Det är ingen mening att gå som katten kring het gröt: det ser tufft ut för The Good Life på Kickstarter. Med fyra dagar kvar till slutdagen den femte maj saknar spelet fortfarande 1.4 miljoner kronor till sitt uppsatta mål. Det är naturligtvis trist, för spelet ser skönt och intressant ut.

The Good Life utspelar sig i en liten engelsk stad. Spelet handlar, ironiskt nog, om att samla ihop pengar, då du har dragit ihop en stor skuld som du måste betala tillbaka. Och vilket bättre sätt finns det att samla ihop pengar än att börja jobba som journalist och fotografera märkliga människor som gör märkliga saker? Låter inte det intressant så lägg till att du snart snubblar över ett mystiskt mord, och att du en gång varje månad kan du förvandla dig till en katt eller en hund och utforska staden på det fyrfota sättet.

Ett helt normalt kattäventyr.

Trots att katter är så älskade är de sällsynta i spelvärlden. De skymtar till som bikaraktärer i framför allt japanska spel men de får sällan några större roller. I spel som Fable 2, Far Cry 5 och Metal Gear Solid 5 har du en älskad hundkamrat med dig, men hundar är som bekant lydiga och följer order medan katter går sin egen väg. I hur många kända spel har ett katt haft huvudrollen? Vi har ett par Garfield-spel som få har spelat, och vi har den inte så uppskattade Bubsy och den ännu mindre omtyckta Blinx: The Time Sweeper, men annars är det dåligt med katter som spelhjältar.

Tidigt i spelet måste du välja – hund eller katt?

Mannen bakom The Good Life är Hidetaka Suehiro, alias SWERY. Han är mest känd för kultspelet Deadly Premonition. Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fastande för det. Att det är överdrivet inspirerat av Twin Peaks var förstås två tummar upp, men grafiken var hemsk och kontrollen inte mycket bättre. Trots det lyckades spelet skapa en starkt positiv känsla i mig, och denna besynnerliga känsla plus alla katterna gör att jag har svårt att hålla ögonen borta från The Good Life.

En brott har begåtts!

Redan förra året försökte man sig på en crowdfunding-kampanj för The Good Life, men den blev ett misslyckande och avbröts innan kampanjens deadline var nådd. Att man valde den mer okända plattformen Fig framför Kickstarter spelade nog in, men spelet presenterades också på ett allt annat än pedagogiskt sätt. Att den första trailern inte visade några gameplay-sekvenser som gav någon bild av hur spelet skulle komma att se ut var ett misstag. Istället fick vi några stillbilder och filmklipp med riktiga katter. Jag tyckte visserligen att trailern var helt fantastisk, men av reaktionerna att följa verkar den ha skrämt bort potentiella köpare.

LÄS OM ETT ANNAT SPEL MED SÖTA KATTER: Monster Hunter World

Att man började berätta att man kunde förvandla sig till en katt i spelet, men halvvägs in i crowdfunding-kampanjen avslöjade att man även kunde förvandla sig till en hund var förmodligen menat som en positiv överraskning, en stor bonus, men kändes mer som ”Vad, vill ni inte ha ett spel där man förvandlar sig till en katt, ja men hund då?! Vill ni förvandla er till en hund istället?!”

Det finns även en massa får i spelet!

Den här gången har man en betydligt tydligare och mer solid kampanj, men det verkar ändå som om de har svårt att få pengarna att rulla in.

https://www.youtube.com/watch?v=xrWOdfs8QDQ

Men även om det ser mörkt ut i dagsläget finns det ingen mening att ge upp ännu. The Good Life blir det första TV-spel som jag backar på Kickstarter. Jag gillar konceptet med att betala av skulder i en mystisk och trevlig engelsk småstad, jag älskar katter och jag uppskattar den sköna designen. Det verkar onekligen som de är i behov av mina pengar. Det vore trist om spelvärlden gick miste om ännu en katt. För när katten är borta  dansar som bekant råttorna på bordet. Frågan är om att Hidetaka ”SWERY” Suehiro får dansa på bordet av glädje när Kickstarter-kampanjen är över?