypt of The Necrodancer-studio gör Cadence of Hyrule

Nu ser det alltså ut som Nintendo sänkt sina krav på vem de lånar ut sina varumärken till. Och med det menar jag inte att indie-studios inte håller hög nog klass utan snarare att förtaget härmed väljer att lita på även mindre spelstudios kan och är kapabla till att förvalta deras arv, så länge de har en bra idé.

Hemsidan VentureBeat frågade Nintendos manager of publisher and developer relations (även känd som Nindies-killen) Kirk Scott hur stor chansen är att fler indieutvecklare får lov att använda Nintendo-varumärken i framtiden efter detta projekt är genomfört. Då svarade han:

“Jag hoppas det. Jag hoppas verkligen det. Ja, det här är fantastiskt. Jag tror detta validerar väldigt många indie-utvecklare därute.”

Det finns få IP-skattkistor som är lika åtråvärda som Nintendos. Det finns förmodligen mängder av ambitiösa och erkända indie-utvecklare därute som skulle älska att få leka, experimentera eller applicera Nintendo-magin på sina egna spelkoncept. Det finns så många makalösa småstudios och enmansarméer som Nintendo kan knyta nära relationer till medan de samtidigt stärker sitt eget varumärke.

Spel som får Nintendo-strösslet över sig kan boosta en utvecklare något enormt. Nintendo kan bokstavligen ge en indie-studio en extra möjlighet att belysa sina tidigare spel bara genom att associeras med dem samtidigt som Nintendo i sin tur blir associerade med indie-scenen och framförallt innovationen som kommer därifrån. För är det något vi i högsta grad vet är det att Nintendo vill vara synonyma med nytänk, kreativitet och innovation. Nintendo har dessutom med sin med sin enorma och anrika IP-portfölj en unik position att locka indies med, olikt andra utgivare.

Nintendo har sett och insett värdet i den kreativitet som finns bland indies. Är man klok dricker man inte bara glupskt ur indie-källan utan man fyller även på den och erbjuder att kolsyra vattnet då och då. Ge och ta. Då fungerar relationer som bäst.

Vilket indiespel skulle du vilja se få Nintendo-behandlingen och vilket varumärke från Nintendo skulle du använda?