Iron Man VR

En tidig titt på Iron Man VR

2 minuter lästid

ComicCon i Stockholm hade inte jättemycket spelnyheter, men den de hade var ganska speciell. Iron Man VR har varit på tapeten sedan den utlovades i våras på en State of Play och det har visats en del men inte massor av det kommande VR-spelet till Playstation 4. Löftet om att kunna flyga omkring precis som Tony Stark och skjuta energistötar gjorde till och med en ganska vagt VR-taggad person som mig intresserad.

TIDIGARE PÅ SAMMA KANAL: Fem lovande VR-upplevelser till Playstation 4

När nu Sony gick ut ett par veckor innan ComicCon och berättade man skulle ha en spelbar demo på plats var peppen hög. Hur skulle det se ut och kännas? Kunde demon fånga känslan att vara Tony Stark? Efter att ha spelat demon i ungefär 15 minuter har jag en del svar men fortfarande en del frågor.

Andrea spelar Iron Man VR
Andrea, på väg mot skyarna

Hela demon börjar med en snabb genomgång av kontrollerna, och hur dina thrusters aktiveras med R- och L-spakarna på Move-kontrollerna. Hur du sedan riktar dina händer styr hur du åker i din Iron Man-rustning, precis som för Tony Stark. Du kan skjuta iväg energistötar från händerna genom att rikta händerna framåt och trycka på Move-kontrollens stora knapp samt göra kraftfulla knytnävslag genom att föra händerna framåt och trycka på X eller O. Det var basläggande kunskaper för att köra igång upplevelsen.

MER VR: Battlewake tar dig ut på de sju VR-haven

Själva demon börjar med att man flyger strax utanför Tony Starks vackra hus på en klippa i Malibu. I luften får du mer instruktioner om hur du ska flyga och får testa en hinderbana som löper förbi, under, över och genom klippformationer. Det här var min favoritdel av demon. Kontrollerna är lätta att använda och efter några få försök kunde jag manövrera med händerna längs sidorna, precis som Tony Stark. Efter det var det dags att börja skjuta mot mål, vilket också funkade smidigt med framsträckta händer. Att flyga och skjuta samtidigt tog lite mer tid att bemästra men inte mycket mer än att bara flyga. Under tiden gick solen ner över Malibu.

Solnedgång över Malibu
Solnedgång över Malibu

Härnäst var det dags att slå sig igenom hinder, vilket var den svåraste delen av spelet. Jag lyckades inte riktigt att få in finessen men jag har en känsla av att jag inte var så långt bort. Efter det var det meningen att man skulle få testa lite riktiga strider, i det här som ändå marknadsförs som en ”shooter”. Här stötte vi tyvärr på problem under demonstrationen. Representanten från Sony berättade att de upplevt problem med själva trigger-signalen för att sätta igång den sista delen av demon. Det funkade tyvärr oftast inte att komma till sista delen av demon. Tråkigt.

MER MARVEL: Se 18 minuter gameplay från Marvel’s Avengers

Det leder mig till de frågor som jag lämnades med efteråt. Jag älskade det jag fick se av Iron Man VR. Kontrollerna var tajta och bra, och miljöerna var väldigt vackra. Hur kommer det att förvaltas när det blir ett helt spel? Blir det en spännande historia att följa eller kommer det bli ytterligare en glorifierad tech-demo som visar hur VR fungerar?

Spelet har inte ett releasedatum än, men är satt till att släppas under 2019. Kommer det verkligen att kunna infrias när man har så grundläggande problem med en demo bara tre månader innan årets slut? Det ska onekligen bli intressant att se om Iron Man VR och studion Camoflaj infriar sina högt flygande löften.

En reaktion på ”En tidig titt på Iron Man VR”

  1. Intressant recension! Jag och min son har diskuterat vilka spel som vinner på VR och det bygger mycket på rörelsemönstret i spelet, den här typen av flygsimulator skulle kunna vara en sådan. Open world som t ex Fallout4 blev bara otroligt konstigt då man står still medan man går. Kanske Just Cause skulle vinna på VR när man använder grabbing-hook för att förflytta sig?

    Keep up the good work👍

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *