Vectronom är en lite udda filur. Det är ett rytmspel med tydlig indiekänsla och mycket attityd, med klara färger och, förstås, mycket musik. Du spelar som en kub, som ska ta sig från punkt A till punkt B. Slut på meddelandet. Det är förstås en enkel premiss, men i det enkla ryms även en stor potion komplexitet. Du styr förslagsvis kuben med styrkorset. Använd inte spaken som jag gjorde i början för det fungerar inte bra. Det knixiga är att hitta rytmen du ska följa. Delar av banan är inte där under vissa taktslag och vid andra taktslag fylls din väg av spikar. Om du träffas av spikarna eller trillar ner i avgrunden börjar du om banan. Det kan leda till att det låter så här: ”Fram, fram, fram, sida, fram, fram, fram, sida, fram, fram, fram, si…NEEEEJ!”

MER RECENSIONER: Judgment

Vectronom är inte ett enkelt spel, vilket faktiskt var väldigt tydligt redan från bana två. Det är ett hyfsat kort spel, banmässigt, men det kommer inte att spela så stor roll om du fastnar för det. Banorna består av flera olika pussel och om du misslyckas spelar du bara om den senaste delen. Om du inte går ut till huvudmenyn det vill säga, för då är det hela klabbet, från början. Och du kommer att misslyckas. Om och om igen. Vill du dessutom få en perfekt poäng har du att göra i många timmar. Känslan av åstadkomma en ”perfect beat” första gången är dock svårslagen.

ALLT OM E3: Den stora E3-podden, del 1

Skapat av den tyska spelstudion Ludopium, som är en liten studio baserad i Köln som skapar dels musikspel och dels musikinstallationer, kan man verkligen se deras ambitioner för sin verksamhet och för det här spelet. Det är extremt färglatt och musiken är en drivande del i varje nivå.

För att lyckas med en bana är det inte bara att greppa kontrollen och köra. Själv upptäckte jag att den bästra strategin var att ta en stund i början av varje nivå och bara se hur musiken och banans design hänger ihop. Om du hittar tråden har du nyckeln till att klara nivån. Havande sagt det, är det fortfarande rejält svårt att stanna i rätt rytm. Ofta fann jag mig själv veta vad jag skulle göra men hamnade lite snett i rytmen i början och då var det kört.

Fyra spelare i Vectronom

Fyra spelare i Vectronom

Spelet har en flerspelarläget, där man kan spela upp till fyra personer samtidigt. Mekaniken blir mer som en race då den första spelaren som avslutar nivån gör att spelet går vidare till nästa. I rätt sammanhang, och med rätt personer, kan det här säkert vara roligt men det var inget som höjde upplevelsen eller bidrog med något uppseendeväckande.

MER RYTMSPEL TILL SWITCH: Cadence of Hyrule

Det är, som sagt, lite udda. Det är lite som den där kompisen du har som är för jäkla kul att ha med på fest. Bäst när det gäller, kul, färgrik, alltid hög energi, hörs på håll och sitter aldrig ner om det är musik på. Samma kompis kan även vara enerverande i längden, lite skränig, tära på ditt färgseende och trötta ut dig. Vectronom kan ge dig timmar av repetetivt spelande, en hel del frustration längs vägen men är också mycket kul. Det kan vara lite mycket ibland och riktigt kul när man är på humör. Precis som den där kompisen, som man ringer vid rätt tillfälle, är Vectronom bäst när man har en bra stund över och inte är för lättstressad.