Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 18: Att gå i taket

Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne –Vattenbanor och dess potential

Min gäst den här veckan heter Andreas Folkow och driver spelpodden Speldags. Den här gången låter vi cynism och pessimism stå kvar på klippkanten medan vi medan vi optimistiskt djupdyker ner i veckans djupblå ämne som är vattenbanor samtidigt som vi även försöker konversera brett om hur spel tillämpar vatten på olika sätt. Det gör detta avsnitt till Spelspecifiks Ying till Spelspecifikt 11:s Yang där jag diskuterade eldbanor med Anton från GOTYpodden. Vad vill vi uppnå med med dessa våta nivåer? Vilken känsla förmedlar de bästa och varför är det alltid schyst musik i havets djup?

Har du själv några exempel, gamla som nya? I vilket spel var en vattenbana riktigt bra enligt dig?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.