Går Forza Horizon 4 ett servicesteg för långt med Festival Playlist?

4 minuter lästid

Den stora gimmicken i Forza Horizon 4 har ända från början varit de fyra årstiderna. Varje torsdag byter spelet från vår till sommar eller sommar till höst, och så vidare, och varje årstid innehåller ett antal tidsbegränsade mästerskap och utmaningar som bara finns tillgängliga under den årstiden. Allt enligt servicespelens heliga bibel.

Förra veckan lanserade Playground Games med buller och bång något de kallade Festival Playlist. Om vi ska vara krassa så har de bara samlat alla dessa tidsbegränsade mästerskap och utmaningar under en och samma flik i menyerna och dessutom lagt till att man vinner en sällsynt bil om man klarar minst 50 procent av uppgifterna och en (gissar jag) ännu mer sällsynt bil om man klarar samtliga utmaningar. Fyra årstider bildar också en gemensam serie och samma upplägg gäller även här. 50 procent av alla utmaningar inom denna serie av fyra veckor ger en bil, och 100 procent ger den mest eftertraktade bilen av alla (antar jag).

Ändå kommer Festival Playlist att påverka spelandet av Forza Horizon 4 på ett genomgående sätt. Bara att det blivit mycket enklare att överblicka alla utmaningar och se vilka man klarat eller inte är guld värt. Tidigare var alla de säsongsbundna uppgifterna utspridda över världskartan och över menyernas olika flikar, och det var rätt krångligt att hålla reda på vilka man gjort. Men nu kan man kasta sig in i dem på ett ögonblick.

LÄS MER: Vår recension av Forza Horizon 4

Festival Playlist har fått en hel del kritik för att det gör spelet mindre roligt och att allt känns mer som ett jobb. Att det helt går emot spelets uttalade idé om att det är ett spel där du ”får vara dig själv” och ”spela precis som du själv vill”. Att hela den tidsbestämda servicegrejen gör spelet känns mera tvingande istället för mer levande. Och att göra alla dessa uppgifter under fyra sammanhängande veckor är alldeles för mycket arbete att lägga ner när man bara får en enda sketen bil som belöning. En bil som spelarna redan anser sig ha betalt för.

Jag förstår den här kritiken, men känner att den inte gäller mig personligen. För det första känner jag inget tvång att samla precis alla bilar i spelet. Vissa bilar i spelet finns typ bara tillgängliga som nerladdningskod om man köpte kaffe hos någon kanadensisk kafékedja, så då känns det rätt hopplöst redan från början att försöka ge sig på och ”catch them all”. Dessutom tog det mig fyra och en halv timme att klara alla utmaningar den här första veckan, och det tycker jag inte är överdrivet många timmar att lägga ner på ett spel på en vecka. Sedan älskar jag, som jag redan påpekat, hur mycket mer överskådligt allt har blivit.

Jag har dock två stora problem med upplägget. För det första har Forza Horizon 4 haft en hel del problem med buggar när det gäller de säsongsbaserade mästerskapen. Bara den här veckan förlorade mitt lag i co-op utmaningen The Trial alla fyra race mot datorns lag, men ändå tog vi hem mästerskapet med 3-1. Och förra veckan fick jag klara ett mästerskap två gånger för att få min belöning, då spelet helt enkelt inte registrerade min första mästerskapsvinst. Lägg till att trots att jag vann alla säsongsmästerskap under våren så fick jag inte min achievement för det, och när jag den här veckan vann alla säsongsmästerskap för sommaren fick jag inte heller min achievement. Däremot fick jag två achievements för saker jag inte klarat ännu. Risken är alltså överhängande att man kommer stanna på 99% eller något annat dumt, fast man egentligen har klarat 100%. Inte så kul.

Det andra problemet är att man också har lagt in alla dagsutmaningar i Festival Playlist. Dagsutmaningarna är inte riktigt lika tuffa och tidsbegränsade som namnet anger: man har faktiskt tre dagar på sig att klara varje dagsutmaning och många av dem tar bara en minut att klara. Men. Om du är bortrest i fem dagar under en månad är det kört. Då kommer du inte upp i 100 procent. Många spelare spelar bara på helgerna. Det är ett rimligt upplägg. Jobb eller skola på vardagarna, spel på helgerna. Men alla dessa spelare kommer inte att kunna ta sig upp på 100 procent. Enbart för dagsutmaningarnas skull. Riktigt dumt!


Det är svårt att sia om Festival Playlist kommer att leda till att jag kommer spela mera eller mindre Forza Horizon 4. Jag kommer definitivt inte att slutföra Festival Playlist varje vecka. Så fanatisk är jag inte. Jag spelar för att det är kul, inte för att vinna vissa belöningar. Jag har dock beslutat mig för att ta alla achievements i spelet, och då måste jag ge mig på de fyra achievementsen som finns för att ha vunnit samtliga säsongsmästerskap under var och en av de fyra årstiderna. Men det vore ju bra om de fungerade nästa årstid! Annars tappar man snabbt lusten att spela. Ett spel måste inte vara perfekt, med det måste kunna hålla vad det lovar.

LÄS MER: Är Forza Horizon 4 – Fortune Island värt att köpa?

Jag kommer också att fortsätta att varje vecka klara de (numera något förvirrande benämnda) veckouppdragen, där man utför fyra utmaningar med en viss bil, samt vinna The Trial varje vecka, då co-op mot datorn på högsta svårighetsgraden är sjukt kul.

En och annan vecka kommer jag säkert att ge mig på att hundraprocenta någon veckas Festival Playlist. Särskilt om det är någon bil som jag är sugen på. Jag hoppas dock att Playground Games snabbt kastar ut dagsutmaningarna. De hör verkligen inte hemma här!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *