5 minuter lästid

Finns det någon rollspelare med förnuftet i behåll som inte gillar Chocobos? Antagligen inte, då det sannolikt är spelhistoriens mest älskade fågeldjur! Bara namnet i sig är mysigt och det är kanske inte så konstigt då inspirationen till fågeln lär komma från ett japanskt chokladmärke med en fågel som maskot.

Chocobon gjorde sitt första riktiga framträdande i Final Fantasy II 1988 och blev snabbt populär nog att få egna så kallade spin off-spel, där den mest kända är Mystery Dungeon-serien skapad av underbart begåvade spelstudion, Spike Chunsoft. Mystery Dungeon-spelen finns med många kända spelteman som Pokémon, Dragon Quest och Final Fantasy.

Men låt oss nu ta oss an Chocobo’s Mystery Dungeon Every Buddy! som är det senaste spelet i serien även om det är en omarbetning av ett Wii-spel från 2007. Det första som slår en är hur otroligt gullig huvudpersonen är med sin lätt knubbiga dock-stil och olika typer av Kweeh-läten. Men skenet bedrar, för även om både världen och figurerna är söta som socker är spelet ett ganska krävande strategiskt spel. Så fort du sätter din fot i någon av de slumpmässigt skapade banorna som utgör huvuddelen av spelet blir du varse om detta. Chunsoft själva liknar det vid schack och det är inte långt i från sanningen.

Allt börjar med att den för alla Final Fantasy-fans välbekanta Cid och Chocobo är på jakt efter en magisk ädelsten och hamnar då av en slump i en stad där alla invånarna får sitt minne raderat varje gång stadens klocktorn slår. Något som hyllas av majoriteten av de som bor där, då de menar att det gör livet lättare att slippa komma ihåg saker längre än några timmar.

Cid är dock mer intresserad av ädelsten och börjar fråga ut borgmästaren, som logiskt nog inte kommer ihåg något. Innan något mer hinner hända börjar klockan slå och borgmästaren hamnar in någon slags trance-dröm tillsammans med Cid. Vår kära lilla Chocobo blir förvirrad och rädd, men då dyker den unga damen Shirma upp och tröstar honom. Shirma bor utanför staden och är inte påverkad av minnesförlust. När hon ser Cid och Borgmästaren inser hon att något är galet och att detta inte är den ”vanliga” minnesförlusten.

När allt ser pyrt ut och inget kan ”väcka” Cid och Borgmästaren trillar det ner ett ägg från himlen, i ägget finns en liten bebis. Bebisen är ledsen och tröstas av Shirma. Barnet är inte vem som helst utan dyker plötsligt in i Borgmästarens dröm, varpå Chocobo följer med.

FLER BRA SPEL: Konamis 10 bästa spelserier

Drömmen består av en ganska enkelt uppbyggd bana som genereras slumpvis och där marken är uppbyggt som ett rutnät. Premisserna är ganska simpla, när du rör dig rör sig också allt annat levande och målet är att ta sig igenom ett visst antal våningar. När du nått näst sista våningen slåss du mot en boss, och vinner du får du fortsätta till sista våningen och kan sedan ta dig ut. Varje våningen innehåller monster, föremål som vapen och magiska drycker samt fällor och är i sig inte speciellt stora, men antalet kan vara ganska stort.

Utmaningen är dock mer komplex än den först verkar! För det första räcker det inte att ha mer än 0 HP för att överleva utan du måste också ha mat i magen annars är det slut på det roliga. HP-mätaren är synkad med din mat-mätare, för varje steg du tar får du 1 HP tillbaka och en dras av från din mat-mätare.

För det andra så förlorar du allt du har med dig in i drömmen eller har hittat där, förutom det vapen och den rustning du använder. Så här gäller det att avsluta innan man dör om man inte tror att man kommer klara sig igenom alla våningarna. För att ytterligare försvåra det hela så finns det fällor utsprida och de syns inte alltid, så det gäller att vara försiktig.

En väldigt kul del av Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDD är att man kan värva monster som man besegrat tillräckligt många gånger, de återfinner man sedan i en bok där du kan se vilka du låst upp och en massa detaljer om vilken typ av element de är starka respektive svaga mot. Då där finns över 100 stycken olika monster och många har egna unika attacker eller förmågor ger det motivation att samla på sig fler och ger en större strategiska möjligheter då du väljer vilket monster eller vän som ska följa dig igenom en dröm. Utöver valet av partner är där även ett jobbsystem där du efterhand låser upp nya jobb som i sin tur erbjuder egna färdighetsträd. Varje jobb avanceras separat och ju fler du får tillgång desto svårare blir det att välja, speciellt då dina stridsvärden beror på vilket jobb du valt.

Slutligen är där också drömmar med speciella kriterier, så som att du inte får ta med dig några saker förutom det vapen och den rustning du använder, att du inte kan avbryta en dröm, du får inte ta med något ut från drömmen eller där du tvingas möta mängder av monster efter varandra.

LÄS FLER RECENSIONER: Rico

När du väver ihop allt detta får du en komplex strategisk matta som är väldigt tillfredsställande och hela tiden bjuder på nya utmaningar. Att antalet speltimmar lätt kan bli över hundratalet om man vill se och göra allt är inget problem då man lätt kan spara var man vill utanför drömmarna och inne i dem finns en bokmärkesfunktion som avslutar spelet men låter dig fortsätta där du var i drömmen. Dessutom finns där en mängd olika aktiviteter som är perfekta på dass eller när man har några minuter över. Min favorit så långt är att fiska i spelets olika vattendrag, för det är ett bra sätt att tjäna pengar på och genererar också en del skatter som mediciner och dylika.

Storyn i sig är rätt galen och växlar mellan hotfull och parodi hela tiden, men det är svårt att värja sig från alla charmiga varelser man stöter på i form av hundar, katter och Moogles. Speciellt minnesvärd är Dungeon Hero X, en självutnämnd superhjälte som dyker upp till tonerna av dramatisk musik då och då och ger goda råd. Det finns så mycket detaljer att upptäcka i den förhållandevis lilla världen utanför drömmarna och trots att spelet är remake av ett elva år gammalt spel känns grafiken helt ok, ja, nästan lite retro-charmig. Spelet flyter för övrigt på väldigt bra och laddningstiderna är korta.

Jag hoppas att fler strategifantaster upptäcker det här spelet, för risken är att det gulliga temat lockar fel publik. Chocobo’s Mystery Dungeon Every Buddy! är mysigt men många gånger också väldigt svårt och oförlåtande jämfört med ett typiskt JRPG-spel. Personligen är ”hookad” och vet att jag kommer tillbringa många timmar till i sällskap med Chocobo och alla mina monster.