2 minuter lästid

Varje vecka ställer vi en fråga till våra läsare som de kan besvara här, på Facebook, Twitter eller Instagram. Veckans fråga kommer i överlag fokusera sig på personliga spelupplevelser, anekdoter, komiska ideér och åsikter snarare än ”heta takes” om aktuella händelser. Vi tänkte det kunde vara ett kul sätt för er OCH oss att lära känna varandra.

Före vi går över till veckans fråga skall vi först lyssna på förra veckans svar när vi ställde frågan:

Vilket spel har ett intro som omedelbart fångade din uppmärksamhet?

Ori and the Blind Forest har en väldigt stark inledning som sätter tonen för resten av spelet och hänger med en under hela resan. Otroligt smakfullt och fint utfört.
/Nicolaus Camp, Player 1

Skyrims oskippbara vagnsfärd är faktiskt riktigt intressant när man spelar VR-versionen.
/Anonym, Facebook

De fem första minuterna av A Link to the Past – med den extremt koncentrerade bakgrundshistorien och Links vandring ut i regnet – är fortfarande i en klass för sig.
/Martin Eriksson, Twitter

Metal Gear Solid 2:s inledning på oljebåten i regnig storm är så cinematisk och atmosfärisk. Jag spelade om det uppdraget gång på gång som tonåring och hittade alltid nya saker att upptäcka.
/Anonym, Facebook

I Super Castlevania IV börjar man första banan i ett öde område utan monster. Musiken består av svepande minimalisk stråk. I bakgrunden flyger fladdermöss. Det är som att spelet själv tar en konstpaus och tillåter sig andas innan spelet kommer igång på riktigt. Ibland så räcker det.
/Sebastian BB, Player 1

Upplägg för veckans fråga:

För det mesta tänker vi inte på den. Ibland är den inte ens en märkbar del av spelet eller spelmekaniken. Ibland ser vi den bara som en timer uppe i skärmens ena hörn. Men allra oftast märker vi av den först när vi stänger av spelet och inser att vi har suttit där flera timmar längre än ämnat. Det handlar såklart om tiden.

I spel hanteras tid för mesta precis som tid fungerar i verkligheten: linjärt. Det vill säga att du börjar vid ett givet tillfälle och successivt får spela dig framåt i handlingen allt medan tiden tickar på precis som vanligt – både i verkligheten och inom spelvärlden. Men så kommer med jämna mellanrum de där spelen där spelutvecklarna ger oss möjlighet att uppleva tiden på ett sätt utöver det vanliga. Det kan röra sig om flashbacks, icke-linjärt berättande eller helt enkelt tidsresor. Oavsett om den påverkar själva spelmekaniken eller bara spelets handling finns det ett stort antal spel som på något sätt har experimenterat med och behandlat tiden på ett nytt och spännande sätt. Därmed lyder veckans fråga:

Vilket spel hanterade tidsresor eller det inomvärldsliga flödet av tid på bästa sätt?

Tanken är även att vi samlar de bästa svaren i nästa veckas fråga. Chansen att bli citerad i nästa veckas artikel stiger avsevärt om man motiverar sitt svar. Det går utmärkt att svara här nedanför eller i inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar! 


mm
David Nylander

Hemmakär örebroare med en blomstrande kärlek till nostalgi och ett horn i sidan till särskrivning. Spelar mest för sig själv men tackar inte nej till ett trevligt partyspel i goda vänners lag. Eftersom han aldrig blev biten av en radioaktiv spindel, fick sitt brev från Hogwarts eller plockades upp av allas vår tidsresande favoritdoktor hoppas han att detta så småningom istället befaller hans dotter.

All author posts